BasBQ
Beef en Steak

[(foto)dagboek] zelfbouw offset smoker (laatste update: 03-07-2014)

 
 

nielss055

Stoker
Berichten
464
Beste mensen,

Het gaat dan eindelijk gebeuren...
Het zelf bouwen van een offset smoker!

Na veel brainstormen, rondkijken een aanknooien zijn we zover.

Hier zal ik een (foto)dagboek bijhouden.
Ik zal de basispost steeds updaten met datums, foto's en verrichte werkzaamheden.

19-06-2014
Alle benodigde onderdelen op een rijtje gezet, en zoveel mogelijk bij elkaar gezocht.

Verzamelde onderdelen (prijzen en afkomst erachter):
- 60 Liter vat (voor het BBQ gedeelte)  [0,00 - via kennis]
- RVS tafel [0,00 - kringloop]
- Aluminium 45 gradenhoek buis (voor schoorsteen) [1,00 - oud ijzerhandel]
- 2 RVS buis (voor bovenop hoek, schoorsteen en voor verbinding tussen 2 vaten) [2,00 - oud ijzerhandel]
- Gasfles (waar het hout in gaat) [3,00 - oud ijzerhandel]
- Thermometer [15,00 - Fonq.nl - 20-06-2014 binnen]

Nog benodigde onderdelen:
- Roestvrije en vuurvaste verf
- 5 Scharnieren en een aantal schroeven (2 firepit, 3 vat)
- Houten stok (voor handvat)
- Luchtschuiven (worden waarschijnlijk pannetjes o.i.d.)
- (Mat)zwarte vuurvaste en roestvrije verf (Hammerite zwart)
- Gourmetpannetjes (ca. 3, als luchtschuiven)

Foto's van de onderdelen volgen (waarschijnlijk) van het weekend.

Thermometer is deze avond ook besteld.

20-06-2014
Vandaag de thermometer binnen gehad.
Een universele thermometer van OutdoorChef.
Heeft me 15,00 gekost bij Fonq.
Er waren veel verschillende met prijzen uiteenlopend van 5 - 50 euro.
Dit lijkt me een thermometer met goede prijs-kwaliteitverhouding. Oogt ook goed!
Foto550-NF88ZFX6.jpg


Ook via een ander topic een goede DIY gevonden voor de luchtschuif: gourmetpannetjes.
Deze komen dus bij de benodigdhedenlijst op!

Zometeen beginnen aan een simpele bouwtekening.
Ik denk dat ik deze ook deze avond nog post.

En hier dan de bouwtekening:
Foto650-ELFZ6JJL.jpg


Dit is alleen van de Q. Hoe de tafel er precies aan komt blijkt pas wanneer het Q gedeelte klaar is.

21-06-2014
Hier de foto van de onderdelen:
Foto-BA4HH8N4.jpg


We zijn wel op een probleem gestuit.
Voor de schoorsteen hadden we een aluminium hoek en een (blijkt nu) zinken pijp.
Aluminium is niet te lassen, en zink smelt onder de hitte.
Nu dus rondkijken voor een geschikte schoorsteen.

Ook hebben we een buurman gevraagd rond te kijken voor een grotere gasfles/expansievat/alles wat zou kunnen.
Op zich niet nodig, maar wel handig.

Ook zijn we tot de conclusie gekomen dat indien mogelijk de firepit direct met een gat tegen het gat op de barrel wordt gelast, in plaats van het gebruik van een buis tussenbeide. Hierdoor wordt er waarschijnlijk meer warmte verplaatst.

03-07-2014
Vandaag de RVS tafel helemaal verfvrij gemaakt (jongens, jongens, wat een werk was dat) en een prachtige dikke RVS pijp als schoorsteen op de kop getikt.
Als het meezit word je Q volgende week in elkaar gezeten!
 
Maccie zei:
Dat zijn tot dusver nette prijzen. Deze ga ik volgen ;)
Beetje geluk gehad met het vat, want normaliter ben je voor een net en roestvrij vat van 60 liter zeker ?20 kwijt.
De RVS tafel was ook puur geluk. Ik ging een oude zonnehemel wegbrengen (de poot bewaarde ik, die was eigenlijk voor de BBQ) en toen ik hem in de container wou gooien zag ik de RVS tafel staan. Het enige is dat er veel verf op zit (denk gebruikt voor kinderen o.i.d.). Dus even gevraagd of die mee mocht, en de beste man zou even naar binnen gaan voor een kop koffie, want zolang hij het niet wist, was het goed.
Even de hogedrukspuit erop en goed boenen en dan is ie weer perfect. Er zaten zelfs al wielen onder.

