Bekijk de onderstaande video om te zien hoe je onze site als een web app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Bert zei:Boel0037 zei:Mag ik vragen waarom coloroza zout en geen gewoon zout? Is niet voor de kleur toch?
Nee niet voor de kleur, maar het roken gebeurt langdurig bij een lage temperatuur en de uiteindelijke eind temperatuur is ook niet zo hoog.
Dus alles wat een bacterie kan doden gebruik ik dan ook maar.
Dominique zei:Ik heb begrepen dat de makreel die je op de markt koopt of bij de visboer normaal gestoomd is ipv gerookt. Maar daar kan ik me zomaar in vergissen hoor. Maar dat zou kunnen verklaren ( ?) waarom je het sappiger vond dan de gekochte? Of spreek ik mezelf daarmee tegen? Nogmaals ik weet het niet zeker, ik kan het ook verkeerd begrepen/gehoord/onthouden hebben.
arjan zei:Dominique zei:Ik heb begrepen dat de makreel die je op de markt koopt of bij de visboer normaal gestoomd is ipv gerookt. Maar daar kan ik me zomaar in vergissen hoor. Maar dat zou kunnen verklaren ( ?) waarom je het sappiger vond dan de gekochte? Of spreek ik mezelf daarmee tegen? Nogmaals ik weet het niet zeker, ik kan het ook verkeerd begrepen/gehoord/onthouden hebben.
Bron: Wikipedia
Visserij en verwerking
De makreel is van groot commercieel belang en een populaire vis voor de consumptie. Bij vrijwel alle viskramen wordt de vis verkocht. Het vlees bevat zeer veel vitamine B12. Het rode visvlees van de makreel bederft heel snel; om deze reden wordt de meeste makreel gestoomd verkocht.
Makreel wordt in warme vochtige lucht van ca. 60 graden gaar gestoomd. Daarna wordt ze door een rookcondensaat gehaald waardoor de oxidatie van de vetten wordt onderbroken. Het echte roken van makreel gebeurt hoofdzakelijk door sportvissers aan huis. Ook verse makreel is goed eetbaar. Vanwege het snelle bederf is het verstandig om zelfgevangen en snel schoongemaakte en gekoelde makreel te gebruiken.