BasBQ
Beef en Steak

Gefermeteerde Tropical saus (Mild pittig)

Smide

Sprokkelaar
Berichten
37
Hallo Grillers,

Na aanleiding van het Hot sauce verslag van @Sander72 ook eens benieuwd geworden wat testjes te doen qua fermeteren. Zo heb ik nu om te beginnen een pot klaar gezet met een aantal zoete componenten en een aantal ligt pittige peppers(jalapenos en pardon).

Op deze wijze hoop ik te leren en op te steken qua fermeteren. Ik zal gaan bijhouden wat mijn bevindingen zijn en wie weet zal ik als alles klaar is er even een uitgebreid verslagje van maken.
20210430_191201.jpg
20210430_204835.jpg
20210430_204843.jpg
 
Leuk project zeg!
Deze combinatie van smaken worden denk ik heel erg lekker. Ook tof dat je een verslag gaat bijhouden, ga ik zeker volgen.
 
Heej, dat is leuk! Ananas en mango, leuke combinatie. Ben benieuwd naar je vorderingen. Heel veel succes!
 
Bedankt heren.

Ja @Sander72 ben heel erg benieuwd naar de combinatie. Op wat voor plek heb jij de potten staan? Qua licht en temperatuur.
 
Gewoon in de woonkamer omdat ik dat gezellig vind. Ik heb ze wel in een 'donker' hoekje staan. Ik heb nu ook een heuse rijpingskast waar het steeds 12-14 graden en donker is. Misschien ook eens een testje doen om te vergelijken... uit de zon is wel belangrijk.
 
Ja klopt, heeft wel wat leuks zo'n pot. Ik heb hem nu ook op een schaduwplek staan in de keuken. Daar is het altijd lekker koel.
 
Leuk project, ga ik ook volgen.
Zijn die watersloten echt nodig? Een bekende fermenteerder (heet dat zo?) doet het gewoon met weckpotten met een rubber rand.

 
Het is niet zo dat het niet zonder kan, het kan prima zonder maar vond het zelf wel fijn. Als je er geen waterslot op hebt zal jij zelf zo nu en dan moeten ontluchten door de deksel los te maken.
 
Wat leuk! Sander heeft mij ook geïnspireerd hier meer mee te doen. Wat voor pot gebruik jij en waarvoor dient die 'gekke' deksel 🤔

Update: ik lees maar half. Een waterslot dus 🤣
 
Laatst bewerkt:
Leuk project gaan we volgen
 
@mrooding dit is een Kilner 3 liter pot met daarom inderdaad het waterslot. De deksel van deze pot is een zacht rubberen dop. Er zitten 2 halve maan stenen bij die je op je inhoud legt zodat deze altijd onder je pekel niveau zit.
 
@mrooding dit is een Kilner 3 liter pot met daarom inderdaad het waterslot. De deksel van deze pot is een zacht rubberen dop. Er zitten 2 halve maan stenen bij die je op je inhoud legt zodat deze altijd onder je pekel niveau zit.

Thanks. Deze kwam ik net al tijdens het Googlen tegen. Staat op de wensenlijst 😁
 
@Sander72 heeft wat in gang gezet zeg. Hier ook aan het inlezen in het boek van mnr wateetons
 
Nu de pot inmiddels 2 weken staat even een update.

Er is eigenlijk vrij weinig zichtbaar, het water heeft wat meer kleur gekregen en geeft een heerlijke geur af.

Je ziet zo nu en dan luchtbellen stijgen en als je de pot wat beweegt zie je het los komen.

Naar mijn idee gaat het nog top.

Wat wel goed zichtbaar is is dat de fruit en pepper mengsel geslonken is in omvang. Dit valt op als je naar het niveau kijkt op deze foto en in mijn begin post.
20210514_174558.jpg
20210514_174601.jpg
 
Terug
Bovenaan Onderaan