BasBQ
Beef en Steak

Fatty met groente

 
 

Northguy

Vuurmaker
Berichten
71
Aangezien mijn schoonvader vanavond jarig is, wilde ik de familie trakteren op MOINK balletjes. Ik wilde ook nog wel eens een Fatty gaan maken, dus dacht er aan om eea dan maar te combineren in 1 Q run. Omdat er zoveel varianten zijn op een Fatty, heb ik er zelf maar een soort van gezonde variant bij bedacht. Een met groente gevulde fatty.

Als basis heb ik genomen:
1kg rundergehakt
4 champignons
1/2 groene paprika
1/2 gele paprika
1 rode ui
6 plakjes cheddar kaas
3 teentjes knoflook
2,5 pakje gerookt ontbijtspek (AH)
Grillmeister Smokey BBQ rub
Remia Sweet Dalton Smokey BBQ Honey sauce




De ingredienten mooi klein gesneden:





Vervolgens 2x 500g rundergehakt op folie. Goed met de hand kneden zodat alles een goede massa wordt. Daarna plat drukken tot een plakkaat. Extra folietje er over en uitrollen tot een plak gehakt van zo'n 0,5 a 1 cm dik.





De plak gehakt bestrooid met de Smokey BBQ rub en vervolgens de groente er in een laagje er overheen.



Plakjes Cheddar er overheen en daarna een lekkere klodder BBQ sauce op ieder plakje. Ik wil eea niet laten overheersen door kruiden, dus heb verder geen kruiden door het gehakt gemengd. Ik hoop dat met een laagje rub aan de binnenzijde van het gehakt, de BBQ sauce en een spekmatje aan de buitenzijde eea genoeg gekruid is.



De grootste uitdaging is nu om het geheel netjes op te rollen zonder dat aan een kant de vulling er uit komt. Als je aan een kant begint met rollen dan schuivende plakjes Cheddar op en komen deze aan de buitenkant van de fatty terecht. Niet handig.  Ik heb eerst aan beide zeiden de laag met gehakt ongeveer een achtste naar binnen gevouwen. Dat voorkomt dat de cheddar aan het schuiven gaat. Vervolgens van beide zeiden de lange zijdes van de plak naar elkaar toe gerold en daar het gehakt netjes dicht gekneed. Vervolgens de einden dicht gekneed zodat er nergens vulling uit de fatty kan rollen. De folie die als rol hulp diende even vervangen door een vers folietje en de rol nog een paar keer goed hen en weer gerold om er een mooie evenredig verdeelde worst van te maken.





Koelkast op Fast Cooling gezet en de rol op een snijplankje in de koelkast. De rol ligt nu in de koelkast lekker op te stijven. Vanmiddag nog een spekmatje vlechten en dan rond 3 uur de Q aan.

Updates volgen vanmiddag / vanavond... Wordt vervolgd......  ;)

Okee.. het vervolg. Het liep allemaal een beetje uit met de run gistermiddag en aangezien ik direct door moest naar een verjaardag geen kans meer gezien om de log te updaten.

Ik liep qua timing een beetje uit, dus om 3 uur het spekmatje gevlochten op een stuk huishoud folie.



Dat is dus nog best een klusje. Zeker als je het netjes wilt doen. Maar goed, hij is prima gelukt aan de buitenkant. Aan de binnenzijde de stroken spek verlengd door ze 1 spekbreedte te laten overlappen.

Vervolgens de fatty rol uit de koelkast gehaald. Ondanks dat ik de 2 graden fastcool met circulatie ventilator aan had staan was de fatty toch niet heel erg opgestijfd. Het kan ook zijn dat de inhoud van groente een beetje losjes in het midden zat. Dus voorzichtig van de plank op het spek gelegd en in het matje gerold. Het huishoudfolie als hulpje gebruiken en dan wil het prima.



BBQ voorbereid op indirect, lekbak gevuld met kokend water en Q aangestoken met de Minion methode. Rond 4 uur de rol op de Q gelegd. Een envelopje met Hickory rookhout erbij, ketel op het deksel naar 150 graden gestuurd en nu de tijd zijn werk laten doen.



Om 5 uur even het deksel eraf gehad en 4 dikke aardappels in alu folie boven op de hete kolen gelegd. Kern temperatuur van de rol zweefde zo uit mijn geheugen tegen de 50 graden.

Terwijl de Q lekker bezig was, de groente voor de maaltijd voorbereid. Een aubergine in 1cm dikke plakken gesneden en een paar romatomaten gehalveerd. Een dressing gemaakt van olijfolie, balsamico azijn, peper en zout.

Rond kwart over zes stond de kerntemperatuur op zo'n 60 graden. Tijd om de rol eraf te halen. Even in de alu folie gewikkeld om te laten rusten.



De gepofte aardappels ook van het vuur gehaald en de aubergine en tomaten voorzien van de dressing gegrild boven het directe vuur.

De groenten van de Q gepakt en het rooster voorzien van een rijke hoeveelheid MOINK ballen voor de verjaardag van mijn schoonvader.... En toen was het eindelijk etenstijd.... jummie jummie.... De fatty aangesneden en oh, wat zag hij er mooi uit...



Hij smaakte prima, maar toch nog een paar puntjes ter verbetering. Ik vond dat de groente heel veel vocht afscheidden. De volgende keer denk ik dat ik de groenten eerst fruit in een pannetje en deze dan in gebakken toestand in de rol verwerk. Verder qua planning de rol nog iets verder van tevoren bereiden, zodat eea nog meer de kans heeft om op te stijven. Maar verder een geslaagde onderneming....

Oh ja, en de MOINK ballen waar het eigenlijk om ging waren ook een geslaagd cadeau ;-)

 
Mooi !, als je de volgende keer de vulling tot max 2/3 legt dan rolt het wat makkelijker op. succes met je run
 
Ziet er lekker uit.
Moet ik binnenkort ook maar eens gaan maken :)
 
Ziet er veel belovend uit......ben benieuwd naar het resultaat. :)
 
Lijkt me erg lekker, nog eentje op mn lijstje  :p
 
Check, staat genoteerd... Heerlijk... Succes
 
dat heb je leuk gedaan, ben erg benieuwd naar je eind resultaat
 
En?En?En?En?En?En?En?En?
 
Voor degenen die zitten te wachten op de afloop..... de olifant met de lange snuit is langs geweest hoor...  ;)
 
Ziet er lekker uit hoor mooie reportage ook leuk om te kijken
 
Prachtig en lekker zeg!
 
Ziet er heerlijk uit...
 
Mooi stukje gevuld gehakt, wil ik graag proberen.
 
Een vegetarische fatty! Wat een leuk idee! Ziet er lekker uit hoor.
 
Terug
Bovenaan Onderaan