BasBQ
Beef en Steak

Gasket / Vilt op de Weber (master touch Premium)

 
 

Odysseus

Vuurmaker
Berichten
60
Dag allen,

Ik kon er nog geen topic over vinden en vrij weinig op internet. Maar kwam op reddit een topic tegen ( ) waarbij iemand (meerdere zelfs) gasket hebben gebruikt op hun WMT Premium (E-5775). Nu ben ik zelf ook in het bezit van deze bbq en in de praktijk heb ik ook te maken met veel lekken.
Nu snap ik dat het geen kamado is en lekvrij waarschijnlijk niet te doen is, maar als ik er iets aan kan helpen dan wil ik dat graag. Ik low n slow veel op dat dingen met minder lekken zou de temperatuur nog wat stabieler kunnen zijn en wellicht iets langer door op een lading briketten.

Heeft er iemand ervaring met het toepassen van een gasket / vilt op de WMT? Welk gasket raden jullie aan? Nog tips waar ik rekening mee moet houden?
Dit is allemaal nieuw voor me, dus beter goed geïnformeerd dan geld weg gegooid.
Op Amazon zag ik prijzen tussen de 16 en 66€ namelijk.

Groetjes Ody
 
Dag allen,

Ik kon er nog geen topic over vinden en vrij weinig op internet. Maar kwam op reddit een topic tegen ( ) waarbij iemand (meerdere zelfs) gasket hebben gebruikt op hun WMT Premium (E-5775). Nu ben ik zelf ook in het bezit van deze bbq en in de praktijk heb ik ook te maken met veel lekken.
Nu snap ik dat het geen kamado is en lekvrij waarschijnlijk niet te doen is, maar als ik er iets aan kan helpen dan wil ik dat graag. Ik low n slow veel op dat dingen met minder lekken zou de temperatuur nog wat stabieler kunnen zijn en wellicht iets langer door op een lading briketten.

Heeft er iemand ervaring met het toepassen van een gasket / vilt op de WMT? Welk gasket raden jullie aan? Nog tips waar ik rekening mee moet houden?
Dit is allemaal nieuw voor me, dus beter goed geïnformeerd dan geld weg gegooid.
Op Amazon zag ik prijzen tussen de 16 en 66€ namelijk.

Groetjes Ody
Een vrien van me heeft met succes vilt toegepast op zijn e5750 (versie zonder scharnier) ik heb zelf een e5775, en na de eerste paar roken het deksel wat bijgesteld en de veren omgedraaid te hebben is de rook lekkage vrijwel 0. Een klein laagje vet in de rand helpt daar ook bij....

Verstuurd vanaf mijn SM-G991B met Tapatalk
 
Ik heb hier een barbecoock smoker.
Die bestaat verschillende ringen.
Ik heb daar ook goedkoop vilt voor kamado ingekleefd.
Is nu mooi dicht en veel makkelijker op lage temperatuur te houden.
ook doven de briketten snel als de luchtschuiven dicht gaan.
Enkel voordelen ;)
 
Een vrien van me heeft met succes vilt toegepast op zijn e5750 (versie zonder scharnier) ik heb zelf een e5775, en na de eerste paar roken het deksel wat bijgesteld en de veren omgedraaid te hebben is de rook lekkage vrijwel 0. Een klein laagje vet in de rand helpt daar ook bij....

Verstuurd vanaf mijn SM-G991B met Tapatalk

Heb je nog tips voor deksel bijstellen? Wellicht dat dit ook wel effect heeft. Heb die veren (dacht beiden en niet 1) al een keer omgedraaid.
 
Ik heb geloof ik aan de onderkant van het scharnier de 4 moertjes waarmee het scharnier aan de kuip zit iets losgedraait. Daarna het deksel even wiebelen om hem te laten aansluiten en daarna weer vastdraaien. Kijk ook of het deksel aan de voor of achterkant meer lekt, dan kan je daaruit zien welke kant je het scharnier moet bijstellen. De kant van het deksel is niet te verstellen, aan de onderkant zitten 4 sleuven waardoor je die kant iets kan stellen.

Verstuurd vanaf mijn SM-G991B met Tapatalk
 
Ik heb een oude weber preformer. Deze deksel had lakschade en enkele flinke deuken. Na een jaar of 20 was de deksel zover dat ik dacht die ga ik vervangen. Bij de nieuwe deksel bleek dat deze krom was en niet goed sloot. Nieuwe gekregen maar ook deze was niet 100%. Ik heb toen op advies hier de deksel geknuffeld. M.a.w. wat verbogen en toen sloot de boel beter. Toch duurde het naar mijn mening te lang en ik heb in de rand van de deksel glasvezelkoord geplakt. Top oplossing binnen 10 minuten is ie uit. Ik heb gewoon het goedkoopste glasvezelkoord besteld dat ik toen snel kon vinden. Erin geplakt en opmaat afgesneden.
 
Ik heb geloof ik aan de onderkant van het scharnier de 4 moertjes waarmee het scharnier aan de kuip zit iets losgedraait. Daarna het deksel even wiebelen om hem te laten aansluiten en daarna weer vastdraaien. Kijk ook of het deksel aan de voor of achterkant meer lekt, dan kan je daaruit zien welke kant je het scharnier moet bijstellen. De kant van het deksel is niet te verstellen, aan de onderkant zitten 4 sleuven waardoor je die kant iets kan stellen.

Verstuurd vanaf mijn SM-G991B met Tapatalk

Je tip opgevolgd en hij lijkt een stuk beter te sluiten nu. De 4 bouten even los gemaakt, deksel weer goed erop gedaan en strak gemaakt.
Morgen de grote test. Eerst drie mooie dikbevleesde spareribs erop (13:00u eten) en daarna moinkballs voor tijdens de F1 race.

Hopelijk nu een iets stabielere temp (door het lekken schoot hij van 110/115 wel eens naar de 130) en kan ik nog langer door op een set briketten.
 
Ik heb ooit op Amazon ofzo zo'n setje gekocht voor de weber. Het sluit prima af! Maar... ik heb wel opnieuw mijn standen voor temperatuur regelen moeten leren! En voor mijn gevoel moet ik er nu ook meer moeite voor doen om de juiste temperatuur te verkrijgen.
 
Inderdaad een beetje spelen en afstellen van het scharnief.
Wat ook helpt is het oplossen van net boutje waarmee hetmdeksel op het scharnier zit. Krijgt het deksel iets meer speling.
Verder heb ik 1 veer omgedraaid.

Anders zet ik voor een lange L&S op de W57 het deksel helemaal los op de kogel. ( ff bij nadenken bij openmaken).

Succes.
 
Terug
Bovenaan Onderaan