BasBQ
Beef en Steak

Gerookte forel

 
 

uipko

Pitmaster
Berichten
735
Vandaag is het vis wat de qlok slaat. Er komen vrienden langs waarvan ??n geen vlees eet, goede rede om wat vis op de Q te leggen.

Een tijdje geleden een proef pakket bbq-saus besteld. Daar zat ook pekelmix voor forel in, forel heb ik nog niet in de WSM gehad dus dat was een makkelijke keuze.

Het wordt vandaag weer een twee luik, er gaat ook nog een plankje met zalm op de OTS47 zie http://www.bbqgenootschap.nl/forum/high-fast/zalm-op-plank/msg111981.

De pekelmix:
IMG_5844_zpsb3636760.jpg


De visjes:
IMG_5848_zpsde846889.jpg


Na de pekel (niet gebeurd) nog voor een paar uurtjes de koelkast in om te drogen. Beetje improviseren wegens plaats gebrek in de koelkast:
IMG_5852_zps189e46b9.jpg


Wordt vervolgt...
 
nog nooit gezien speciaal pekel zout voor forel. maar ze zien er mooi uit. nu maar hopen dat ze niet naar zand smaken, want dat deden die van mij wel. brrrr wat was dat vies 
 
lekker hoor!
 
BertM zei:
Wat is er "speciaal " aan die Pekelmix? Kun je de inhoud delen?
Waarmee ga je deze mooie visjes roken?

Volgens mij niets, ingredi?nten met o.a.: suprasel zeezout, peperkorrels, laurier, jeneverbes, peterselie, thijm. Wat het o.a. dan mag wezen heb ik niet terug gevonden.

Ik gebruik een mix van kersen- en notenhout, meegenomen door de gasten ;) Handig hoor meubelmaker in de vriendenkring =D
 
De resultaten... wat later dan verwacht want we 'moesten' ook nog even bij een verjaardagsfeestje langs.

Forel in de rook:
IMG_5858_zps2040c061.jpg


Na een dik uurtje roken:
IMG_5869_zps18b31910.jpg


Op het bordje:
IMG_5874_zpsa32fa3f2.jpg
 
Ziet er goed uit ,maar ik mis je smaakbeleving.
 
Ooohh het ziet er echt heerlijk uit! Hoe waren ze?
 
En, en, en???????? :-/
 
haha uipko is te druk met nagenieten ;)
 
Big-T zei:
haha uipko is te druk met nagenieten ;)

Ben inderdaad een beetje aan het bijkomen ;)

De forel was erg lekker. De HM had wat moeite om de temp op 90c te houden, als de fan aan ging schoot de temp direct door naar de 100c. Ik was een beetje bang dat de forel hierdoor wat droog zou worden maar dat was zeker niet het geval. De rooksmaak was, afhankelijk van welk gedeelte, naar mijn smaak iets te licht.

Ik ben blij dat ik wat te veel heb gemaakt en er dus vandaag of morgen nog een keer van kan genieten.
 
Als iemand nog tips heeft hoe de HM in te stellen zodat deze minder overshoot heeft op lagere temp dan houd ik me aanbevolen. Volgende keer ga ik ieder geval kijken of het helpt om de fan op 50% te zetten. Wat me ook opvalt is dat de fan alleen nog maar 0 of 100% doet dus daar ga ik ook even naar kijken.

[bbqsession]238[/bbqsession]
 
Je zou Redfox even kunnen mailen voor zijn PID settings. Hij heeft zijn WSM volgens mij nu aardig stabiel.

Ikzelf heb mijn fan op max 40% staan, voor lagere temperaturen kan dat nog wel wat omlaag.





 
Terug
Bovenaan Onderaan