Beste bbq collega's
De laatste tijd heb ik gewoon weer zin om een aantal gerechten te maken die ik al heel lang (lees: enkele jaren) niet meer gemaakt heb.
Gewoon, voor de lol en omdat ze eigenlijk stiekem best erg lekker zijn.
Gerookte kipfilet is er zo een.
Nu heeft een goede collega van mij eens een mooi leren schort geregeld (wordt uiteraard zeer gewaardeerd) en een buurman die een appel- en perenboomgaard heeft kwam ons laatst verblijden met een flinke zak stoofperen. Ook dat vinden we erg leuk.
Kortom. 1+1=3. een paar filet voor de collega, de buurman en onszelf.
aan de slag met als basis het volgende recept van @Ewald
Gerookte kipfilet, en dan net gaar dat betekent dat ik ze tot 65 gr. C kerntemp heb gerookt.
Ja dan zijn ze foodsave volgens de USDA (United States Department of Agriculture), het hele verhaal hierachter kun je hier lezen:
De kipfilets in een brine gezet naar het recept van Noskos, alleen zout en suiker iets aangepast.
Ingredienten:
6 kipfilets
2 liter water (1 liter + 1 liter)
160 gram zout
160 gram bruine basterdsuiker
1 eetlepel gekneusde...
Met de volgende variatie:
1 eetlepel hoisinsaus en oregano toegevoegd aan de pekel
na het pekelen lichtjes met een mooie, redelijk neutrale, rub uit Canada bestrooid
De pekel al op vrijdagavond gemaakt zodat de smaakjes zich lekker kunnen verdelen
zaterdagochtend mochten de filetjes 3 uurtjes zwemmen
na 3 uurtjes goed droogdeppen en lichtjes bestrooien met een niet te heftig rubje, nog over van de canada-vakantie
alles in een ziplock voor de volgende ochtend
en afgelopen zondag mocht de smoker aan. Langzaam de temp op laten lopen naar 100 graden terwijl de filetjes er al op lagen
lekker roken met eikenhout
en na ongeveer 2 uurtjes waren ze klaar
en natuurlijk ff testen op een boterham, gewoon simpeltjes
Ze zijn goed gelukt, lekker goed op smaak.
Ook erg lekker door er een beetje olijfolie op te doen of een likje chilisaus erover.
al met al weer leuk om te doen en de smaak is prima.
Dank voor het kijken
Rick
De laatste tijd heb ik gewoon weer zin om een aantal gerechten te maken die ik al heel lang (lees: enkele jaren) niet meer gemaakt heb.
Gewoon, voor de lol en omdat ze eigenlijk stiekem best erg lekker zijn.
Gerookte kipfilet is er zo een.
Nu heeft een goede collega van mij eens een mooi leren schort geregeld (wordt uiteraard zeer gewaardeerd) en een buurman die een appel- en perenboomgaard heeft kwam ons laatst verblijden met een flinke zak stoofperen. Ook dat vinden we erg leuk.
Kortom. 1+1=3. een paar filet voor de collega, de buurman en onszelf.
aan de slag met als basis het volgende recept van @Ewald
Gerookte kipfilet, en dan net gaar dat betekent dat ik ze tot 65 gr. C kerntemp heb gerookt.
Ja dan zijn ze foodsave volgens de USDA (United States Department of Agriculture), het hele verhaal hierachter kun je hier lezen:
Award Winning Food Temperature Guide And What You Need To Know About Food Safety
We all strive to create tender, juicy, and flavorful meat, but we also want it safe. Monitoring the internal temperature is the best way to have the best of both worlds. Here's the ultimate guide to understanding proper cooking temperatures and food safety to ensure that your meat is cooked...
amazingribs.com
De kipfilets in een brine gezet naar het recept van Noskos, alleen zout en suiker iets aangepast.
Ingredienten:
6 kipfilets
2 liter water (1 liter + 1 liter)
160 gram zout
160 gram bruine basterdsuiker
1 eetlepel gekneusde...
Met de volgende variatie:
1 eetlepel hoisinsaus en oregano toegevoegd aan de pekel
na het pekelen lichtjes met een mooie, redelijk neutrale, rub uit Canada bestrooid
De pekel al op vrijdagavond gemaakt zodat de smaakjes zich lekker kunnen verdelen
zaterdagochtend mochten de filetjes 3 uurtjes zwemmen
na 3 uurtjes goed droogdeppen en lichtjes bestrooien met een niet te heftig rubje, nog over van de canada-vakantie
alles in een ziplock voor de volgende ochtend
en afgelopen zondag mocht de smoker aan. Langzaam de temp op laten lopen naar 100 graden terwijl de filetjes er al op lagen
lekker roken met eikenhout
en na ongeveer 2 uurtjes waren ze klaar
en natuurlijk ff testen op een boterham, gewoon simpeltjes
Ze zijn goed gelukt, lekker goed op smaak.
Ook erg lekker door er een beetje olijfolie op te doen of een likje chilisaus erover.
al met al weer leuk om te doen en de smaak is prima.
Dank voor het kijken
Rick