BasBQ
Beef en Steak

Enorme rookontwikkeling direct grillen

Eendenreetx

Tondelzoeker
Berichten
20
Mijn eerste paar gerechten waren allemaal indirect. Nu heb ik van het weekend voor het eerst direct gegrilld.
Tijdens het grillen van de beftiki, droop er ontzettend veel vocht uit wat zorgde voor heel veel rook. Hoe kan ik dit tegenhouden in mijn grill guru medium? Ook voor het direct grillen van andere gerechten die veel vocht/ vet laten druipen. Ik zou niet weten waar ik de druippan moet plaatsen? De steen zit normaliter net boven de kolen, kan een druippan dit ook aan?
 
Inderdaad, blijven verplaatsen naast de vlammen

Verstuurd vanaf mijn SM-G991B met Tapatalk
 
Tja, als je voor direct gaat kan er vet in je vuur vallen wat rook en vlammen creëert.
Een druip pan er onder maakt het weer indirect
Tis allemaal logisch

Zorg iig voor een directe en een indirecte zone. Oftewel, de helft van het rooster direct boven vuur, andere helft indirect, niet boven vuur danwel afgeschermd van het vuur middels een steen oid.

Ga je dan direct grillen en worden de rook en vlammen te heftig kan je je gerecht naar het indirecte deel van het rooster verplaatsen totdat het allemaal weer een beetje tot rust Is gekomen.

Ziehier het nut van een groot rooster
 
Mijn eerste paar gerechten waren allemaal indirect. Nu heb ik van het weekend voor het eerst direct gegrilld.
Tijdens het grillen van de beftiki, droop er ontzettend veel vocht uit wat zorgde voor heel veel rook. Hoe kan ik dit tegenhouden in mijn grill guru medium? Ook voor het direct grillen van andere gerechten die veel vocht/ vet laten druipen. Ik zou niet weten waar ik de druippan moet plaatsen? De steen zit normaliter net boven de kolen, kan een druippan dit ook aan?

Heel kort, direct grillen met druippan kan niet, want dan is het indirect. Vet dat uit je vlees op de kolen druipt gaat roken.
Maar idd wat Rick hierboven aangeeft.: Directe en indirecte zone, rustig indirect garen en dan kort grillen boven de kolen.
 
Als je veel rook hebt zijn je kolen volgens mij niet heet genoeg.

Vet dat in hete kolen valt gaat direct ontvlammen en amper roken.
Als het op warme kolen valt gaat het smeulen en niet ontvlammen dus enorm hard roken.
Beetje hetzelfde principe als inbranden van je gietijzer, brandt ook niet, maar rookt wel enorm hard.
 
Ik zou het eerst direct grillen ( zodat het vet nog niet smelt/gesmolten is) en dan indirect verder garen. Zo krijg je ook de mooie strepen op het rauwe vlees

Verstuurd vanaf mijn SM-A528B met Tapatalk
 
Vooral met lamsvlees heb ik dit. De deksel zorgt ervoor dat de vlammen wegblijven maar verder heb ik maar geaccepteerd dat dit nou eenmaal zo is. Vet zorgt vaak voor wat meer rook.
 
Terug
Bovenaan Onderaan