Beste bbq collega's
Afgelopen week kwam ik nog een setje ganzenborstfilets tegen in de vriezer.
De laatste keer dat die hier op de bbq gingen waren ze gemarineerd in sherry en omwikkeld met spek.
Nu wilde ik het eens anders doen. M'n bbq maat @Laurens had deze ganzenborst al eens gepekeld, dus bij hem eens te rade gegaan. En daar heb ik geen spijt van.
De gepekelde ganzenborst is uiteindelijk ontzettend lekker en sappig op het bordje beland.
Hieronder een klein verslagje voor de liefhebbers:
Vorige week een pekel gemaakt van;
1 ltr water
2,5% colorozo (gewicht water+ganzenborst en daar 2,5% van)
een goede eetlepel witte basterdsuiker
een eetlepel hoisinsaus
een gesneden ui
een halve eetlepel gekneusde jeneverbessen
1 a 2 theelepels knoflookpoeder
de volgende ochtend was het afgekoeld en mochten de ganzenborstjes erin.
nog een klein beetje bijtrimmen en hup, lekker zwemmen voor 2,5 dagen
Gisterochtend, in de loop van de ochtend, heeft dochterlief de borstjes uit de pekel gehaald, drooggedept en terug in de koelkast gelegd. Ideaal zo'n hulpje als je even niet huis bent.
Gisteravond was het zover. Good old wsm aangeslingerd en de borstjes gerookt bij ca 110gr en een blokje eik.
bij een kern van 62 mochten ze eraf. Ze zagen er prima uit
aansnijden
stiekem ff snel een stukje proeven. OMG, wat is ie lekker zeg
op het bordje
een erg goed geslaagde bereiding. We hebben weer heerlijk gegeten.
Wild kan erg lastig zijn. Deze ganzenborst ontbeerde werkelijk elke vorm van vet en dankzij het pekelen is er geen gortdroge ganzenborst op het bordje beland. Mooie techniek, dat pekelen.
Dank voor het kijken.
Rick
Afgelopen week kwam ik nog een setje ganzenborstfilets tegen in de vriezer.
De laatste keer dat die hier op de bbq gingen waren ze gemarineerd in sherry en omwikkeld met spek.
Nu wilde ik het eens anders doen. M'n bbq maat @Laurens had deze ganzenborst al eens gepekeld, dus bij hem eens te rade gegaan. En daar heb ik geen spijt van.
De gepekelde ganzenborst is uiteindelijk ontzettend lekker en sappig op het bordje beland.
Hieronder een klein verslagje voor de liefhebbers:
Vorige week een pekel gemaakt van;
1 ltr water
2,5% colorozo (gewicht water+ganzenborst en daar 2,5% van)
een goede eetlepel witte basterdsuiker
een eetlepel hoisinsaus
een gesneden ui
een halve eetlepel gekneusde jeneverbessen
1 a 2 theelepels knoflookpoeder
de volgende ochtend was het afgekoeld en mochten de ganzenborstjes erin.
nog een klein beetje bijtrimmen en hup, lekker zwemmen voor 2,5 dagen
Gisterochtend, in de loop van de ochtend, heeft dochterlief de borstjes uit de pekel gehaald, drooggedept en terug in de koelkast gelegd. Ideaal zo'n hulpje als je even niet huis bent.
Gisteravond was het zover. Good old wsm aangeslingerd en de borstjes gerookt bij ca 110gr en een blokje eik.
bij een kern van 62 mochten ze eraf. Ze zagen er prima uit
aansnijden
stiekem ff snel een stukje proeven. OMG, wat is ie lekker zeg

op het bordje
een erg goed geslaagde bereiding. We hebben weer heerlijk gegeten.
Wild kan erg lastig zijn. Deze ganzenborst ontbeerde werkelijk elke vorm van vet en dankzij het pekelen is er geen gortdroge ganzenborst op het bordje beland. Mooie techniek, dat pekelen.
Dank voor het kijken.
Rick