BasBQ
Beef en Steak

Flamy cocos briketten

 

blefke

Stoker
Berichten
354
HI guys ik heb een vraagje over deze briketten.
Ik heb ze afgelopen jaar regelmatig gebruikt, echter ik blijf problemen houden met temperatuur controle :-/
Probleem is dat ik de temp niet omlaag krijg?..
Ik wil over een paar weken spare ribs gaan maken met de 3-2 (1)-1 methode.
Hoeveel briketten moet ik ongeveer in mijn weber leggen om een temp van +/- 110 graden te krijgen.
M.a.w. hoeveel briketten koud en hoeveel briketten warm?
Ik heb overigens een grote en een kleine briketten starter.


Graag jullie hulp
THX,
Blefke
 
Ik doe altijd voldoende briketten (koud) met daarop een bijna volle kleine starter brandende briketten.
Overigens niet met flamy.
Voor de zekerheid kan je beginnen met 3/4 starter brandende briketten.
 
Als je er 'te weinig' brandende kolen in stopt in het begin, duurt het toch gewoon langer voor je op temperatuur bent? Ik neem aan dat je de minion methode gebruikt, in dat geval maakt de hoeveelheid koude kolen niet uit toch? (Of zie ik het verkeerd?)
Of ben je van plan een snake te maken?
 
SilverFox zei:
Als je er 'te weinig' brandende kolen in stopt in het begin, duurt het toch gewoon langer voor je op temperatuur bent? Ik neem aan dat je de minion methode gebruikt, in dat geval maakt de hoeveelheid koude kolen niet uit toch? (Of zie ik het verkeerd?)
Of ben je van plan een snake te maken?
+1

Ik gebruikte een snake in mijn 57 en startte met 10 hete Ecobrasa kokos.
 
Wellicht is de snake methode een goede optie.
Ik zou graag minimaal 4 uur een temperatuur willen hebben van +/-110 graden.
Ik dacht dat als ik een hoopje briketten aan 1 kant v.d. bbq leg en een paar ( hoeveel????) hete briketten er over heen dit ook kan cre?ren.
Alleen tot nu toe wordt het vuur bij mij veel te warm.

Blefke
 
blefke zei:
Wellicht is de snake methode een goede optie.
Ik zou graag minimaal 4 uur een temperatuur willen hebben van +/-110 graden.
Ik dacht dat als ik een hoopje briketten aan 1 kant v.d. bbq leg en een paar ( hoeveel????) hete briketten er over heen dit ook kan cre?ren.
Alleen tot nu toe wordt het vuur bij mij veel te warm.

Blefke

Ceriel +1

Het maakt niet zoveel uit hoeveel hete of koude briketten je gebruikt. ( meestal gebruik ik 8 hete )
De temperatuur bepaal je met de hoeveelheid zuurstof (lucht) die je toe laat, dus de schuifjes.
Boven altijd open en onder is afhankelijk van de mate waarin je keteldeksel afsluit . (valse lucht trekt )
Indien nodig, als de temperatuur toch nog te hoog wordt kan je het boven rooster ook nog wat knijpen. Meestal niet nodig, soms bij temp. onder de 110 graden.
Soms  moet je wel wat bij regelen.

Succes.
 
Hans zei:
blefke zei:
Wellicht is de snake methode een goede optie.
Ik zou graag minimaal 4 uur een temperatuur willen hebben van +/-110 graden.
Ik dacht dat als ik een hoopje briketten aan 1 kant v.d. bbq leg en een paar ( hoeveel????) hete briketten er over heen dit ook kan cre?ren.
Alleen tot nu toe wordt het vuur bij mij veel te warm.

Blefke

Ceriel +1

Het maakt niet zoveel uit hoeveel hete of koude briketten je gebruikt. ( meestal gebruik ik 8 hete )
De temperatuur bepaal je met de hoeveelheid zuurstof (lucht) die je toe laat, dus de schuifjes.
Boven altijd open en onder is afhankelijk van de mate waarin je keteldeksel afsluit . (valse lucht trekt )
Indien nodig, als de temperatuur toch nog te hoog wordt kan je het boven rooster ook nog wat knijpen. Meestal niet nodig, soms bij temp. onder de 110 graden.
Soms  moet je wel wat bij regelen.

Succes.
THX,
Ik ga eens proberen met 8 briketten.Begrijp ik het goed geef jij ook de voorkeur aan de snake methode?

Grzzz,
Blefke
 
BCC%20010_zps8eebdbbf.jpg


Ik gebruik graag een split-grill.  dwz kooltjes en rookhout aan een kant en braden/ roken aan de andere kant van het rooster dus indirect.
Een snake werkt ook prima.

Je werkt in beide gevallen met de " Minion methode "  dwz starten met een paar hete briketten, het vuur zal zich langzaam uitbreiden, je kan daardoor beter de temperatuur regeling d.m.v. de lucht schuiven onder controle houden.

Helemaal gelijk houden zal moeilijk zijn omdat je gedurende een lange sessie b.v. voor het bereiden van pulled pork  ? 12 uur nodig kan hebben.
Je hebt dan te maken met o.a. wind en veranderende buiten temperatuur, maar 6 uur voor een lekkere spare rib kan goed.

Als je echt constant wil blijven met je temperatuur moet je gaan zoeken in automatische of elektronische regelingen maar daar heb ik geen ervaring mee.
Je ziet ze wel eens voorbij komen op het forum.

Grtz,  Hans

 
Ik vergat nog even te melden dat je bij het opstoken de temperatuur in de gaten moet houden en gaan temperen (onderste schuif, bij mij bijna dicht) als de gewenste temperatuur op zo'n graad of 10 na bereikt is.
De temperatuur loopt dan nog even door en zal dan redelijk constant blijven op de gewenste temp. (mogelijk nog wat na regelen met bovenste schuif)
 
Terug
Bovenaan Onderaan