Beef en Steak

Even voorstellen

• Onderwerp starter Onderwerp starter smoothy53
  • Startdatum Startdatum
S

smoothy53

Gast
Dag allemaal,
Ik zal me even voorstellen, mijn naam is Han en ik ben bijna 65 jaar en getrouwd, en woonachtig in de Zuid-Oost hoek van Drenthe. Ik heb twee uitwonende kinderen. Ik ben geen type die stil kan zitten. Door foto?s van een Oklahoma Country Smoker die ik tegen kwam op het internet, kwam ik op het idee om deze zelf te maken, voor mij een enorme uitdaging daar ik niet uit de sector metaal kwam.

Gelukkig beschik ik over een gezond verstand en twee rechter handen. De voorbereiding ervan begon al op papier d.w.z alle berekeningen en materialen moesten uitgetrokken worden. Vervolgens heb ik van alle delen van de 17,7 inch Smoker waaronder de RookTower, de Grillroom en Firebox, op een tekentafel detail tekeningen gemaakt.

Het constructiewerk wilde ik zelf doen, en het laswerk heb ik maar overgelaten aan hen die het vak beheersen.
De tijd die ik al met al nodig had voor dit project waren twee jaren, waarvan ik tevens tussendoor nog een openhart operatie heb moeten ondergaan. Het enigste waar het nog aan ontbreekt zijn de op maat te maken RVS roosters en een electro draaispit. De smoker is al ingerookt en bewerkt met lijnolie.

Ik was natuurlijk het meest benieuwd naar het technische gedeelte, waaronder de trek in de twee kamers en de verdeling van de rook onder de twee heat dispencer platen en de smoorklep in de schoorsteen, de werking van alles was super, dat hield in dat al mijn berekeningen goed waren geweest. Het gewicht van het geheel schat ik nu op een +/- 300 kg, de gietijzeren wielen met massief rubberen banden beschikken over dubbele kogellagers met en diameter van 100 mm en alle plaatwerk is 5 mm dik. Een as-schep en klephouder met diverse standen zijn erbij.

Om met de Smoker wat makkelijker te kunnen manoeuvreren heb ik er een draaibaar neuswiel met rem onder gemonteerd die het gewicht aan kan. Tevens is het mogelijk er een speenvarkentje in te grillen, een elektrogrill is een optie.

Ik heb er een genoegdoening aan gehad deze te kunnen maken en het tot een goed einde te kunnen brengen. Nu lag bij mij meer de uitdaging bij het maken ervan dan bij het bbq'en roken of grillen op dit formaat.
Ik heb dan ook maar besloten deze eventueel te willen verkopen.

https://www.facebook.com/photo.php?fbid=193392944846914&set=pcb.193393918180150&type=3&theater

Van harte welkom bij het Genootschap!

Welkom hier!

Het lijkt wel of ik met een engineer spreek die bij ons werkt: Alles lekker zwaar uitgevoerd en gebruik van de mooiste materialen ;). Uiteindelijk niet meer te verkopen (door mij ;)) maar je hebt wel een prachtige creatie!

Welkom!

smoothy53 zei:
Ik was natuurlijk het meest benieuwd naar het technische gedeelte, waaronder de trek in de twee kamers en de verdeling van de rook onder de twee heat dispencer platen en de smoorklep in de schoorsteen, de werking van alles was super, dat hield in dat al mijn berekeningen goed waren geweest.

Hoe heb je dat berekend als ik vragen mag?
Ik kan me voorstellen dat je dit met een flow simulatie / cfd pakket bekijkt?

b.asv zei:
Uiteindelijk niet meer te verkopen (door mij ;))

Maar zegt dat iets over jou of over de engineer? :D

b.asv zei:
Uiteindelijk niet meer te verkopen (door mij ;))

Maar zegt dat iets over jou of over de engineer? :D
[/quote]

Scherp! Laten we het op mijn kwaliteiten houden ;)

Mooie voorstelling. Welkom hier op het forum.

Verstuurd vanaf mijn SM-T533 met Tapatalk

Hoi Han,
welkom bij het Genootschap, Foto's plaatsen van je Offset Smoker is volgens mij eenvoudiger dan het hele ding maken. ;)

Welkom!

Welkom hier Han  :)

Terug
Bovenaan Onderaan