BasBQ
Beef en Steak

Gerookte aardappelsalade met kip van het spit

 
 

Sabine

Kooltjesharker
Berichten
200
Het spit lag al een tijdje op me te wachten maar het kwam er maar niet van om hem in gebruik te nemen. Maar vandaag kwam daar verandering in!

Vanmiddag ben ik eerst met de gerookte aardappelsalade van Noskos aan de slag gegaan. Ik verkijk me er iedere keer weer op hoe lang het nu duurt om de Q op temperatuur te krijgen, ongeduldig als ik soms ben, heb ik de aardappeltjes er iets te vroeg opgezet maar geloof niet dat dat het eindresultaat beïnvloed heeft.

IMG_4191.jpeg


Ondertussen dat ze lekker stonden te roken, heb ik de dressing afgemaakt.

IMG_4192.jpeg


Daarna met de kip aan de slag gegaan. Ik heb een combi van een paar recepten gemaakt. Een boter met citroen, knoflook en wat tijm ging onder het vel. (Waarvan het losmaken ff een uitdaging was…)

Daarna de buitenkant lekker in de rub (pink devil van no rubbish, één van mijn favorieten) gezet. Met een slagerstouw een bondagekunstwerkje gemaakt en toen kon ie aan het spit.

IMG_4193.jpeg


Ik had in een van de recepten gelezen dat je het beste niet in het velletje (zo min mogelijk) kon prikken omdat dat ervoor zorgt dat de sappen beter in de kip blijven… maar daardoor zat ie niet echt super stevig tussen de klemmen. De volgende keer toch gewoon prikken dus.

Het spit op de Q en grillen maar.
Toen de kip al een mooi kleurtje had, heb ik hem een paar keer ingesmeerd met een glaze (soyasaus, honing, limoen e.d.). De volgende keer misschien pas insmeren als het velletje nog iets meer krokant is. En toen kwam weer de gewoonlijke uitdaging; laten rusten voordat we hem aan konden snijden. 😉

IMG_4194.jpeg


Maar daarna werd het geduld beloond, heerlijk zitten smullen!

Het resultaat was top en erg lekker en tegelijkertijd een paar dingen geleerd die ik de volgende keer anders ga proberen. Wat vervelend; moet er nog een keer kip van het spit op het menu 😜

IMG_4196.jpeg
 
Laatst bewerkt:
Ik vergis mij toch ook vaak nog in de tijd niet dat het zo heel erg is maar schopt soms wel je planning in de war, dan zijn de warme bijgerechten al klaar, hongerige maagjes en dan toch nog even 20 minuten wachten op dat andere lekkers van de bbq.
Ook met dit weer veel condensvorming in je kamado helpt ook niet mee.

Je chickie ziet er wel appetijtelijk uit.
Ik vind dat knapperige velletje lekkerder ( gekruid ) en dan geen lakje maar dat is natuurlijk ieder zijn smaak.
 
Sappig Chickie!
 
Ik vergis mij toch ook vaak nog in de tijd niet dat het zo heel erg is maar schopt soms wel je planning in de war, dan zijn de warme bijgerechten al klaar, hongerige maagjes en dan toch nog even 20 minuten wachten op dat andere lekkers van de bbq.
Ook met dit weer veel condensvorming in je kamado helpt ook niet mee.

Je chickie ziet er wel appetijtelijk uit.
Ik vind dat knapperige velletje lekkerder ( gekruid ) en dan geen lakje maar dat is natuurlijk ieder zijn smaak.
Het gedoe zit hem hier nu meer in dat het in de winter door de buitentemperatuur en waarschijnlijk ook de condens, veel langer duurt voordat hij op temperatuur is. Daarna loopt het meestal wel soort van volgens plan 😄

En dat ga ik ook de volgende keer proberen… we houden hier ook van dat knapperige!
Aan de andere kant geeft zo’n glaze ook wel weer veel smaak… dus dat wordt een vergelijkend warenonderzoek 😉
 
En de hele kip eerst pekelen voor wat meer smaak door en door? Ik vind het vooral lastig om de borst en de dikke dijen wat smaak te geven. Aan de buitenkant lukt dat natuurlijk makkelijker.
 
En de hele kip eerst pekelen voor wat meer smaak door en door? Ik vind het vooral lastig om de borst en de dikke dijen wat smaak te geven. Aan de buitenkant lukt dat natuurlijk makkelijker.
Kwam ik ook tegen!
Maar dat vergt planning en een paar dagen vooruit denken… daar was ik gisteren te laat voor 🤣🤣🤣
Is wel zeker iets dat ik uit wil proberen, heb dat wel eens met een beer can chicken gedaan en die was top.
 
