BasBQ
Beef en Steak

first time low and slow

 
 

pieterb

Stoker
Berichten
286
als beginner heb ik mij gewaagd aan krabbetjes ( spare ribs )
De slager had wel spare ribs maar dat waren vleesloze ribbetjes van een dieetvarken en op de vraag of hij spare ribs wou snijden met wat meer vlees dat was niet mogelijk want dat doen we niet ( slagerij Molendijk in Spijkenisse, lekker klantvriendelijk en mij zie je er niet meer ) de beste optie die ik op dat moment zag waren krabbetjes waar wel behoorlijk veel vlees en vet op zat en 11 euro voor drie kilo is naar mijn mening niet duur om voor de eerste keer uit te proberen.
thuis eits van het vet weggesneden vervolgens  insmeren met mosterd en kruidenmengsel ging mijn humeur toch weer omhoog en keek uit naar het resultaat.
eerst de snake methode opgezocht op you tube en aan de slag twee rijen breed en twee hoog kooltjes opgestapeld en stukjes eikenhout erop gelegd en 5 kooltjes aangestoken om te starten.
nu had ik na een uur een temp van 90 graden en na twee uur nog steeds uiteindelijk heb ik ze 5 uur laten liggen en de temp kwam uiteindelijk met moeite uit op 100 graden waarbij de onder en boven ventilatiegaatjes de gehele tijd volledig open zijn gebleven na 5 uurtjes heb ik de kolen die voor 1/3 was opgebrand op een hoop gegooid en de krabbetjes lekker in een sausje in het alu-folie gedaan en nog een uurtje op 120 graden gekregen door de ventilatiegaatjes bijna dicht te doen. als laatste heb ik de krabbetjes boven het vuurtje lekker korstje gegeven en moet zeggen dat wat de smaak betreft "het was heerlijk" alleen met een snake methode op 110 tot 120 graden is mij nooit gelukt, dus als er tips zijn hoe dit wel moet en wat ik verkeerd gedaan heb dan sta ik open voor alle suggesties

vriendelijke groeten
Pieter







 
Wat een nostalgie. Mijn eerste keer low en slow was ook met spareribs. :)
Wat betreft de temperatuur, misschien is het handiger eerst te beginnen met de minion methode (bodempje kolen (uit) en daarbovenop een paar of 10 brandende kolen). Hiermee is makkelijker te spelen door kolen toe te voegen en weg te halen indien nodig, en uit mijn ervaring kan ik zeggend dat die beter op temperatuur blijft dan de snake (ondanks dat ik me weinig in de snake verdiept heb).
Mocht je de minion onder de knie hebben, dan kan je altijd de snake nog proberen, alleen ik persoonlijk zie er de meerwaarde niet van.
Natuurlijk verscheelt de geprefereerde methode van persoon tot persoon.
 
Ook een geinig rooster trouwens! Bevalt dat....bv met schoonmaken?
 
Misschien is het een idee om het deel van het kolenrooster waar geen briketten liggen af te dekken met aluminiumfolie, hierdoor kan er geen koude lucht je ketel in omdat alle lucht langs de briketten moet!!!
Waarschijnlijk moet je dan zelfs de luchttoevoer een stuk dicht zetten omdat de temperatuur anders te ver oploopt.
Bijkomend voordeel is dat de warmte beter te reguleren is en dat er minder brandstof nodig zal zijn, dus ideaal als je een lang traject recept als bijvoorbeeld pulled pork gaat maken!!!
 
santino zei:
Ook een geinig rooster trouwens! Bevalt dat....bv met schoonmaken?

Hoe meer je hierop knoeit met sausjes en vlees sappen hoe mooier dit rooster wordt.
Schoonmaken is een eitje , je schrapt met een plamuurmesje de dikke restjes eraf en de restwarmte doet het schoonmaken voor je,  wel na elke sessie even je rooster invetten ( ik gebruik cocos olie dat plakt niet) en het ziet er altijd schoon en netjes uit.
Bijkomend voordeel met dit rooster is dat je een egale warmte hebt doordat het gietijzer de warmte beter doorgeeft en je krijgt mooie streepjes op je vlees.
Gezocht op internet naar dit product maar in nederland is het bijna niet te vinden , dus heb ik deze in duitsland besteld    http://www.gussroste.de/  zijn wel flinke bezorgkosten  26 euro maar ik vind het dubbel en dwars waard voor dit product
 
Terug
Bovenaan Onderaan