BasBQ
Beef en Steak

Even voorstellen...

Comace

Tondelzoeker
Berichten
4
Mijn naam is Cees,

Ik ben gediplomeerd "pyromaan", oftewel kok, maar kom als bbq'er nog maar net om de hoek kijken. Van huis uit ben ik al lang een griller. De laatste jaren echter begint mijn interesse meer en meer te groeien naar het bbq'en met deksel en naar alle mogelijkheden die geboden worden. Zo ook het low en slow trekt mij zeer aan. Een echte "die hard" ben ik niet, maar wie weet dat dat nog komen gaat. Ik ben graag bezig op de Q voor mijn familie.

Ik ben ooit begonnen met een Outdoorchef en daarna een Jamie Oliver, nu heb ik sinds kort een Weber mastertouch premium aangeschaft. Daarmee ben ik nu wel bezig om mijn temperatuur beheersing beter onder de knie te krijgen en hoop hier bij het genootschap mijn kennis te vergroten. Voor nu wil ik het hierbij laten, mocht ik in de toekomst vragen hebben zal ik die zeker hier stellen.

Met vurige groet,

Cees
 
Welkom Cees!

Je hebt een wereldbbq, daar kun je bijna alles op maken.
 
Dank voor jullie welkom.
Heb ik meteen een vraag aan Zzzjon, ik wil graag de temperatuur laag zien te krijgen maar er zit een ring en een platesetter bij. Hoe kan ik daar het beste mee omgaan?
 
Welkom en veel plezier hier. 🥩🥓🍖🍗
 
Dank voor jullie welkom.
Heb ik meteen een vraag aan Zzzjon, ik wil graag de temperatuur laag zien te krijgen maar er zit een ring en een platesetter bij. Hoe kan ik daar het beste mee omgaan?

Ligt er een beetje aan wat je wilt.

Als ik pulled pork maak leg ik 45/50 briketten in die ring.
Ondertussen maak ik er een 3/5 warm in een starter. (Pro-tip; draai je starter om, dan werkt dat beter met maar 5 briketten)
Zodra deze mooi warm zijn leg ik die in het midden met een chunk rookhout erbij.
Een 2e en 3e chunk leg ik wat verder uit het midden, zo heb je langere tijd rookhout wat smeult.
Als je nu je onderste luchtschuif op de rookstand zet en de bovenste luchtschuif net niet dicht hou je hem rond de 107 graden.

Positie luchtschuiven is wel afhankelijk van je briketten, rookhout en buitentemp/wind.

Meestal zet ik in de weber een aluminium bak met heet water op de platesetter, dan blijft alles wat stabieler en heb je niet van die extreme uitschieters.

1197AD05-5247-4B14-A070-5EF9A5C50D83.jpeg

A95BEF39-B377-4BE3-B532-F66FF8852B44.jpeg


Bij bovenstaande foto’s had ik niet de briketten aangemaakt in de starter maar met een paar wokkels in de ketel zelf.

Je zou je ook eens kunnen verdiepen in de snake methode, dan blijf je ook lang op een lage temperatuur.

En onderstaand filmpje geeft wat meer uitleg over stralingswarmte en diverse opstellingen in een ketelbbq.

 
Laatst bewerkt:
Ligt er een beetje aan wat je wilt.

Als ik pulled pork maak leg ik 45/50 briketten in die ring.
Ondertussen maak ik er een 3/5 warm in een starter. (Pro-tip; draai je starter om, dan werkt dat beter met maar 5 briketten)
Zodra deze mooi warm zijn leg ik die in het midden met een chunk rookhout erbij.
Een 2e en 3e chunk leg ik wat verder uit het midden, zo heb je langere tijd rookhout wat smeult.
Als je nu je onderste luchtschuif op de rookstand zet en de bovenste luchtschuif net niet dicht hou je hem rond de 107 graden.

Positie luchtschuiven is wel afhankelijk van je briketten, rookhout en buitentemp/wind.

Meestal zet ik in de weber een aluminium bak met heet water op de platesetter, dan blijft alles wat stabieler en heb je niet van die extreme uitschieters.
Kijk daar schiet ik al een eind mee op. Maar ik zie ook dat je met een aparte voeler werkt om de temperatuur te meten in je ketel. Je maakt dan geen gebruik van de thermometer in de deksel?
 
Welkom!
 
Klopt, ik gebruik een aparte sensor om de keteltemperatuur te meten.
Is ook een beetje gemak, deze is samen met een kernthermometer op afstand uit te lezen.
Zo kan ik ook iets anders in huis/tuin gaan doen en krijg ik een alarm al er dingen buiten vooraf ingestelde waardes gaan.
 
Klopt, ik gebruik een aparte sensor om de keteltemperatuur te meten.
Is ook een beetje gemak, deze is samen met een kernthermometer op afstand uit te lezen.
Zo kan ik ook iets anders in huis/tuin gaan doen en krijg ik een alarm al er dingen buiten vooraf ingestelde waardes gaan.
Mag ik vragen wat voor thermometer je daarvoor gebruikt? Ik ben wel op zoek maar er zijn zoveel merken, je ziet door de bomen het bos niet meer. Zou mooi zijn als het nog een beetje redelijk geprijsd is. Van mijn zwager heb ik voor de kerntemperatuur een Meater te leen om te kijken of dat bevalt.
 
Cees, welkom bij het genootschap
 
Mag ik vragen wat voor thermometer je daarvoor gebruikt? Ik ben wel op zoek maar er zijn zoveel merken, je ziet door de bomen het bos niet meer. Zou mooi zijn als het nog een beetje redelijk geprijsd is. Van mijn zwager heb ik voor de kerntemperatuur een Meater te leen om te kijken of dat bevalt.

Ik heb al lang een igrill 2 van weber. (Alleen Bluetooth)
Mocht ik weer in de markt zijn voor een nieuwe zou ik kijken naar een thermometer met ook WiFi, Bluetooth is beperkt qua afstand.
 
Terug
Bovenaan Onderaan