BasBQ
Beef en Steak

geel/goude kleur of waas bij borstelen gietijzer

oskar

Tondelzoeker
Berichten
14
Goedemiddag,

Ik heb gisteren roest verwijderd van mijn gietijzeren grillrooster, met een messing borstel die ik had liggen (niet specifiek voor bbq). Vooraf goed uitgezocht op internet wat de do?s en don?t waren.

Gek genoeg kwam er bij het borsten en geel/goud achtige kleur/waas over het rooster. Wellicht omdat er nog een beetje olie op zat. Ik heb het rooster na het borstelen goed gewassen met water en zeep, goed door gemaakt en opnieuw in de olie (archideolie) gezet.  Daarna verhit op de bbq.

Die geel/goude kleur/waas ging met moeite weg tijdens het wassen en goed drogen, dat zit met niet helemaal lekker. Ik heb daar namelijk niets over gelezen in mijn onderzoek voor het proces.

Weten jullie of dit kwaad kon/kan?
 
Denk dat het van de messing borstel is.
 
Ik denk zelf ook dat het van de borstel komt, en dat het door achtergebleven olie aan het rooster bleek hangen. Maar is het normaal bij het gebruik van een messing borstel?

Omdat het lastig is om elk hoekje en gaatje van het rooster goed te bereiken kunnen er natuurlijk kleine hoeveelheden aanwezig zijn die je moeilijk ziet. Ik weet niet of dat schadelijk is. Iemand een idee?
 
Zou me er niet zo druk om maken, volgens mij is messing niet schadelijk voor de gezondheid.
 
avr zei:
Zou me er niet zo druk om maken, volgens mij is messing niet schadelijk voor de gezondheid.


Schadelijk of niet schadelijk, ik weet het niet maar messing is een legering van koper en zink en of dat in kleine hoeveelheden schadelijk is ???
Ik denk dat ik toch zou kiezen voor een borstel die gemaakt is voor het schoonmaken van roosters.
Kwam er laatst een tegen die wel op messing leek maar gemaakt was van zacht R.V.S.
Ik weet niet meer waar ik hem gekocht heb maar wellicht bied Google uitkomst.
 
Dat van die borstel ben ik met je eens, maar het gaat Oskar volgens mij over de toestand van zijn rooster.
 
Klopt. De haren van de messing borstel stonden al voor het schoonmaken al alle kanten op, dus die borstel heeft zijn beste tijd gehad. Ik ga morgenochtend een goede borstel halen waarmee ik het rooster vanaf nu schoon kan houden en ook makkelijker op de moeilijke plekken kom: http://www.weber.com/NL/nl/accessoires/onderhoud/schoonmaakborstels/6495.html. Die borstel is overigens RVS, en niet van messing.

Waar ik me vooral zorgen over maakte is in hoeverre er nu nog schadelijke elementen op mijn rooster zitten. Voor de zekerheid ga ik het morgen het rooster nog eenmaal reinigen en opnieuw inbranden. Wat er dan eventueel nog achtergebleven is zal waarschijnlijk zo minimaal zijn dat het niet schadelijk is voor de gezondheid.
 
Heb je die borstel altijd voor barbecue roosters gebruikt of is die voor andere doeleinden gebruikt?
 
oskar zei:
Klopt. De haren van de messing borstel stonden al voor het schoonmaken al alle kanten op, dus die borstel heeft zijn beste tijd gehad. Ik ga morgenochtend een goede borstel halen waarmee ik het rooster vanaf nu schoon kan houden en ook makkelijker op de moeilijke plekken kom: http://www.weber.com/NL/nl/accessoires/onderhoud/schoonmaakborstels/6495.html. Die borstel is overigens RVS, en niet van messing.

Waar ik me vooral zorgen over maakte is in hoeverre er nu nog schadelijke elementen op mijn rooster zitten. Voor de zekerheid ga ik het morgen het rooster nog eenmaal reinigen en opnieuw inbranden. Wat er dan eventueel nog achtergebleven is zal waarschijnlijk zo minimaal zijn dat het niet schadelijk is voor de gezondheid.


Ik denk idd dat je na nogmaals reinigen en inbranden je je geen zorgen meer hoeft te maken over achtergebleven messing deeltjes.
Zeker niet als je in het vervolg de borstel van Weber blijft gebruiken.
 
Lowietje72 zei:
Heb je die borstel altijd voor barbecue roosters gebruikt of is die voor andere doeleinden gebruikt?

Het is al een oude borstel, die is ongetwijfeld ook voor andere doeleinden is gebruik. Ik heb de borstel voor het schrobben van de roosters goed schoongemaakt met water en afwasmiddel.

Ik heb vermogen de Weber borstel gekocht die ik eerder linkte, die ik specifiek voor gietijzer. Vanmorgen de roosters nog een keer heel grondig schoongemaakt en opnieuw ingebrand. Ik heb er nu vertrouwen in dat het geen kwaad meer kan, en met de nieuwe borstel kan ik roosters goed schoonhouden.

Bedankt voor het advies en meedenken allemaal!
 
oskar zei:
Lowietje72 zei:
Heb je die borstel altijd voor barbecue roosters gebruikt of is die voor andere doeleinden gebruikt?

Het is al een oude borstel, die is ongetwijfeld ook voor andere doeleinden is gebruik. Ik heb de borstel voor het schrobben van de roosters goed schoongemaakt met water en afwasmiddel.

Ik heb vermogen de Weber borstel gekocht die ik eerder linkte, die ik specifiek voor gietijzer. Vanmorgen de roosters nog een keer heel grondig schoongemaakt en opnieuw ingebrand. Ik heb er nu vertrouwen in dat het geen kwaad meer kan, en met de nieuwe borstel kan ik roosters goed schoonhouden.

Bedankt voor het advies en meedenken allemaal!


Ik gebruik geen water om m'n gietijzeren roosters te reinigen om te voorkomen dat het rooster gaat roesten.
Omdat gietijzer poreus is blijft er altijd wel wat water achter in het metaal en bij even niet gebruiken kan dus roestvorming ontstaan.
Gewoon goed borstelen (en indien nodig verbrande resten weghalen met een schrapertje) insmeren met wat olijfolie, dan is ie weer klaar voor het volgende gebruik.
 
Hans zei:
Ik gebruik geen water om m'n gietijzeren roosters te reinigen om te voorkomen dat het rooster gaat roesten.
Omdat gietijzer poreus is blijft er altijd wel wat water achter in het metaal en bij even niet gebruiken kan dus roestvorming ontstaan.
Gewoon goed borstelen (en indien nodig verbrande resten weghalen met een schrapertje) insmeren met wat olijfolie, dan is ie weer klaar voor het volgende gebruik.

Nu alles goed gereinigd is stap ik over op "normaal" onderhoud, dus borstelen en zorgen voor een olie bescherm laag. Ik gebruik alleen arachideolie i.p.v. olijfolie, maar dat zal niet de wereld van verschil maken. Dat heb ik nog even nagezocht, de een gebruikt spekvet, de andere olijfolie en arachideolie wordt ook veel aangeraden.
 
Ik heb mijn rooster ingesmeerd met crisco.
Heb ik ook mijn gietijzeren pannen mee gedaan.
 
Olijfolie heeft de neiging plakkerig te worden. Arachideolie of zonnebloemolie heeft dat niet tot nauwelijks.
 
Terug
Bovenaan Onderaan