BasBQ
Beef en Steak

Enjoying the kamado rabbit hole: VX vs Classic 3

Aikibana

Tondelzoeker
Berichten
8
Hallo mede-BBQ-genoten!

Ik ben wat hier op dit forum een "gasser" genoemd wordt :giggle:, maar ondertussen al enkele weken in volle bekering en bijgevolg bevind ik me helemaal in de kamado-rabbit hole. Ik heb uren YouTube (bedankt Smoking Dad BBQ!) achter de kiezen, heb heel wat speciaalzaken afgebeld en menig user reviews uitgespit om een beeld te kunnen vormen van de verschillen tussen de grote A-merken (BGE, KJ en The Bastard).

Nu, volgens sommigen, waaronder Noskos himself, is The Bastard geen zuiver A-merk en eerder "middensegment". Dit heeft me opnieuw doen twijfelen, net toen ik dacht overstag te gaan voor die VX :sneaky: Maar daarover zodadelijk meer...

Voor mij gaat de keuze vooral tussen de VX en KJ Classic 3. BGE valt af omwille van het prijsverschil en het gebrek aan fiberglass gasket (misschien een vreemde reden voor sommige handige harry's, maar je dome demonteren voor dit quasi jaarlijkse prutskarwei, daar heb ik écht geen zin in - overtuig me gerust van het tegendeel).

Puur qua looks gaat mijn voorkeur sowieso naar de VX, maar die probeer ik niet teveel te laten meespelen in mijn zoektocht naar de beste kwaliteit voor een correcte prijs. Laten we even overlopen wat de voor- en nadelen zoal zijn, op basis van de info & reacties die ik verteerd heb.

The Bastard VX
+ Stoere Premium uitstraling
+ Nieuwe Top Cap uit gietijzer die hopelijk het grootste minpunt van de vorige modellen oplost
+ Meer ruimte (49cm op de Large) vergeleken met KJ (45cm) en BGE (46cm)
+ Meer ruimte in de hoogte aan de randen door unieke vorm
+ Robuust onderstel met grote wielen
+ Nieuwe onderschuif uit 2 delen (ik lees dat de oude modellen ook hier soms lucht doorlieten)
+ Prijs vergeleken met Classic 3 en BGE (vaker grote promoties)
+ Grote zijplanken, mooi afgewerkt
+ Vuurbasket in verschillende delen (verkleint kans op breken/scheuren, waar bij oude modellen de garantie ook minder goed was)
+ Innovatieve en voordelige accessoires (multi-levelsysteem, spit + pizza oven in 1)
+ Fiberglass gasket

- Geen stalen afwerking aan de rand van de keramiek, waardoor borden makkelijk de keramiek kunnen beschadigen
- Toch nog problemen met speling in Top Cap
- Onderste schuif uit 2 delen moet zich nog bewijzen (lijkt ook speling op te zitten)
- Geen levenslange garantie op alle keramiek zoals bij BGE en KJ
- Van alle A-merken het grootste risico dat onderdelen over 5-10-15 jaar niet meer compatibel zullen zijn en je kortingsbonnen krijgt

KJ Classic 3
+ Top Vent zeer nauwkeurig af te stellen, roestvrij aluminium en regenproof
+ Meest innovatieve merk (waar The Bastard veel zaken van afgekeken lijkt te hebben, maar het origineel is meestal beter)
+ Zijplanken hittebestendig (aluminium)
+ SloRoller is uniek en elimineert heat spots bij indirect grillen
+ KJ heeft net als BGE een topreputatie en is heel groot, bovendien wordt hij in de US vaak als meer Premium gezien als BGE
+ Smoking Dad BBQ ;)
+ Zeepsteen krijgt lovende kritieken
+ Handig onderstel met opslag
+ Aslade
+ Airlift veersysteem
+ Levenslange garantie en betere compatibiliteit wellicht in de toekomst

- Vandaag is ROOD 🔊
- Top Vent: lak bladert af (zou gedeeltelijk opgelost zijn), condensatievocht drupt over dome (makkelijk te reinigen, maar wel extra werk)
- Prijs tegenover VX (in promotie) kan oplopen tot ongeveer 500 euro
- SloRoller krijgt online lovende kritieken, maar ik hoor ook veel tegengeluiden (moeilijk te reinigen, weinig gebruikt, enkel meerwaarde bij langere low&slow cooks)
- Aslade met Slide-Out morst makkelijk as op onderste opberglade (zie video van Noskos)
- Aslade zou ook makkelijker de airflow blokkeren als je ze niet regelmatig leeghaalt, vergeleken met de grotere asbakken van BGE/Bastard
- Wieltjes: durven roesten (is misschien bij alle merken het geval) en vijsjes durven loskomen, las ik bij enkele reviews

