BasBQ
Beef en Steak

Ervaringen Craycort - Cast Iron Grates

 
 
 

SpiKeY

Pitmaster
Berichten
537
Op dit moment sta ik op het punt om een set Craycort Cast Iron Grates vanuit Duitsland te bestellen. Op Youtube en op het internet allemaal leuke verhalen gehoord.

Wat zijn de voordelen?

Wat zijn de nadelen?

Modelsoorten

De komemde tijd zal ik proberen dit onderwerp te blijven bijvullen met alle info die ik hierover kan vinden. Jullie ervaringen en meningen zijn meer dan welkom.
 
Ik heb sinds een paar weken dit rooster op mijn weber 57 en ben erg tevreden, betere (egale ) warmte , het schoonhouden is een fluitje van een cent, na elke sessie even met een plamuurmes de bovenkant van het rooster de dikke klodders verwijderen en de restwarmte maakt het rooster in de loop van tijd alleen maar mooier en beter ( antie aanbaklaag ) wel regelmatig een beetje crisco of ander niet plakkerig vet ( cocos olie ) erop dan houd je dit rooster met minimale inspanning super schoon, en blijft  je vlees niet plakken en komt er geen vuil van vorige sessie op je vlees.
niet goedkoop maar beslist een aanrader  ;) ;)
 
pieterb zei:
Ik heb sinds een paar weken dit rooster op mijn weber 57 en ben erg tevreden, betere (egale ) warmte , het schoonhouden is een fluitje van een cent, na elke sessie even met een plamuurmes de bovenkant van het rooster de dikke klodders verwijderen en de restwarmte maakt het rooster in de loop van tijd alleen maar mooier en beter ( antie aanbaklaag ) wel regelmatig een beetje crisco of ander niet plakkerig vet ( cocos olie ) erop dan houd je dit rooster met minimale inspanning super schoon, en blijft  je vlees niet plakken en komt er geen vuil van vorige sessie op je vlees.
niet goedkoop maar beslist een aanrader  ;) ;)

Ik deel je ervaring. Ik heb er een voor mijn OTP 57 en voor mijn WGA. Echt makkelijk.
 
Beetje off topic (wel Grate). Gebruik nu de High-que, High Heat Charcoal Fire Grate Upgrade enige maanden: Ben erg blij mee, doet wat ze beloven (kleine rest kolen zijn niet meer aanwezig).
 
In oktober vorig jaar zou ik Craycort Cast Iron Grates kopen. Dit heb ik tot nu toe niet gedaan. Vorige week zag ik op hun site dat ze een nieuwe model hebben. Of deze beter een betere optie is, dat moet nog blijken.

Voor meer info zie site.
 
Als je voor de grillmarks gaat zou ik voor de grillgrates gaan. Ik hen ze allebij maar qua onderhoud vind ik de cast iron wel redelijk intensief qua onderhoud veel seasoning om ze roestvrij te houden.
 
man_of_magic zei:
Als je voor de grillmarks gaat zou ik voor de grillgrates gaan. Ik hen ze allebij maar qua onderhoud vind ik de cast iron wel redelijk intensief qua onderhoud veel seasoning om ze roestvrij te houden.

Die ervaring deel ik dan weer helemaal niet. Na het grillen met een plamuurmes de eventueel aangekoekte resten verwijderen dit kan ook met een borstel. Daarna haal ik er altijd een stuk vetspek overheen wat ik voor dit doel in de koelkast bewaar. Je kan hiervoor ook een beetje Crisco of kokosvet gebruiken, daarna laat ik het rooster in de bbq afkoelen. Dan berg ik het droog op en klaar......
 
Maar als je een luie donder zoals ik ben..... Het is best een zwaar rooster om even op te bergen.
 
@Lowietje72, het opbergen begrijp ik niet 1 2 3. Ik heb mijn bbq in de schuur buiten. Berg jij bv je Craycort binnen of heb ik fout begrepen?
 
SpiKeY zei:
@Lowietje72, het opbergen begrijp ik niet 1 2 3. Ik heb mijn bbq in de schuur buiten. Berg jij bv je Craycort binnen of heb ik fout begrepen?

Ik berg het meestal op in de schuur (droog) en in de winter staat het binnen in huis. Het blijft gietijzer en mijn Webers staan gewoon buiten, maar die hebben in de deksel nog weleens last van condensvorming. Condens en gietijzer gaan niet zo fijn samen.
 
Lowietje72 zei:
SpiKeY zei:
@Lowietje72, het opbergen begrijp ik niet 1 2 3. Ik heb mijn bbq in de schuur buiten. Berg jij bv je Craycort binnen of heb ik fout begrepen?

Ik berg het meestal op in de schuur (droog) en in de winter staat het binnen in huis. Het blijft gietijzer en mijn Webers staan gewoon buiten, maar die hebben in de deksel nog weleens last van condensvorming. Condens en gietijzer gaan niet zo fijn samen.

Zal ik rekening meehouden. Ik had meer het idee van goed insmeren is voldoende.
 
Lowietje72 zei:
man_of_magic zei:
Als je voor de grillmarks gaat zou ik voor de grillgrates gaan. Ik hen ze allebij maar qua onderhoud vind ik de cast iron wel redelijk intensief qua onderhoud veel seasoning om ze roestvrij te houden.

Die ervaring deel ik dan weer helemaal niet. Na het grillen met een plamuurmes de eventueel aangekoekte resten verwijderen dit kan ook met een borstel. Daarna haal ik er altijd een stuk vetspek overheen wat ik voor dit doel in de koelkast bewaar. Je kan hiervoor ook een beetje Crisco of kokosvet gebruiken, daarna laat ik het rooster in de bbq afkoelen. Dan berg ik het droog op en klaar......
*lol*...ik vind dit behoorlijk veel werk ....plamuurmes.....vetspek.....afkoelen....opbergen......
Ik ben meer van de luie.....nix doen na  gebruik en wanneer het weer fikt gewoon even met de borstel. Gaat prima  :)
 
heb ook al een tijdje gietijzer voor mij bbq's en voor mij niets anders meer
onderhoud fluitje van een cent pannenspons erover en een kwastje met een beetje crisco als de kooltjes bijna uit zijn is alles
het rooster blijft het hele jaar zitten in de q wordt alleen maar mooier
note:  als je echt heet vuur hebt dan wel wat meer aandacht omdat je de kans hebt dat het te schoon brand , oplossing is: speklapjes met lekker veel saus op het rooster en goed knoeien en je hebt binnen no time je laagje weer terug ;)
mijn ervaring,  hoe meer je knoeit met rubs en mops hoe mooier je rooster
 
Beetje off-topic, maar hoe hou jij dan je probes zo brandschoon Pieter?
 
Terug
Bovenaan Onderaan