BasBQ
Beef en Steak

Fatty met kaas

 
 
 
 

El Fumarole

Gerijpt
Berichten
3.129
MAfgelopen weekend moest er gecarnavald worden en daarbij is het natuurlijk leuk als er een typisch uitziend persoon een hartig versnaperingetje uit komt delen:
IMG-20140302-WA0002_zpsx7tpnvkr.jpg
       

Fatty dus. Altijd lekker. Past altijd ergens in een gaatje en is eigenlijk vrij makkelijk te maken.
Hoe is deze nu tot stand gekomen? Welnu, leest en huivert:
Ik had ca 800 gram procureur samen met ca 600 gram broekvet door de grove plaat gedraaid en vervolgens door de fijne plaat (ca 3mm). Je kunt natuurlijk ook gewoon half-om-half of varkensgehakt nemen, maar ik wilde een wat 'worstige' variant, die mensen als een plakje uit de vuist zouden kunnen eten.
Samen met 3/4 cup stockyard burger kruiden en een eetlepel knoflookpoeder heb ik dit gehakt met een bisschop tot een worstdeeg geslagen. Het deeg is slap en lastig handelbaar, dus je moet het uitstorten op een vel folie, zodat je het wat makkelijker kunt oprollen en het niet aan je werkblad/snijplank blijft kleven.
Omdat mijn ei een rooster heeft van 54 cm heb ik een vierkante lap van ca 50 bij 30 cm gemaakt. Ongeveer de breedte van een rol standaard vershoudfolie. Je krijgt dan een mooie dikte die je goed op kunt rollen mbv de folie. Sorry voor de lage kwaliteit foto's, maar het gaat om het idee. Ik had 'm hier al gevuld met een paar lange repen belegen kaas. Voor iets meer smaak ga ik de volgende keer oude kaas gebruiken. En ook geraspt, want dat werkt makkelijker dan met hele blokken/repen. Hier heb ik 'm al opgerold:
20140301_194229_zpsrg0bbtte.jpg


Ik heb de drol daarna ingepakt in een raamwerkje van rookspek (iets dikker gesneden dan de standaard, anders is er bijna niet mee te werken):
20140301_195511_zps7ipalzgw.jpg


En dan op het ei. Even lekker uitroken met beuk en appelsnippers (gewoon in een eierdoos op de houtkool) bij zo'n 120 graden, tot de kern rond de 76 graden zat:
20140301_210104_zpss7gyb47l.jpg

Vlak voor het einde even afgesmeerd met Blues Hog smokey mountain saus.

En toen was hij gaar:
20140301_224516_zpshh4ybdrn.jpg
     

20140302_110642_zpsdzndg2rq.jpg

Het gehakt had een vrij solide structuur en was mooi mals door het vet. Zeker omdat de homp de volgende dag koud gegeten zou worden is dit wel een fijne consistentie. Hij vond dan ook gretig aftrek  :D

Ik vond 'm zelf nog een ietwat flauw, zeker toen hij koud was, dus de volgende keer mag er een beetje zout bij, maar ik heb daar verder niemand over horen klagen. De volledige worst was aan het eind ongeveer 2 kilo. Zat dus ongeveer een pond kaas in.

Groetjes van Jeroen
 
Ziet er weer heerlijk uit Jeroen!! =D> =D> =D>
 
El Fumarole zei:

Je bent vergeten om je te verkleden, jij hebt altijd een schort aan als ik je zie..... =))
030bf8a3f05369adec74a211e46e9d91.jpg


En over die fatty begin ik gewoon niet, behalve dan dat ik daar best mijn tanden in had willen zetten.
 
Dominique zei:
Je bent vergeten om je te verkleden, jij hebt altijd een schort aan als ik je zie..... =))

En over die fatty begin ik gewoon niet, behalve dan dat ik daar best mijn tanden in had willen zetten.

H?, ik had een vies gemaakt gezicht, een raar hoedje op en mijn spatel hing om mijn nek ja. Dat is voor mij as close as it gets qua carnaval. Ik ben van boven de rivieren :D
 
El Fumarole zei:
Dominique zei:
Je bent vergeten om je te verkleden, jij hebt altijd een schort aan als ik je zie..... =))

En over die fatty begin ik gewoon niet, behalve dan dat ik daar best mijn tanden in had willen zetten.

H?, ik had een vies gemaakt gezicht, een raar hoedje op en mijn spatel hing om mijn nek ja. Dat is voor mij as close as it gets qua carnaval. Ik ben van boven de rivieren :D

O, dat was een vermomming? Ik dacht rookschade =))
Geintje Jeroen, ik als ingezetene van Den Haag snap ook niet zoveel van de carnaval, maar als ge maar leut het toch? Ik vind het wel erg leuk om te zien, dat dan weer wel.
 
Ziet er weer heerlijk uit, mooi vlechtwerk ook.
 
Nice run! Gave manier voor een fatty te maken!
 
Mike v R zei:
Ziet er weer heerlijk uit, mooi vlechtwerk ook.

Nou het vlechtwerk begint aardig te rafelen aan de randjes =))













Ohh, het ging over de bacon! Ja, die is wel mooi gevlochten.  ;)
 
El Fumarole zei:
Zeker omdat de homd de volgende dag koud gegeten zou worden.....

Ziet er heerlijk uit Jeroen, daar zou ik zomaar een stukje van lusten.
En of het nu een homp vlees is of vlees van een hond.....ik proef wel :D
=)) =)) =))
 
Heerlijk. Vlees en kaas,dat is altijd goed. Dit staat ook hoog op mijn lijstje..
 
hij ziet er weer heerlijk uit Jeroen
 
Toch ook maar is proberen. Ziet er heerlijk uit.
 
structor zei:
Ziet er lekker uit Jeroen. Maar wat stelde je kostuum voor?
Ik had gepoogd een soort 'burnt BBQ man' te zijn. Kwam niet helemaal uit de verf ben ik bang. Maar ik ben dan ook een carnavalsgroentje  :)
 
El Fumarole zei:
structor zei:
Ziet er lekker uit Jeroen. Maar wat stelde je kostuum voor?
Ik had gepoogd een soort 'burnt BBQ man' te zijn. Kwam niet helemaal uit de verf ben ik bang. Maar ik ben dan ook een carnavalsgroentje  :)
Dat dacht ik al =))
 
Mooie Fatty hoor! Die lust ik wel
 
Terug
Bovenaan Onderaan