Als ik alles overschouw (zonder enige hands-on time natuurlijk), vraag ik me af of jullie de VX ook nog steeds als "middenklasse" zien. Waarin zou dit verschil dan nog zitten? Ik zie persoonlijk bitter weinig redenen momenteel om niet voor de VX te gaan (bij een prijsverschil van 500 euro). Worstcase scenario: als de nieuwe top cap toch niet zo top blijkt, kan hij vrij makkelijk vervangen worden door de allerbeste BGE rEGGulator cap, toch?

Heel benieuwd naar de jullie advies, tips en hands-on ervaringen :giggle:
 
Welkom bij het genootschap.
Je bent 1 A-merk vergeten: Primo (oval)
Alleen de BGE en de Primo zijn A merken de rest die je noemt nog lang niet.
Dat vilt moet je na een aantal jaar toch vervangen dan kun je meteen een glasvezel (infinity) gasket
Erop zetten.
Dat je zomaar over de BGE heen stapt vind ik vreemd als je goede research hebt gedaan.
Heb vandaag weer bij een BGE gestaan en de kwaliteit straalt er vanaf.
Het is dat ik helemaal verslingerd ben aan mijn Primo Oval XL..........
Voor mij zou de keuze veel envoudiger zijn Primo of BGE de rest is niet interessant
 
Bedankt voor je reactie, Ewald.

Primo heb ik vaak zien passeren, maar spreekt me visueel minder aan en valt (momenteel althans) net zoals de BGE af omwille van het grotere prijsverschil. Kan je iets meer objectiveren waarom je enkel BGE en Primo als A-merken beschouwd?

Qua geschiedenis en service kan ik je volgen, dit zijn echt aankopen voor het leven waar je na 20 jaar nog steeds onderdelen voor zal vinden. Bij de andere merken is dit nog afwachten... Dus ik geloof best dat BGE een goede keuze is, waar weinig mensen spijt van krijgen. Maar is het die grote meerprijs echt (nog) waard? De VX kan je krijgen voor bijna de helft (vergeleken met goede uitrusting) en KJ biedt voor iets daartussen dezelfde levenslange garantie als BGE (weliswaar niet via de dealers zelf). De meeste gebruikers zijn ook gewoon tevreden met hun keuze (en leren werken met de plus- en minpunten).

Ik lees wel dat BGE nog altijd de referentie blijft qua temperatuurregeling, maar vaak gaat het om kleine verschillen (zeker als je vergelijkt met de nieuwere KJ en Bastard). Voor professioneel gebruik kunnen die kleine verschillen natuurlijk wel de meerprijs waard zijn.

Zie ik iets over het hoofd?
 
Zit geen miskoop bij .
Succes 😅.
 
Als ik ooit weer een Kamado koop zal het altijd een Primo Oval XL zijn.
Top apparaat, top kwaliteit.
Door de vorm heb je bij half-direct en half-indirecte verhitting altijd ruimte genoeg.

Vergelijk dat maar eens met willekeurig welke ronde kamado die je gaat verdelen in directe en indirecte verhitting: dan houd je eigenlijk 2 x net niks over.
 
Ben ik niet echt met je eens , moet slimmer te werk gaan met de multi level systeem.
Kan er alles op kwijt met een gezin van 4 .
Ik geloof je direct hoor.
Maar hoeveel skillets van een beetje formaat kun je dan kwijt?
Heb ik met mn Primo nooit last van gehad.
 
Als ik ooit weer een Kamado koop zal het altijd een Primo Oval XL zijn.
Top apparaat, top kwaliteit.
Door de vorm heb je bij half-direct en half-indirecte verhitting altijd ruimte genoeg.

Vergelijk dat maar eens met willekeurig welke ronde kamado die je gaat verdelen in directe en indirecte verhitting: dan houd je eigenlijk 2 x net niks over.
Primo geweldige dingen, maar voor de prijs van een wat kleinere kan je een kamado joe big joe kopen. Daarmee vergeleken lijkt het net alsof ze bij de prime een stuk van de boven en onderkant van het rooster hebben verwijderd.

