BasBQ
Beef en Steak

Fire it up - Nieuwe pizza oven!

Klopt ja. Heb nu via een houthandelaar wel 2x zo grote zakken voor 8,5 euro, nu gebruik ik ongeveer 1 zo'n zak voor een avondje pizza, helft voor opwarmen en daarna om te bakken


Verstuurd vanaf mijn SM-G990B2 met Tapatalk
 
Ik heb gisteren de oven dus voor de 2e keer gebruikt. Deze keer had ik iets meer tijd dus heb ik een lange fermentatie met zuurdesem gedaan. Woensdag begonnen met het volgende recept:

Tipo 00 bloem800g
Starter160g20%
Totaal bloem880g
Water448g60%
Zout17.6g2%
Olijfolie17.6g2%

Belangrijk bij lange fermentatie is dat je een sterke bloem neemt met een hoge W-waarde. Ik heb de Caputo Chef gebruikt.

Dit eerst goed mengen tot een homogeen deeg en dan over een uur of 3-4 een aantal keer "stretch & fold". Daarna in bollen verdeeld van ongeveer 270g en hoppa de koelkast in. Blijkbaar is mijn koelkast nog steeds te warm en rees het deeg toch nog wat door in de koelkast dus ik heb ze vrijdagmiddag pas vrij laat uit de koelkast gehaald (rond 3u).

Omdat ik nog niet zeker wist hoe lang de oven nodig zou hebben om warm te worden en omdat het nog niet zeker was hoe laat ons bezoek kwam stak ik de oven rond 17u aan. Ik begon hetzelfde met een wokkel, wat stukjes aanmaakhout en 2 grote blokken hout er bovenop. Dit ging lekker vlot aan. Toen ze aan stonden heb ik er meteen een 3e blok bij gedaan en dit ging deze keer als een trein! Binnen 45 minuten was de oven op 400 graden en was het enige wat nodig is het blijven voeden met 1 blok zodat de oven mooi gevuld blijft met vlammen. Uiteindelijk heeft het mij 6 stukken hout gekost. Dat had zelfs minder kunnen zijn als ik wist hoe laat we zouden eten en ik het aansteken daar op zou baseren. Stel dat je uitkomt op 4-5 stukken hout voor een avondje pizza eten dan is dat best goed!

Rond een uur of 7 waren de bollen echt gigantisch!
PXL_20230818_160450729.jpg


Deze keer een aantal verschillende pizza's gemaakt: iets met veel groenten, een quatro fromaggio, eentje met rozemarijn en gorgonzola en bij mij een mengeling van alles wat ik in bakjes had staan met daarna nog wat heerlijke parmaham er overheen.

De eerste 2 die in de oven gingen waren een beetje zwart aan 1 kant. Ik was ondertussen de volgende 2 aan het stretchen en dat duurde blijkbaar iets te lang. Blijven oefenen dus (en Wendy leren om pizza's te draaien en/of maken 😁).

Al bij al waren dit echt de beste pizza's die ik ooit zelf gemaakt heb. De korst was fantastisch en ze waren echt mooi gebakken. Wat een feest dit.

Daarna had ik nog een zuurdesem focaccia klaarstaan. Helaas was ik te ongeduldig en heb ik niet lang genoeg gewacht voor de oven om iets af te koelen. Hij is dus redelijk donker aan de bovenzijde. Ik heb nu nog niet ontbeten en ga zo testen of hij wel lekker smaakt..

PXL_20230818_172543722.jpg
PXL_20230818_172546011.jpg
PXL_20230818_172723580.jpg
PXL_20230818_173445030.jpg
PXL_20230818_173726405.jpg
PXL_20230818_174158263.jpg
 
Die zien er super uit! 🤤

Welke verhouding starter heb je? 50 / 50?
 
Wat een mooie pizza’s!

45 min op bedrijfstemperatuur is echt heel goed.
 
Godsamme Marc, wat een apparaat! Heel veel plezier met de nieuwe aanwinsten, zowel de nieuwe buiten keuken als de Pizza oven 🍕
 
Die zien er super uit! 🤤

Welke verhouding starter heb je? 50 / 50?

Yes. Gewoon 100% hydratatie. Volgende keer pas ik het recept aan om 10% starter te gebruiken. Kijken wat voor effect dat heeft op het rijzen in de koelkast.
Wat een mooie pizza’s!

45 min op bedrijfstemperatuur is echt heel goed.
Ja ik ben er heel blij mee! Zeker als het maar 3 blokken kost. Dan is het economisch ook nog te verantwoorden om hem "even" voor pizza's aan te knallen.
 
Zo dat ziet er goed uit. Ik moet nog even op onze deuren wachten en dan kan ik ook mijn pizza oven uitproberen (het ziet er tof uit)

Verstuurd vanaf mijn SM-S918B met Tapatalk
 
Zo dat ziet er goed uit. Ik moet nog even op onze deuren wachten en dan kan ik ook mijn pizza oven uitproberen (het ziet er tof uit)

Verstuurd vanaf mijn SM-S918B met Tapatalk
Wat is het verband tussen deuren en een pizza oven? :D welke heb je?
 
Terug
Bovenaan Onderaan