BasBQ
Beef en Steak

Emaille laag beschadigd?

Als ik het goed heb, zijn de ouderwetse pannen met glas geëmailleerd. Die zijn ook altijd wit of lichtgekleurd van binnen, en heel glad van structuur. Blijkbaar kun je ook met porselein emailleren zoals @Rogier en @NonSens al zeiden. Waarschijnlijk krijg je dan een wat grovere structuur en een donkere kleur. Ik was hier nog niet mee bekend.
 
Ik krijg het gevoel dat ze de seasoning nu benoemen als "emaille", een vertaalfoutje ergens?
Glazuur wordt ook voor je tanden in het engels ook als "enamel" vertaald, net als een emaille laag..
Als ze dat ook toepassen op de seasoning laag...

Zelfs bij de Combekk geven ze aan hoe je het moet behandelen:
"Before cleaning your COMBEKK pan allow the pan to cool down slowly. Never plunge the hot pan in cold water! Once it's cooled down, wash it by hand (using only a nylon scourer if necessary) and a mild detergent. You can leave baked-on food to soak in warm water. Dry the pan thoroughly and rub a drop of oil around the inside to keep the enamel in good condition. Store the pan, using the protection clips between the lid and the pan, in a dry place."

Dat klinkt als een regulier gietijzer onderhoud.
Traditioneel emaille kun je echt bijna alles in doen.

Ik kan ook nergens een process informatie stuk vinden over dat je gietijzer met porselein kunt emailleren...

P.s. de gekleurde Combekk pannen zien eruit alsof de buitenkant geemailleerd is, net als mijn "le creusets".
 
Ik krijg het gevoel dat ze de seasoning nu benoemen als "emaille", een vertaalfoutje ergens?
Glazuur wordt ook voor je tanden in het engels ook als "enamel" vertaald, net als een emaille laag..
Als ze dat ook toepassen op de seasoning laag...
Ik ga gewoon eens een bericht sturen naar Weber, kijken wat ze zeggen.
 
Ik ga gewoon eens een bericht sturen naar Weber, kijken wat ze zeggen.
Dit is de reactie vanuit Weber.

Weber: Onze GBS bakplaat is gemaakt van gietijzer, om dit gietijzer te beschermen is er een heel dun laagje emaille over aangebracht. Dit maakt ook dat het voedsel minder vast plakt aan het gietijzer. Dit noemen wij porselein geëmailleerd inderdaad.
Ik: Bedankt voor je reactie. Dus als ik het goed begrijp hoef ik het gietijzer niet zelf te seasonen/in te branden zoals dit bij normaal kaal gietijzer zou moeten?
Weber: Nee hoor, dat is bij onze bakplaten niet nodig.
 
Heldere reactie in ieder geval!
of je dat laagje dan kunt wegschuren met reinigen is een mogelijke vervolg vraag :p
 
Ik zie dat dit een oud topic is, maar ben toch wel benieuwd naar het antwoord :)

Zelf heb ik de grill & bakplaat combi, maar weet eigenlijk niet hoe ik die moet schoonmaken.
Het materiaal zou hetzelfde moeten zijn, namelijk "gietijzer met een coating van gebakken porselein-email dat eenvoudig schoon te maken is".
Gewoon met warm water? Of ook dreft erbij?

GBS GRILL & BAKPLAAT.jpg



Hopelijk kan iemand mij verder helpen. Ik heb ze nog maar 2x gebruikt, dus kan het mezelf nu nog goed aanleren ;)
 
Ik zie dat dit een oud topic is, maar ben toch wel benieuwd naar het antwoord :)

Zelf heb ik de grill & bakplaat combi, maar weet eigenlijk niet hoe ik die moet schoonmaken.
Het materiaal zou hetzelfde moeten zijn, namelijk "gietijzer met een coating van gebakken porselein-email dat eenvoudig schoon te maken is".
Gewoon met warm water? Of ook dreft erbij?

Bekijk bijlage 56769


Hopelijk kan iemand mij verder helpen. Ik heb ze nog maar 2x gebruikt, dus kan het mezelf nu nog goed aanleren ;)
Als ze geëmailleerd zijn kun je ze gewoon met zeep afwassen en is seasonen niet nodig.
Je gaat je wga of kettle ook niet seasonen 🤪
 
Laatst bewerkt:
Ik zie dat dit een oud topic is, maar ben toch wel benieuwd naar het antwoord :)

Zelf heb ik de grill & bakplaat combi, maar weet eigenlijk niet hoe ik die moet schoonmaken.
Het materiaal zou hetzelfde moeten zijn, namelijk "gietijzer met een coating van gebakken porselein-email dat eenvoudig schoon te maken is".
Gewoon met warm water? Of ook dreft erbij?
Met emaille laag mag je ze met zeep afwassen.

Maar eum... deze lijken zo op de foto niet geëmailleerd te zijn, dus dan moet je ze wel seasonnen / vet houden.
 
Maar eum... deze lijken zo op de foto niet geëmailleerd te zijn
Volgens mij wel. Ze ‘glimmen’ hetzelfde als de plancha die ik van weber heb en dus ook geëmailleerd is.
 
Dat kan je toch zien en voelen.
Rooster is met een porselein coating. Mi de bakplaat niet.
Gewoon beide behandelen als ware het niet tecoat. Dus schoonmaken, inbranden en darna met heetwater schoonmaken en in de olie zetten.
 
Vrienden.
Ik heb hierin een hele vreemde ,of niet, mening.
Kijk eens naar de geschiedenis.
Vroeger was emaille en anti aanbak laag onbekend.
Pan op het vuur coating buiten waren de hars , en de sappen uit het hout ( bij continue gebruik steeds dikker).
Een tik en het viel er af.
De binnenkant was vet en aangebrand .
Water erin verhitten en gedeelte kwam los.omgooien lap of zout erin en opnieuw bakken en braden.
Maar dat was vroeger.
Nu zetten we de pan weg voor weken niet voor een dag , dus luchtvochtigheid in Nederland geeft schimmel.
Nu zeg ik in deze zetting van de pannen / bakplaten laten stralen er zit gietijzer onder lekker inbranden met aardappelen en schillen ,zout en crisco.
Nogmaals.
Bij twijfel, als de huid los laat van de pan of bakplaat laten stralen.( krijg je een mooie schone plaat ,pan enz
Ik schrijf dit als bushcrafter en als stralen en nu ben ik laseroperator.
 
Ik was mijn gietijzeren ingebrande pannen na gebruik altijd even met dreft af.. Daar krijg je zo'n mooie zwarte afwasborstel van 🤣.
Daarna afdrogen, gelijk insmeren met crisco en terug in de restwarmte van de kamado.... De volgende dag ruim ik em pas echt op...
Tot op heden gaat dit perfect.
 
Laatst bewerkt:
Ik was mijn gietijzeren ingebrande pannen na gebruik altijd even met dreft af.. Daar krijg je zo'n mooie zwarte afwasborstel van 🤣.
Daarna afdrogen, gelijk insmeren met crisco en terug in de restwarmte van de kamado.... De volgende ruim ik em pas echt op...
Tot op heden gaat dit perfect.
Ik doe exact hetzelfde. Met alleen warm water en een sponsje krijg ik het echt niet schoon. Ook hier werkt het prima.
 
Terug
Bovenaan Onderaan