BasBQ
Beef en Steak

Gerookte eendenborst.

 
 
 

vogels

Pitmaster
Berichten
855
Ik wil vrijdag graag als voorgerecht een salade met gerookte eendenborst en framboosdressing maken.
Dus heb ik even op het forum gezocht naar een manier om eendenborst te roken, en heb deze gevonden;

http://www.bbqgenootschap.nl/forum/de-rest/koud-gerookte-eendeborst-(wintercursus-reitse-2008)/msg7476/#msg7476

Heb zojuist twee eendenborsten gekocht (tam) bij de makro en wil ze zomeren in het zeezout zetten (wat toevallig op is..  X()

Paar vraagjes:
- snijd je de vetkant nog in(kruislings)
- waar halen jullie rookmot, hier bij het tuincentrum hebben ze het niet
- wat zou de kern temperatuur na 2,5 uur moeten zijn, of doe je dit puur op tijd?
- hoe maak je makkelijk 4 briketten warm?

Andere tips zijn ook welkom..  :D
 
Volgens mij snijd je de vetkant niet in
Rookmot ook wel te koop bij kookwinkels of de Makro
Koud roken doe je op tijd, aangezien je koud rookt bij een temp van Max 30 C wordt je vlees ook nooit warmer ;).
 
Alvast begonnen eendenborst uitgepakt in het zout en in de koelkast.
imagejpg1_zpsef5d3bf3.jpg


imagejpg2_zps438a5af6.jpg


imagejpg3_zpsdca31d2c.jpg
 
Ik geloof dat je bij hengelsportwinkels ook weleens rookmot kunt kopen of is dat rookmeel?!

Wat mij nu opvalt aan het recept is dat er geen colorozozout wordt gebruikt; Mijn voorgevoel is dat
aangezien je het niet verhit, maar slechts koud rookt, je juist wel colorozozout zou willen gebruiken
bij vlees. Wat zie ik over het hoofd?
 
zelf gebruik ik geen rookmot of snippers met roken maar dat komt door de wat grotere aanpak.
snippers , rookmot etc kan je makkelijk vinden op marktplaats.
daar staan wel adverteerders op als rookoven.com of vuurenrook.nl
de ze hebben veel smaken van hout te koop.
 
Miki, bij dit recept ligt het vlees maar 24 uur in het zout, waar het bij bacon zeven dagen in het zout ligt. Bij 24 uur hoeft er geen colorozo gebruikt te worden
 
Ben zojuist begonnen, dus hier wat foto's nu ik toch zit te wachten..

imagejpg1_zpsa37ce660.jpg


imagejpg2_zpsad358f84.jpg


imagejpg3_zps7a53e3d8.jpg


imagejpg4_zpsf7341738.jpg


De temperatuur loopt nu wel op tot 50 graden! dat is warmer als ik had gedacht..
Misschien toch geen 4 ecobrasa briketten, of misschien iets meer nat maken de volgende doos.

Voor nu schuiven een beetje dicht.

Wordt vervolgd.
 
Koud roken bij de deze temperaturen is heel moeilijk. Het is buiten al 20C je briketten mogen dus maar 10C verwarmen dat gaat heel vlug :(.
Haal twee briketten eraf bij deze doos
 
Let op je rooster temp is tien tot 15 C lager dan je dome temp
 
Frits zei:
Koud roken bij de deze temperaturen is heel moeilijk. Het is buiten al 20C je briketten mogen dus maar 10C verwarmen dat gaat heel vlug :(.
Haal twee briketten eraf bij deze doos

Heb er twee afgehaald, is even kijken naar het effect... Wat is de invloed van de hogere temperatuur?
 
Frits zei:
Let op je rooster temp is tien tot 15 C lager dan je dome temp

Heb de fantast 10 cm onder het rooster hangen.
 
Ijswater in de waterpan zou de temp ook naar beneden halen.
 
Zo dat valt nog niet mee dat koud roken.. Eerste eierrekje temperatuur eerste half uur te hoog (rond de 45 graden).. Dus tweede eierrekje wat natter gemaakt en wat minder briketten.. En natuurlijk bleef hij toen te koud en niet aan...

Dus na zo'n 3 uurtjes roken op gemiddeld zo'n 37 graden is dit het resultaat.

imagejpg1_zpsd62fd539.jpg


imagejpg2_zpsce73f7c0.jpg


En ingepakt voor 24 uur koelkast.

imagejpg3_zps0caad122.jpg


Hoe vinden jullie hem eruit zien, ik twijfel wat of het zo goed is. Hij voelt nog vrij mals, buitenzijden zijn wel goed droog, maar ook weer niet zoals in het voorbeeld van Frits..
 
Net 'n stukje afgesneden en de rest weer vacu?m getrokken.. Kon het niet weerstaan..
Hij smaakt goed  :D :D .. Der is een klein donker randje in het midden, vermoed dat het zout niet zover is ingetrokken..

Hij gaat morgen op de sla, en de andere gaat morgen de vriezer in.

 
Terug
Bovenaan Onderaan