BasBQ
Beef en Steak

Gerookte kipfilet op Noskos wijze

 
 

grevel63

Kooltjesharker
Berichten
159
In afwachting van de Kamado Joe toch maar eens geprobeerd of ik iets kon met mijn kleine ketel barbecue. Allereerst een brine gemaakt volgens het recept van de site van Noskos. Ik heb de hoeveelheden gehalveerd omdat ik maar 1 grote filet ging roken, meer past er niet op  :)




Vervolgens een mooie verse kipfilet gehaald bij de Turkse slager en deze ontdaan van vet, zeentjes etc.

http://i1113.photobucket.com/albums/k509/Ronny_Boogaard/Mobile%20Uploads/2015-
02/AFE5C522-4343-42D8-9DAF-5021B9BA6579_zpsapt9mtzp.jpg


De filets in de brine gezet en vervolgens in de koelkast. Toen de BBQ gereed gemaakt voor indirecte bereiding. Stuk zilverpapier als afscheiding op de helft met daarachter wat flinke brokken black ranch houtskool. Een en ander aangestoken met Weber aanmaakblokjes. Onder het rooster waar de kip komt een bak water gezet. Ik heb appel rooksnippers in alu-folie verpakt daar een paar gaatjes in gemaakt en op het rooster boven de kolen gelegd.



De filets afgedroogd (na een uur) en vervolgens nog even na laten drogen in de koelkast. Probe er in om te kunnen meten en op de BBQ er mee.



In m'n BBQ zit geen deksel thermometer dus even improviseren. Na wat prutsen had ik de temp zo rond de 120 a 130 graden celcius.



Toen ging het regenen, maar ook daar hebben we een oplossing voor  B-)



Na 3 uur stond de thermometer op een kerntemperatuur van 56 graden en liep hij niet meer op maar omdat de temperatuur onder de kap nog 120 graden was heb ik niets gedaan. Na nog een uur stond hij op 57 graden  :(.
Toen de kap er af en wat bleek maar op een plaats nog wat gloed, dus de kooltjes herschikt, paar stukjes erbij en de kap er weer op. Ik ben begonnen om 14.30 uur en rond 20.30 uur had ik de 75 graden bereikt!! Nou, als dat niet low en slow is dan weet ik het niet. Hieronder de filets, ze zien er prachtig uit en inmiddels heb ik geproefd en ze smaken heerlijk, ook m'n vrouw is enthousiast. De filets hebben een subtiel rooksmaakje en zijn heerlijk sappig.



In de tussentijd ook nog zuurdesem broden gebakken met desem dat ik 7 dagen geleden heb gestart, over low en slow gesproken!



Nou voor zover m'n eerste echte bijdrage op dit forum, ik hoop dat er nog veel volgen. Zoals ik ergens anders al schreef, ik heb een mooie procureur gekocht, die zit in de vriezer. Zodra de Joe er is dan ga ik me wagen aan de PP.
 
Complimenten Ron!
 
netjes gemaakt hoor, en zo zie je maar, geduld wordt beloont  :)
 
Inderdaad Low en Slow.  maar het resultaat is er , ziet er goed uit
 
Mooi gemaakt Ron, het brood ziet er ook prachtig uit.
 
Terug
Bovenaan Onderaan