BasBQ
Beef en Steak

Gerookte ham met mosterd-maple glace

 
 
 

vogels

Pitmaster
Berichten
862
Gisteren had ik zin in een low en slow sessie, maar ik had niets voorbereid.. Na wat zoeken op het forum besloten om een ham te halen..

Dus bij de slager twee deuren verderop een goed stuk ham gehaald (1,2kg) en omdat ik lui was er meteen een netje om laten doen (hoef ik niet op te binden).  B-)

11436-1_zpswrpzh42s.jpg


De ham daarna in de rub gezet (plowboys yardbird), en om de nieuwe aanwinst uit te proberen ook maar even vacu?m getrokken.

11438-1_zpsaruxueir.jpg


Ondertussen de glac? gemaakt half dijon mosterd half maple sirop (alla Nokos) en een scheut(je) wiskey.
De WSM aangemaakt en op temperatuur laten komen (doe dit nog steeds met water in de kan) en na 20 minuten was de temp op 110graden en mocht de ham er wel op.. Twee handjes appelhout erbij en roken maar..

De temperatuur meter van de dome ingesteld op Max 125 graden en die van het vlees op 45.. Na ongeveer 5 kwartier was de kern temperatuur 45 dus was het tijd voor de eerste laag glac?.

11442-2_zpsotq0hgsg.jpg


De meters van de WSM afgehaald want met de (hoge) temperatuur werd de fantast onleesbaar.

11444-1_zpsfu12hmby.jpg


De glac? elke 15 tot 20 minuten herhaald aan alle zijde. En na nog eens 2 uurtjes was de kern temperatuur 64graden en mocht hij er van mij af en in de alu folie voor 10 minuutjes rusten. Op de meeste sites lees ik voor rauwe ham een kerntemperatuur van 70graden.. Ik vind dit wat veel dus heb besloten de ham er eerder af te halen, wat zijn jullie ervaringen hiermee?

11448-1_zpswxhxq5y9.jpg


Na wat rusten de ham uitgepakt en aangesneden, helaas hadden we teveel honger dus geen foto's van de aangesneden stukjes..  :D

11449-1_zps8rujgtza.jpg


De ham was heerlijk mals, al had ik de kleur meer ros? verwacht.. Heb nog geen idee hoe dat komt, dus wellicht hebben jullie wat tips of ervaringen?

We waren met 4 en hij was in zeer korte tijd helemaal op..

Bedankt voor het kijken..
 
Daar had ik wel een plak van gelust.
 
De ham van Nosmo die ik pas gemaakt heb werd eerst in de pekel gezet en van fricandeau gemaakt.
daar ging leozout in, kan dat de mooie roze  kleur verklaren?
 
Ziet er prima uit toch?

Ik hanteer de kerntemperatuur van Noskos voor been ham, dus hij gaat er bij mij bij 57 graden af. Als je hem daarna inpakt in folie voor 10-15 minuten komt de uiteindelijke temperatuur uit op rond de 63 graden.
 
Er zit zoal ik op plaatsen lees verschil in kerntemp voor rauwe ham en ham uit de supermarkt (meestal al gepekeld of gegaard).. Geloof dat Nokos gepekelde beenham gebruikt in zijn recept.
 
Altijd lekker!! En wat overblijft gaat de dagen er na mee op brood! :D
 
Terug
Bovenaan Onderaan