Beef en Steak

Gerookte kipfilet

Geert010

Tondelzoeker
Mijn eerste poging met gerookte kipfilet. Hiervoor heb ik, in grote lijnen, het recept "Juicy Gerookte Kipfilet van Ewald" te volgen.
Begonnen met een flinke pan pekel te maken met zout, bruine bastaardsuiker, gekneusde zwarte peperkorrels, laurierblaadjes en verse tijm en rozemarijn uit eigen tuin.

001.jpg

En een kopje koffie want het was nog vroeg. Na een paar uurtjes in een lekker (koud) pekelbad was het tijd om de kip af te spoelen want al die tuinkruiden kunnen er maar beter van af. Zo veel mogelijk in ieder geval.

003.jpg

Daarna mocht de kip even lekker rusten in de koelkast voordat ze op de Q kunnen.

004.jpg

En toen was het tijd voor het roken...

Nieuwe houtskool erop, namelijk Dammers Acacia. Ik ben er namelijk achter gekomen dat er niet één maar twee hele mooie BBQ speciaal zaken zitten op een kwartiertje van mijn huis. Daar ben ik erg blij mee. Namelijk deBBQstore.nl en BeefExclusief.nl.

Ook wat wat appelhout meegenomen. En een prachtige rookpluim was precies waar ik naar uitkeek.

005.jpg

Bij 75 graden kern temperatuur heb ik ze eraf gehaald. Ewald zegt in zijn post dat het bij 63 / 65 graden al foodsafe is en dat geloof ik best. Maar mijn thermometer heeft weleens waar ook bluetooth en kan ook een alarm op worden gezet. Maar het bereik is bar slecht en als hij achter in de tuin ligt te piepen horen mijn overburen het waarschijnlijk eerder dan ik. Dus ik heb af en toe gekeken wat de temp was en ik was er gewoon iets te laat bij.

006.jpg

Maar dat was absoluut geen probleem want ze waren heerlijk "juicy" mooi gerookt en fijn op smaak.

007.jpg

De eerste heb ik gewoon gelijk opgegeten. Als test ;)

De andere drie in de koelkast hebben het ook geen twee dagen volgehouden. Dit is een recept dat ik zeker ga herhalen maar dan in grote hoeveelheid zodat ik ook één en ander in de vriezer kan doen.

- edit: realiseer me nu ineens dat foto gericht op bbq verplicht is. En technisch gezien is er een foto gericht op mijn bbq, maar hij is wel dicht :/

Laatst bewerkt:
Je foto van de bbq toont wel een pluimpje rook 😉.
Zalig recept, komt hier met regelmaat in bulk voorbij!

Ziet er goed sappig uit.
Komt hier ook regelmatig voorbij. Altijd handig om in huis te hebben een stukje gerookte kipfilet.
Door de salade op brood of gewoon om zo op te snoepen

Da ziet er goed uit. Toevallig ga ik dit morgen ook proberen voor het eerst. Hoop dat ze net zo goed gaan lukken als bij jouw.

Terug
Bovenaan Onderaan