BasBQ
Beef en Steak

Ervaring met Hanos Brisket (Australische (Grain fed) black Angus 1788 beef)

Ik zag onlangs bij de Hanos in Nieuwegein een aantal Whole Packer briskets in het schap liggen, voor de prijs van 10,50 p/kg excl. 9% BTW. Vond dit ten opzichte van de bekende internet slagers best een redelijke prijs, dus ik ben benieuwd of iemand ervaring met deze Brisket heeft?

Het gaat om:

f9aedad39677fb34cda39ac00160fa7f.jpg


Ik gok dat het om de gewone serie van 1788 gaat, en niet de premium. Dan dus volgens de website:

Breed: Black Angus
Days on feed : 120
Marbling Score: MB 2+
Halal
HGP Free

https://www.1788beef.com/assortiment/1788-beef/

Ben benieuwd of iemand iets kan delen! Ik was de laatste keer wat gehaast, dus ga binnenkort nog eens terug om de Brisket aan een wat grondiger inspectie te onderwerpen. Ze hebben van hetzelfde merk trouwens ook allerlei andere stukken zoals shortribs liggen. Vind het wel een groot voordeel dat je zelf kan voelen / kijken als je het stuk selecteert.

Verstuurd vanaf mijn MI 9 met Tapatalk
 
Deze volg ik ook even.

Had laatst een van aalvink gehad deze had wat weinig marmerming.



Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A5000 met Tapatalk
 
Volg dit ook even...  ben nog op zoek naar een goede leverancier.
 
Geen ervaring met de brisket. Maar wel met de short ribs en picanha van serie 1788 en daar was ik meer dan dik te vreden over. Vooral de short ribs waren toen echt geweldig.  :)
 
Zelfde hier als Maus, geen ervaring met de Brisket van 1788, simpelweg omdat ik die bij de hanos in Delft/Den Haag nog niet heb zien liggen, daar hebben ze alleen de brisket flat van een Amerikaans merk.
maar Picanha, chuck, short ribs, en rib steaks zijn van uitstekende kwaliteit.

Alleen dat Halal staat me heel erg tegen, we leven niet meer in de middeleeuwen. X(
 
Ik heb toevallig een 1788 whole packer liggen van de Hanos Delft.
Bedoeling was dat deze al 2 weken geleden op de Q had gelegen, maar een vervelend griepje gooide roet in het eten (no pun intended). Inmiddels daardoor noodgedwongen naar de vriezer verhuist.

Nog geen nieuwe plannen gemaakt wanneer die er wel op gaat, maar mocht dat gebeuren voordat iemand hier zijn ervaringen heeft kunnen delen dan zal ik dat alsnog doen.

Ewald zei:
Alleen dat Halal staat me heel erg tegen, we leven niet meer in de middeleeuwen. X(
Wat aan halal vind je dan middeleeuws?
 
DanBras zei:
Ik heb toevallig een 1788 whole packer liggen van de Hanos Delft.
Bedoeling was dat deze al 2 weken geleden op de Q had gelegen, maar een vervelend griepje gooide roet in het eten (no pun intended). Inmiddels daardoor noodgedwongen naar de vriezer verhuist.

Nog geen nieuwe plannen gemaakt wanneer die er wel op gaat, maar mocht dat gebeuren voordat iemand hier zijn ervaringen heeft kunnen delen dan zal ik dat alsnog doen.

Ik ben benieuwd! Mocht ik in de tussentijd zelf een poging wagen zal ik het natuurlijk ook delen, kan je er altijd nog gehakt van draaien als het niets is  :D.

Hoe vond je de brisket zo op het eerste gezicht? Bijv. dikte van de flat of marmering?
 
DanBras zei:
Ewald zei:
Alleen dat Halal staat me heel erg tegen, we leven niet meer in de middeleeuwen. X(
Wat aan halal vind je dan middeleeuws?

De manier van slachten.
Ik weet het dat het praktisch heel moeilijk is om dat te veranderen, omdat moslims absoluut alleen ritueel geslacht mogen eten.
Maar als het anders kan, graag.
 
Ewald zei:
DanBras zei:
Ewald zei:
Alleen dat Halal staat me heel erg tegen, we leven niet meer in de middeleeuwen. X(
Wat aan halal vind je dan middeleeuws?
De manier van slachten
Dat snap ik, maar wat aan het slachten vind je dan precies middeleeuws?

