Beef en Steak

Gerookte kipfilet met rub

Ridevi71

Forum Meubilair
Beste bbq collega's

De laatste tijd heb ik gewoon weer zin om een aantal gerechten te maken die ik al heel lang (lees: enkele jaren) niet meer gemaakt heb.
Gewoon, voor de lol en omdat ze eigenlijk stiekem best erg lekker zijn.
Gerookte kipfilet is er zo een.

Nu heeft een goede collega van mij eens een mooi leren schort geregeld (wordt uiteraard zeer gewaardeerd) en een buurman die een appel- en perenboomgaard heeft kwam ons laatst verblijden met een flinke zak stoofperen. Ook dat vinden we erg leuk.
Kortom. 1+1=3. een paar filet voor de collega, de buurman en onszelf.

aan de slag met als basis het volgende recept van @Ewald

Met de volgende variatie:
1 eetlepel hoisinsaus en oregano toegevoegd aan de pekel
na het pekelen lichtjes met een mooie, redelijk neutrale, rub uit Canada bestrooid

De pekel al op vrijdagavond gemaakt zodat de smaakjes zich lekker kunnen verdelen
20241026_084346.jpg

zaterdagochtend mochten de filetjes 3 uurtjes zwemmen
20241026_085757.jpg

na 3 uurtjes goed droogdeppen en lichtjes bestrooien met een niet te heftig rubje, nog over van de canada-vakantie
20241026_120644.jpg

alles in een ziplock voor de volgende ochtend

20241026_121601.jpg

en afgelopen zondag mocht de smoker aan. Langzaam de temp op laten lopen naar 100 graden terwijl de filetjes er al op lagen

20241027_102533.jpg

lekker roken met eikenhout
20241027_103407.jpg

en na ongeveer 2 uurtjes waren ze klaar

20241027_132741.jpg

20241027_133203.jpg

en natuurlijk ff testen op een boterham, gewoon simpeltjes
20241027_133907.jpg

Ze zijn goed gelukt, lekker goed op smaak.
Ook erg lekker door er een beetje olijfolie op te doen of een likje chilisaus erover.

al met al weer leuk om te doen en de smaak is prima.

Dank voor het kijken
Rick

Lekker man😋 , ook nodig weer eens maken.

Goed bezig. Staat hier vanavond op de planning. Gisteren in de pekel van noskos gezet en uit laten lekken op roostertje om een dag te drogen aan de lucht vd koelkast. Dan plakt de rook er beter aan vast.
1000055959.jpg

Mooi man, zien er lekker uit

Goed bezig. Staat hier vanavond op de planning. Gisteren in de pekel van noskos gezet en uit laten lekken op roostertje om een dag te drogen aan de lucht vd koelkast. Dan plakt de rook er beter aan vast.
Ik lees dit wel vaker. Ik begin er niet aan om mijn kip open en bloot in de koelkast te leggen. Ik dep ze droog en knal ze op de q.
Zalm om koud te roken doen ik trouwens ook niet eerst nog een dag in de koeling. Ik vind de kans op bederf/besmetting/kruisbesmetting gewoon te groot. Heb over beide ook nog nooit klachten gehad. Of eigenlijk alleen dat ik meer moet maken de volgend keer.

@Ridevi71 met rub heb ik nog nooit gedaan. Zal mijn volgende batch ook eens een paar filetjes rubben

Ik lees dit wel vaker. Ik begin er niet aan om mijn kip open en bloot in de koelkast te leggen. Ik dep ze droog en knal ze op de q.
Zalm om koud te roken doen ik trouwens ook niet eerst nog een dag in de koeling. Ik vind de kans op bederf/besmetting/kruisbesmetting gewoon te groot. Heb over beide ook nog nooit klachten gehad. Of eigenlijk alleen dat ik meer moet maken de volgend keer.

@Ridevi71 met rub heb ik nog nooit gedaan. Zal mijn volgende batch ook eens een paar filetjes rubben
Het zit in een rookoventje, er komt nog een deksel op. Nu 3x zo gedaan en helemaal tevreden.

Dals dat niet lekker is dan weet ik het niet meer.
Dat metalen plankje voor de thermometer is ook handig.

Lekker hoor. De variatie met oregano en Hoisin klinkt ook goed. Proef je dit terug?

Het zit in een rookoventje, er komt nog een deksel op. Nu 3x zo gedaan en helemaal tevreden.
Maar dan is juist het drogende effect van een koelkast weg. De lucht in het oventje zal enorm vochtig worden, maar de buitenkant zal niet drogen voor het doel wat je voor ogen hebt.

Maar dan is juist het drogende effect van een koelkast weg. De lucht in het oventje zal enorm vochtig worden, maar de buitenkant zal niet drogen voor het doel wat je voor ogen hebt.
Valt mee hoor.

Lekker hoor. De variatie met oregano en Hoisin klinkt ook goed. Proef je dit terug?
mwoh. Ik denk dat als je met en zonder hoisin naast elkaar eet zal je het wel proeven. Volgende keer probeer ik het met 2 eetlepels.
Die oregano heeft weinig meerwaarde vind ikzelf.

Dals dat niet lekker is dan weet ik het niet meer.
Dat metalen plankje voor de thermometer is ook handig.
thnx Frits
Dat is een montageplaat tbv kabeldozen op een stago kabelgoot. Beetje bewerkt en gezet en werkt perfect. Blijft ook koel want hangt gewoon los over de sluiting van het deurtje.

Terug
Bovenaan Onderaan