Ik heb een receptje voor een een gehaktbrood uitgeknobbeld. Aangezien ik niet van varkensgehakt hou (te vet) is het merendeel rundergehakt.
Door de vruchten en noten is het voor mij niet te droog. Maar smaak en beleving is persoonlijk.
Helaas was de bovenkant iets te donker geworden.
Eet verder smakelijl.
Schijven flespompoen 1 cm dik. Ingesmeerd met olijfolie en tuinkruiden. Grilltijd ongeveer 20 minuten op 200 C.
Altijd lekker met wat bokkig gerstensap.
Door de vruchten en noten is het voor mij niet te droog. Maar smaak en beleving is persoonlijk.
Helaas was de bovenkant iets te donker geworden.
Eet verder smakelijl.
Ingrediënten
- 600 gr rundergehakt
- 200 gr varkensgehakt (of 100 gr gehakt+ 75 gr. uitgebakken spekblokjes
- 100 gr pompoen in kleine blokjes gesneden
- 100 walnoten, geroosterd en gehakt
- (Optie 1) persimon (kaki) in kleine blokjes gesneden
- (Optie 2) 100 gr gedroogde vijgen/abrikozen
- < Blikje tomatenpuree
- 2 eieren
- 1 ui, fijngesneden
- 1 teentje knoflook, geperst
- Evt verse tuinkruiden
- 50 gr panco of paneermeel
- 2 tl vijfkruidenpoeder
- Peper en zout
- 2 el olijfolie indien nodig
Bereiden
- Q met platesetter op 180 graden.
- Pompoenblokjes en vruchten met 1 eetlepel olie, wat zout en peper mengen. Schep door samen met de walnoten. Roosteren voor 10 min.
- Verhit wat olie in een koekenpan en bak de ui en knoflook zachtjes 3 min.
- Doe het gehakt, vijfkruidenpoeder, eieren, PeZo, verse tuinkruiden, tomaten-puree, ui en knoflook bij elkaar en stevig mengen.
- Doe op het eind de vruchten, pompoen en de grof gehakte walnoot erbij en meng alles goed. Eventueel paneermeel bijvoegen.
- Stop in een met huishoudfolie bedekte cakedoos en laat in de koelkast opstijven
- Stort uit op een grilbakje. (ik gebruik een kleine groentenschaal van Weber)
- Bak de meatloaf op de Q in pakweg 1,5h gaar. In het begin lekker roken met appelrookhout
- Laat garen tot 50 C. Snij dan de bovenkant in en bedek met schijfjes pompoen, vruchten en walnoten
- Klaar bij een kerntemperatuur 72 á 75 C.
- Laat het gehaktbrood rusten voor aansnijden
Schijven flespompoen 1 cm dik. Ingesmeerd met olijfolie en tuinkruiden. Grilltijd ongeveer 20 minuten op 200 C.
Altijd lekker met wat bokkig gerstensap.