Disclaimer: ik ben geen moslim (of aanhanger van welke religie dan ook), dus ik ben oprecht benieuwd wat er op halal dan tegen is.
 
Ik zou zeggen het dier levend de hals doorsnijden, vind ik ook een beetje barbaars...
 
Wat Juul zegt, dat vind ik heel ouderwets en stamt uit de tijd dat we nog geen koelinstallaties hadden.
Dat deden wij hier vroeger ook met slachten.
Voor de slachterijen is dit heel moeilijk te verwezenlijken omdat moslims alleen ritueel geslacht mogen eten.
Zoals ik hierboven ge-edit heb: Als het anders kan, graag.
Volgens sommige critici is er maar een klein verschil in ritueel of gewoon slachten, ik heb mijn bedenkingen erover.
We gaan ver off-topic misschien een nieuw topic hierover beginnen als je er behoefte aan hebt.
 
Duidelijk.

Ik denk wel dat er ook even gelezen moet worden wat precies voor de moslim ritueel slachten precies is, zodat het als halal bestempeld mag worden. Ik denk namelijk dat hier best misverstanden over bestaan en die regels zijn er juist om het dierenleed zo klein mogelijk te houden.
Overigens is het voor halal niet noodzakelijk dat er onverdoofd geslacht moet worden (of het gebeurd dat is een andere vraag), dit in tegenstelling tot de Joodse gemeenschap waar dit wel verplicht is om als koosjer bestempeld te mogen worden.

De wetenschappers en experts zijn het er daarnaast ook niet over eens, of het onverdoofd slachten volgens bepaalde strenge regels nou minder of meer 'diervriendelijk' is. Hangt er een beetje vanaf waar je naar zoekt en wie het je het vraagt.

En gezien de vele misstanden die de afgelopen jaren boven water zijn gekomen m.b.t. dierenwelzijn bij zowel het houden van als het slachten, kan je natuurlijk ook grote vraagtekens plaatsen of de huidige 'Westerse' methodes wel zo diervriendelijk zijn of ook als 'barbaars' bestempeld kunnen worden.

Dit wilde ik nog wel even gezegd hebben , maar wat mij betreft hoeft hier niet een apart topic voor geopend te worden, tenzij daar verder behoefte aan is.
Just my 2 cents.
 
Over de kwaliteit 1788 Australian Beef hoef je niet bang te zijn, dat is dik in orde.
Ik heb ergens gelezen dat de grootste afnemer van Australisch rund Japan is.
Ook 1788 produceert dus voor een groot gedeelte voor Japan.
Als ze ergens kritisch zijn.............
 
 
 

wijmaar

Kooltjesharker
Berichten
169
Ik heb toevallig een 1788 whole packer liggen van de Hanos Delft.
Bedoeling was dat deze al 2 weken geleden op de Q had gelegen, maar een vervelend griepje gooide roet in het eten (no pun intended). Inmiddels daardoor noodgedwongen naar de vriezer verhuist.

Nog geen nieuwe plannen gemaakt wanneer die er wel op gaat, maar mocht dat gebeuren voordat iemand hier zijn ervaringen heeft kunnen delen dan zal ik dat alsnog doen.


Wat aan halal vind je dan middeleeuws?

Morning! Is deze eigenlijk in de tussentijd al een keer op de BBQ beland? Ik zit er over te denken om binnenkort ook een keer eentje te gaan halen, dus ben benieuwd!
 
Morning! Is deze eigenlijk in de tussentijd al een keer op de BBQ beland? Ik zit er over te denken om binnenkort ook een keer eentje te gaan halen, dus ben benieuwd!

Dit is al een oud draadje, maar ik kan je verzekeren dat 1788 (Australian Grain Fed Angus) een hele goede kwaliteit Beef levert.
 
Mijn laatste whole packer was van deze firma. Prima vlees en voor die prijs zou ik gaan rennen.

 
Ik heb vrij recent ook een brisket gemaakt die ik bij de hanos had besteld. kwam ook uit australie en nadat ik hem open maakte bleek het black angus te zijn. Deze was naar mijn idee erg goed. Was mijn eerste brisket dus geen vergelijkingsmateriaal maar hij was zeer sappig. Heb ergens nog het kaartje wat erbij zat met de marbling score dus zou nog kunnen nagaan of het om dezelfde gaat.

Ik had hem besteld bij Hanos Venlo daar liggen ze standaard niet altijd op voorraad maar is dus wel gewoon te bestellen (enkele dagen levertijd)

 
Terug
Bovenaan Onderaan