BasBQ
Beef en Steak

enorme baby ribben

 
 
 
 

Marieken

Pitmaster
Berichten
957
vrijdag was ik op de haagse mart en toen ik langs de slager daar liep, zag ik 'baby ribs' aangeprezen staan, 3 pond voor 6,50. Tsja, dat moet ik natuurlijk even proberen... ze waren al in porties gesneden, een hele rib meenemen kon ook maar ik heb gevraagd of ze uit de porties (per 2 a 3 ribben gesneden waren ze) wat goed dikke stukken wilde inpakken. daar werd niet moeilijk over gedaan.

Gister heb ik ze in de prijzenrub gezet (met dank aan de bbq genootschap fotowedstrijd!). Vandaag een mop saus gemaakt volgens het Noskos Classic Spareribs recept, maar dan met ananas ipv appelsap, en omdat JD het huis niet in schijnt te mogen een ander niet-voor-drinken-maar-voor-in-de-keuken bestemd flesje:

IMAG1071.jpg


En vanmiddag op de grill. Mijn barbecue is een beetje temperamentvol vandaag, begon eerst op 180 graden en weigerde af te koelen zelfs met de luchttoevoer een halfuur lang bijna helemaal dicht. Na wat kunstgrepen (schuif bijna dicht, meer water in de lekbak, helft van de kolen eruit gevist) kon toch het vlees erop en vervolgens begon de temperatuur terug te lopen... alles vol open, alle kolen weer terug en nu nog komt ie niet boven de 100 graden. Ik geef de vlagerige wind de schuld. dat of mijn beginnersgeluk is op  ;) Het zal de ribben worst zijn, maar het zal wel een laat diner worden. Als het over een paar uur niet opschiet met garen ga ik ze straks toch even inpakken en wat actiever de temperatuur op peil houden.

IMAG1073.jpg


 
Oeh, dat word smullen!  Hier ook wat schommelingen door de wind.... Zal daar wel aan liggen.
 
ze liggen nu in alufolie, de 'homemade just like sweet baby ray met mariekens twist' staat te pruttelen op t fornuis en de starter is klaar voor een tweede lading brandstof.
 
Wind sucks :p
 
verjaardag tip = DigiQ    :p
 
Maar??? Hoe zijn ze uiteindelijk geworden? Dat houd me al de hele tijd bezig.....
 
Ik zal vanavond nog even de foto's posten. Het was een vreetfestijn. Ik vond ze alleen erg vet, misschien volgende keer een beetje trimmen vantevoren.
 
Marieken zei:
Ik zal vanavond nog even de foto's posten. Het was een vreetfestijn. Ik vond ze alleen erg vet, misschien volgende keer een beetje trimmen vantevoren.
Volgens mij Marieken zijn dit zo als de slager ze bij ons verkoopt krabbetjes is niets mis mee hoor maar zijn soms behoorlijk vet ik vind ze wel lekker.
 
en zoals dat gaat als het eten lekker is, dan heb je geen oog meer voor de kwaliteit van de foto's  ;)

wat ik al zei, echt heel goed gelukt, gaar, kwam makkelijk van het bot, superzacht vlees en de smaak was top. enige wat ik anders zou doen is de volgende vantevoren goed al het zichtbare vet trimmen, ik had daar nu niet echt aandacht aan besteed en dat is zonde, want dan zit er een mooi gerubt, gemopt en geglazed korstje op een stukkie vet wat ook op het vlees had kunnen zitten!

IMAG1075.jpg


IMAG1076.jpg


IMAG1077.jpg


IMAG1078.jpg


met de zelfgefikste bbq saus ben ik ook happy trouwens, hij leek eerst te zuur te zijn geworden (teveel ananassap denk ik, ik had niks afgemeten) maar met een beetje molasses en suiker was hij toch perfect, nog steeds lekker zurig en met flinke bite (had er limoensambal van de toko ingedaan). veel minder zoet dan de gekochte sauzen die ik heb, maar als glaze werkte t prima (genoeg suiker voor dat mooie donkere laagje op je vlees) en ik denk dat ik het eigenlijk lekkerder vind zo. staat nu een flinke fles van in de koelkast  ;D
 
Boldeagle zei:
verjaardag tip = DigiQ    :p

haha, eerst maar een echte barbecue, anders wordt t een beetje paarlen voor de bacon ;)

en dan is eigenlijk de volgende op de verlanglijst pizza attributen,
draadloos thermometertje, een gietijzeren grillrooster... en dan njaaaaaaaaa weet je wat, ik maak t balkon even winddicht, de spullen daarvoor liggen namelijk al een half jaar klaar.
 
lekker hoor!
 
Hendrik Willem zei:
Marieken zei:
Ik zal vanavond nog even de foto's posten. Het was een vreetfestijn. Ik vond ze alleen erg vet, misschien volgende keer een beetje trimmen vantevoren.
Volgens mij Marieken zijn dit zo als de slager ze bij ons verkoopt krabbetjes is niets mis mee hoor maar zijn soms behoorlijk vet ik vind ze wel lekker.

het is sowieso een rare benaming, 'baby ribben', het zou baby back moeten zijn dan lijkt me? ach... creatieve slagert h?, ik heb er goed van gegeten. ook de dag erna nog bij de lunch, en toen was er ook nog over  :p
 
Hehe, we hebben er even op moeten wachten, maar dan zijn ze daar, de foto's! Geweldig dat ze zo goed gelukt zijn ( ribs dus), en dat je er zo fijn van hebt kunnen eten tot ver na de maaltijd ;)
Heb je een sligrokaart? Daar heb ik nu toevallig fijne ribs vandaan gehaald, misschien is dat voor jou ook een optie.
 
Terug
Bovenaan Onderaan