Zoals het er nu uit ziet wordt een potje goede verf en de roosters het duurst van de hele Q.
 
Updated (20-06-2014)
- Thermometer
- Hopelijk nog bouwtekeningen later deze avond

[edit]
- bouwtekening toegevoegd
 
Updated (21-06-2014)
- Problemen ondervonden met schoorsteen
- Foto van de onderdelen
- Mogelijk grotere firepit
 
nielss055 zei:
e schoorsteen hadden we een aluminium hoek en een (blijkt nu) zinken pijp.
Aluminium is niet te lassen, en zink smelt onder de hitte.
Nu dus rondkijken voor een geschikte schoorsteen.

Ook hebben we een buurman gevraagd rond te kijken voor een grotere gasfles/expansievat/alles wat zou kunnen.
Op zich niet nodig, maar wel handig.

na de 1ste posten te hebben gelezen leek t een veel belovende voorbereiding,en dat zal ook heus wel je doelstelling zijn.
maar  gezien de foto is dr geen enkele verhouding tussen t vat en gasfles en de uitlaatpijp lijkt me qwa dia helemaal buiten proporties .en gelukkig is t ie achteraf van t verkeerde materiaal.
vergelijk de verhouding van de bouwtekening maar is met de spullen op je foto.

ik bedoel eingelijk: schaf niet blindelings goedkoop bijna voor niets materiaal aan want 90% wordt overbodig en kost dus toch nog geld.
neem zelf de tijd  om dingen op maat en van t goeie materiaal bij elkaar te zoeken en  niet de beste buurman.
en uh je kan meestal maar 1x de slijptol ergens in steken daarna een 2e x past t nie meer en kan t materiaal in de schrotbak

en t hoeft gisteren toch nie af of wel dan :tis t hele jaar door smoker seizoen .











 
AV zei:
nielss055 zei:
e schoorsteen hadden we een aluminium hoek en een (blijkt nu) zinken pijp.
Aluminium is niet te lassen, en zink smelt onder de hitte.
Nu dus rondkijken voor een geschikte schoorsteen.

Ook hebben we een buurman gevraagd rond te kijken voor een grotere gasfles/expansievat/alles wat zou kunnen.
Op zich niet nodig, maar wel handig.

na de 1ste posten te hebben gelezen leek t een veel belovende voorbereiding,en dat zal ook heus wel je doelstelling zijn.
maar  gezien de foto is dr geen enkele verhouding tussen t vat en gasfles en de uitlaatpijp lijkt me qwa dia helemaal buiten proporties .en gelukkig is t ie achteraf van t verkeerde materiaal.
vergelijk de verhouding van de bouwtekening maar is met de spullen op je foto.

ik bedoel eingelijk: schaf niet blindelings goedkoop bijna voor niets materiaal aan want 90% wordt overbodig en kost dus toch nog geld.
neem zelf de tijd  om dingen op maat en van t goeie materiaal bij elkaar te zoeken en  niet de beste buurman.
en uh je kan meestal maar 1x de slijptol ergens is steken daarna past t nie meer.

en t hoeft gisteren toch nie af of wel dan :tis t hele jaar door smoker seizoen .
Vanwaar de verkeerde verhouding tussen de gasfles en 't vat?
Ik vind dat juist een perfecte verhouding.
De bouwtekening is voor wat waar moet komen, en staat in dit geval los van de verhoudingen.
Wanneer de gasfles op maat is, is deze ca. 40x30 cm, wat prima is voor een fire pit.
De dikte van de schoorsteen oogt groter dan deze in werkelijkheid is. De aluminiumhoek heeft aan het ene eind (dat aan het vat moest komen) een diameter van 11 cm, en aan het andere eind (waar de pijp moest komen) 8 cm.
De buis zelf is ook 8 cm diameter. Dit lijkt me dus ook prima. Hij is 1 meter hoog, wat ingekort moest worden tot ca. 75 cm.

