BasBQ
Beef en Steak

Gebruik PartyQ vragen

Poppoll

Vuurmaker
Berichten
98
Heb een partyQ aangeschaft en vraag me nu het volgende af:

Heb ik het gat op de goeie plaats geboord? (zie foto)
Waar plaats ik de houtsklool voor indirect bbq-en? Links (kant langswaar de partyq lucht inblaast) en rechts?
OF
Vooraan en achteraan?
OF
Langs ??n bepaalde kant?

Wordt de partyQ ook gebruikt om high en fast te bbq-en?

Is het geraadzaam een om een klein gaatje te boren om de sonde door te steken?
Zo ja op welke plaats? Bovenaan of onderaan de ketel?

Zo veel vragen waar ik hopelijk een antwoord kan op krijgen van een ervaren rot.

partyQ.jpg
 
Hallo Poppoll, welkom hier!

De PartyQ plaats je onder de kolen zodat de lucht daar onder geblazen wordt. De meeste mensen (hier) gaan daar niet voor boren maar maken gebruik van de
bestaande luchtgaten (en dekken de andere luchtgaten dan af met alu-dopjes). Maar jij hebt het blijkbaar gedurfd wel te boren (of wil je dit nog gaan doen?)
De thermometer sonde plaats je liefst zo dicht mogelijk op het rooster. Maar niet er tegenaan. Je wil de lucht erboven meten, niet het metaal zelf.
Vaak gebruik je een aardappel (of een grillclip) om de sonde daar te plaatsen en dan kun je het draadje van de voeler door de bovenste luchtgaten laten lopen,
dat scheelt je dan weer boren!

Ik zou de kooltjes aan weerskanten van de luchttoevoer plaatsen zodat de lucht niet rechtstreeks tegen de kolen aan blaast. High en Fast is direct grillen boven de
kooltjes, daarvoor gooi ik zelf de luchttoevoer onder vol open (ik heb geen PartyQ) en is mijn ervaring dat de bedrading van de sonde teveel risico loopt tot smelten/
verbranden... bovendien, hoe belangrijk is het nou om precies te meten hoe heet het daar is, je wil het heet hebben voor een mooie korst/garing en daarvoor meet
je de kerntemperatuur van je vlees heel nauwkeurig, maar de T boven het rooster toch niet per se?

Succes!
 
Ik zou de PartyQ ook niet gebruiken bij high and fast. Om dezelfde reden die Sander al aangeeft. En ik zou het gat boren onder je kolenrooster en dan tegenover het gat in de deksel.
 
Lowietje en Sander,
Allebei bedankt voor de raad, ik voel me al heel wat wijzer  :)

 
Thanks, ik moet zeggen dat de afwerking van jouw tafel een stuk mooier is. En die deksel kan je die laten zakken door het gat? Heb je nog wat foto's? Bvd!
 
Top, dank voor de moeite. Die uitsparing voor de deksel heb je mooi gemaakt. Ben onder de indruk!
 
Iemand van de forumleden had het eerst geprobeerd met een dunnere plaat, wat ik een goed idee vond.
Zoals je kan zien op de foto's 12 en 13 heb ik dat ook eerst gedaan.
Helemaal perfect is het uiteindelijke zaagwerk niet, maar ik kan er mee leven.


 
Terug
Bovenaan Onderaan