Begrijp me niet verkeerd, mocht ik ooit aan wen nieuwe kamado toe zijn, grote kans dat het een Primo wordt.
 
Bedankt voor je reactie, Ewald.

Primo heb ik vaak zien passeren, maar spreekt me visueel minder aan en valt (momenteel althans) net zoals de BGE af omwille van het grotere prijsverschil. Kan je iets meer objectiveren waarom je enkel BGE en Primo als A-merken beschouwd?

Qua geschiedenis en service kan ik je volgen, dit zijn echt aankopen voor het leven waar je na 20 jaar nog steeds onderdelen voor zal vinden. Bij de andere merken is dit nog afwachten... Dus ik geloof best dat BGE een goede keuze is, waar weinig mensen spijt van krijgen. Maar is het die grote meerprijs echt (nog) waard? De VX kan je krijgen voor bijna de helft (vergeleken met goede uitrusting) en KJ biedt voor iets daartussen dezelfde levenslange garantie als BGE (weliswaar niet via de dealers zelf). De meeste gebruikers zijn ook gewoon tevreden met hun keuze (en leren werken met de plus- en minpunten).

Ik lees wel dat BGE nog altijd de referentie blijft qua temperatuurregeling, maar vaak gaat het om kleine verschillen (zeker als je vergelijkt met de nieuwere KJ en Bastard). Voor professioneel gebruik kunnen die kleine verschillen natuurlijk wel de meerprijs waard zijn.

Zie ik iets over het hoofd?
Over A merken daar kan ik kort over zijn Kwaliteit, duurzaamheid en betrouwbaarheid.
Als je serieus van plan bent om van BBQ een lifestyle te maken dan is de meerprijs voor een BGE of Primo, want ze zitten in hetzelfde prijs segment, zeker waard.
Ben je dat niet van plan dan is een Chinees een alternatief.
Ben je van plan om alleen in de zomer te BBQ-en
Dan is een Weber 57 misschien al te hoog gegrepen.
Als je het hebt over het visueel niet aan staan van iets dan neem ik je al minder serieus. Het gaat erom wat je erop bereidt en bedieningsgemak.
Het zijn kooktoestellen waarbij de Primo de anderen ver achterlaat als het over indirect en direct bereiden met 1 setting gaat.

Als de Primo niet had bestaan dan had ik dus 2 BGE large BBQ's moeten aanschaffen.
 
Ik geloof je direct hoor.
Maar hoeveel skillets van een beetje formaat kun je dan kwijt?
Heb ik met mn Primo nooit last van gehad.
Ik leg mijn kamado nooit vol skillets, het is meestal voor een VGAtje dat ik meerdere gebruik . En in verschillende maten , want niet alles hoeft in een grote skillet/pan .
Ik bedenk van tevoren wat waar in moet en of het gaat passen.(heb ze in verschillende vormen en maten).
En werk met extra level.
Ben nooit tekort geschoten 😄.
Maar zeker toegegeven vind ik de primo een beter doordacht model , en mocht het om een of andere reden een andere willen staat de primo oval voor nu bij mij op 1.
IMG_0285.jpeg
 
Laatst bewerkt:
Het ding heeft als modelnaam VX. Dat is ook een zeer dodelijk zenuwgas. Ook als Romeins cijfer slaat het de plank flink mis als dat de bedoeling was.
Neen, team Bastard heeft mij niet overtuigd verstandige keuzes te kunnen maken. En dan slaan we het woke besluit van de eerdere naamswijziging maar even over.
 
Doe wat je zelf wilt. Onze mening is gebaseerd op ons gevoel. Iedereen heeft een voorkeur. En elke kamado heeft plussen en minnen. Mooier wordt het niet
 
  • Leuk
Waarderingen: Rdj
Het ding heeft als modelnaam VX. Dat is ook een zeer dodelijk zenuwgas. Ook als Romeins cijfer slaat het de plank flink mis als dat de bedoeling was.
Neen, team Bastard heeft mij niet overtuigd verstandige keuzes te kunnen maken. En dan slaan we het woke besluit van de eerdere naamswijziging maar even over.
Dat zijn inderdaad sterke argumenten om een merk links te laten liggen...of rechts..of in het midden... 🤨
 
Terug
Bovenaan Onderaan