Als ik het zo op een rijtje zet, vind ik het allemaal redelijk in verhouding.
Desalniettemin laat ik iedereen vrij in zijn mening, en waardeer ik commentaar en kritiek om mee te nemen in het project.

Zou je je argument kunnen onderbouwen m.b.t. de gasfles-vatverhouding wat anders/groter/kleiner zou moeten worden?
 
nielss055 zei:
Ik vind dat juist een perfecte verhouding.

De bouwtekening is voor wat waar moet komen, en staat in dit geval los van de verhoudingen.

okee das duidelijk.
t was puur de verhouding op de foto en dat zal wel vertekend beeld zijn.
dus kan ik niks onderbouwen en wacht rustig de vorderingen af.
ben wel benieuwd en k volg t project wel.
sucses
 
Waarom niet meteen reverse flow bouwen als je toch bezig bent?
 
@AV ja, dat klopt wel. Zeker de schoorsteen lijkt veel groter. De fire pit is zo'n 40 breed en kleine 30 hoog en t vat zo'n 40 hoog en 70 breed. Denk dat dat wel redelijk in verhouding moet zijn.

@Noskos de kunst van dit project is om het low-budget te houden (hopelijk beneden de ?50). Mocht het bevallen dan kunnen we altijd nog verder kijken. Tot nu toe slechts 1 keer met een offset smoker aan de gang geweest (een beer van ?2000), dat wou wel, maar omdat ik daar het geld niet voor heb en ik het leuk vind te bouwen probeer ik het eerst zo.
Daarbij komt dat het vat van vrij dun metaal is. Hierdoor zal er veel hitte verloren gaan voor het het vlees bereikt bij reverse flow.
 
Denk zelf dat dat wel meevalt omdat warmte omhoog gaat en dus de meeste warmte in de bovenliggende kamer terecht komt. Maar idd misschien lastig te realiseren met zo'n vat.
 
noskos zei:
Denk zelf dat dat wel meevalt omdat warmte omhoog gaat en dus de meeste warmte in de bovenliggende kamer terecht komt. Maar idd misschien lastig te realiseren met zo'n vat.
Dat denk ik ook. Ik zag wel een ander op dit forum die het wel voor elkaar gekregen heeft, maar ik speel op safe dit keer.
 
Niels,

Als je een soort baffle maakt en genoeg waterbakken in de pit zet tijdens je runs blijft er genoeg warmte in je pit. In de winter is dit misschien wel een lastiger verhaal.
Ik zet in mijn smoker een ijzeren bak tegen de inlaat van de warme lucht, hierdoor wordt de warme lucht als het ware naar beneden gedrukt en verdeelt het zich beter door de pit. (cheap/provosorische baffle)

Gaaf project anyway!
 
Leuk project.
Als offset fan erg nieuwsgierig naar een update.
Ik vraag me wel af of het de moeite loont met zo'n dun vat.
Met name de sluiting van de klep...
Misschien een idee om 2 gasflessen aan elkaar te lassen als BBQddeel?
Of een stuk rest buis te halen bij bijv de NAM ;)

Anyway, Succes
Ik ben benieuwd naar de voortgang
 
updated 03-07-2014

de loc zei:
Leuk project.
Als offset fan erg nieuwsgierig naar een update.
Ik vraag me wel af of het de moeite loont met zo'n dun vat.
Met name de sluiting van de klep...
Misschien een idee om 2 gasflessen aan elkaar te lassen als BBQddeel?
Of een stuk rest buis te halen bij bijv de NAM ;)

Anyway, Succes
Ik ben benieuwd naar de voortgang
En daar is de update dan.
Het vat is inderdaad dun, waardoor de rechterkant weinig warmte heeft, maar we gebruiken wel goede metalen strips bij de diksel om ervoor te zorgen dat het wel goed op elkaar aansluit en niet alle rook verloren gaat.
En ach, als je alleen de rechterhelft van het vat gebruikt heb je al meer ruimte dan op een gemiddelde andere Q. En de rechterkant kan dan gebruikt worden om het gare vlees warm te houden.
En wie weet, het glas is altijd halfvol, gaat het veel beter dan verwacht en is de temperatuur aan de rechterkant ook wel goed te regelen en hoog te houden. We zullen het allemaal zien!
 
Terug
Bovenaan Onderaan