Sabine, je weet me altijd weer lekker te maken.
Ziet er weer toppie uit. Zou zo ff in de chickie willen bijten.

Mooie ovenschaal.
 
Lekker hoor. Voor een kippetje Is een Spit perfect.
Hier gaat het niet anders meer
En de combinatie met aardappelsalade Is goud.
Toppertje

Tip, suggesties
Volgende keer gewoon stevig aan het spit rijgen. Je gaat echt geen liters vocht verliezen. En het laatste wat je wil Is dat de kip niet draait

Je kan ook de aardappelen onder de kip zetten. Dan druppelt het vet en de smaken over de aardappelen en Is het allemaal tegelijk klaar.

Laten rusten doe ik zelden. Het aansnijden en proportioneren kost ook tijd en zorgt ook voor afkoeling.

De kip insmeren doe ik niet. Gewoon een droge Rub erover.
 
Lekker hoor. Voor een kippetje Is een Spit perfect.
Hier gaat het niet anders meer
En de combinatie met aardappelsalade Is goud.
Toppertje

Tip, suggesties
Volgende keer gewoon stevig aan het spit rijgen. Je gaat echt geen liters vocht verliezen. En het laatste wat je wil Is dat de kip niet draait

Je kan ook de aardappelen onder de kip zetten. Dan druppelt het vet en de smaken over de aardappelen en Is het allemaal tegelijk klaar.

Laten rusten doe ik zelden. Het aansnijden en proportioneren kost ook tijd en zorgt ook voor afkoeling.

De kip insmeren doe ik niet. Gewoon een droge Rub erover.
Thx voor de tips!
Over die aardappels er onder; ik had de kolen nu aan een kant wat omhoog gestapeld en in midden een lekbak. (De platesetter past niet met het spit)
Hoe bouw jij het dan op?
 
Thx voor de tips!
Over die aardappels er onder; ik had de kolen nu aan een kant wat omhoog gestapeld en in midden een lekbak. (De platesetter past niet met het spit)
Hoe bouw jij het dan op?
Ik heb een weber. Dat Is al anders natuurlijk
Hier een voorbeeld met porchetta.
MOET je maken aan het spit. Dat Is waanzinnig
1706471429712.png
 
Ik heb een weber. Dat Is al anders natuurlijk
Hier een voorbeeld met porchetta.
MOET je maken aan het spit. Dat Is waanzinnig
Bekijk bijlage 61585
Tja als het moet dan moet het hè, zit niks anders op 🤣
 
Dat is een smakelijk kippetje geworden Sabine😋

Wat ik altijd doe als ik de kip aan spit maak is het volgende ( en ik prik nooit in mijn dames, das zonde van alle vocht wat in de kip zit )

Ik duw de dames flink tegen elkaar aan en dan ga ik ze pas opbinden. Dit voorkomt dat de kip als die krimpt door de bereiding gaat bewegen aan het spit ( zie foto )


52334D72-4044-43E3-89DE-AF732B4A464B.jpeg


Mijn dames zijn altijd heerlijk sappig van binnen en raken ook nooit los van het spit bij bereiding.
 
Dat is een smakelijk kippetje geworden Sabine😋

Wat ik altijd doe als ik de kip aan spit maak is het volgende ( en ik prik nooit in mijn dames, das zonde van alle vocht wat in de kip zit )

Ik duw de dames flink tegen elkaar aan en dan ga ik ze pas opbinden. Dit voorkomt dat de kip als die krimpt door de bereiding gaat bewegen aan het spit ( zie foto )


Bekijk bijlage 61608

Mijn dames zijn altijd heerlijk sappig van binnen en raken ook nooit los van het spit bij bereiding.
Thx voor de tip! Maak je ook wel eens een dame klaar? (🤔🤭)
 
Een dame Sabine ? Sticky Fingers maakt meerdere dames klaar Sabine 😉 👅 als ze opgebonden in de touwen hangen duurt het daarom ook niet al te lang voor ze klaar zijn 😉😜
Hihi… hij was onschuldiger bedoeld dan hij klonk… 😬😂😂😂
Als je 1 kip grillt, doe je het opbinden dan op dezelfde manier? Ik heb idd tijden het grillen gemerkt dan ie wat losser kwam te zitten…
 
Lekker kippetje!
 
Terug
Bovenaan Onderaan