Beef en Steak

Gerookte casselerrib

• Onderwerp starter Onderwerp starter Bert
  • Startdatum Startdatum

Bert

Gerijpt
Vandaag een proefsessie gedraaid voor de bijeenkomst op 4 november.
Ik wil dan gerookte casselerrib maken.
Vorige week maandag een stuk filet gespoten met vloeibare spuitpekelmix van Verstegen.
Hierin zit:
water
gedroogde glucosestroop
emulgator
stabilisator
antioxidant
smaakversterker
Op 1 liter water 150 gram spuitpekelmix en hier 120 gram colorozozout aan toevoegen.
Na het spuiten gelijk vacuum getrokken.
Afgelopen maadag uit het vacuum gehaald en bestrooid met peperknoflookmix.
Daarna tot vanochtend in de koelkast laten drogen.
Op de bbq met een laag beukensnippers op aluminiumfolie met daarin 1 stukje gloeiende houtskool.

Het rookhout
DSC00179.jpg

Na 4 uur koude rook het kooltje van het aluminiumfolie gehaald en eronder bij de rest van de houtskool onder de folie gelegd.
De bbq heel langzaam op temperatuur laten komen.
DSC00178.jpg

DSC00176.jpg

Bij 63 graden kern eraf gehaald de temperatuur van de bbq was toen 92 graden boven het rooster.

DSC00180.jpg

Ik vind altijd dat ik er nog iets aan moet verbeteren maar mijn vrouw zegt "Niks meer aan doen anders wordt het te pittig."
Dus daar denk ik nog even over na :)

je maakt er weer een feestje van!

Ziet er goed uit Bert (lekker sappig).
Lekker op de boterham.

Die spuitpekelmix (voor ge?nteresseerden onder ons), is dat ook particulier te krijgen?

Ben benieuwd wat je er nog aan zou willen veranderen.

Mac

Ziet er heerlijk uit Bert!!

Ik krijg al weer snack-trek......

Mac zei:
Die spuitpekelmix (voor ge?nteresseerden onder ons), is dat ook particulier te krijgen?

Ben benieuwd wat je er nog aan zou willen veranderen.

Mac

Misschien dat ze dat ook bij de makro of sligro of zo verkopen.

Ik wil er eigenlijk wat meer kruiden smaak inbrengen i.p.v op de buitenkant.
Dus een soort bouillon maken en daar de mix en het zout aan toevoegen en dat dan inspuiten.

Thx Bert

Ik wil er eigenlijk wat meer kruiden smaak inbrengen i.p.v op de buitenkant.
Dus een soort bouillon maken en daar de mix en het zout aan toevoegen en dat dan inspuiten.

Als iemand het kan, ben jij het  :)

Mac

Ziet er geweldig uit, als je dit 4/11 gaat maken wil ik graag een stukje proeven ;).

brownier zei:
Ziet er geweldig uit, als je dit 4/11 gaat maken wil ik graag een stukje proeven ;).

Dat is een van de bedoelingen van de bijeenkomst. Dus komt in orde ;)

ziet er heerlijk uit Bert

Ziet er goed uit Bert.

Ik heb je tekst van het roken een paar keer gelezen, maar ik snap het niet helemaal geloof ik.
Had je een bakje van alu folie gevouwen met daarin de houtsnippers en een kooltje. Dat gaat toch meteen branden?

structor zei:
Ziet er goed uit Bert.

Ik heb je tekst van het roken een paar keer gelezen, maar ik snap het niet helemaal geloof ik.
Had je een bakje van alu folie gevouwen met daarin de houtsnippers en een kooltje. Dat gaat toch meteen branden?

Nee hoor dat gaat smeulen. Voor branden heb je veel meer zuurstof nodig. Je regelt de zuurstof toevoer met je schuiven.

Terug
Bovenaan Onderaan