BasBQ
Beef en Steak

Einde discussie ??

Je zult maar elke dag sla, bietjes en spinazie moeten eten....
 
El Fumarole zei:
Je zult maar elke dag sla, bietjes en spinazie moeten eten....

:-O

"De EFSA zei in 2008 al dat de voordelen van nitraatrijk voedsel opwegen tegen de nadelen..."
Na 6 jaar onderzoek toch best snel om nu tot dezelfde conclusie te komen  :p

Ik neem het risico liever niet!
 
Bert dank voor de scan. Ik heb het bijbehorend stukje van het voedingcentrum opgezocht: http://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/nitraat.aspx

Daar staat ook het ??n en ander over vlees in. Voor de luie of drukke lezers, een paar leuke excerpten: "Bovendien voegen fabrikanten het toe aan bereide vleeswaren om de houdbaarheid ervan te vergroten of voor kleur- en aromavorming. Toegestaan zijn de e-nummers E249 (kaliumnitriet), E250 (natriumnitriet), E251 (natriumnitraat) of E252 (kaliumnitraat). Hierbij gelden maximale concentraties die tijdens de vervaardiging mogen worden toegevoegd aan bepaalde producten van 100 tot 500 mg/kg en maximale restgehalten die vari?ren van 10 tot 250 mg/kg product (2006/52/EC). Deze maximum hoeveelheid ligt ver onder de nitraatgehaltes in groenten, die tot maximaal 4500 mg/kg mogen bevatten. Nitriet beschermt vooral tegen de bacterie Clostridium botulinum, dat een ziekmakende gifstof produceert."

"De aanvaardbare dagelijkse inname van nitraat is gesteld op 3,7 milligram per kilogram lichaamsgewicht. Dat staat gelijk aan 259 mg nitraat per dag voor een volwassene van 70 kg. Voor nitriet heeft het Scientific Comittee for Food (SCF, de voorloper van de EFSA) een ADI van 0,06 mg/kg lichaamsgewicht vastgesteld. Dat staat gelijk aan 4,2 mg nitriet per dag voor een volwassene van 70 kg."

Ben ik even blij met mijn 88 kilo (puur spier uiteraard)
 
Ow, dus bacon is gewoon een superfood nu met echt vet en nitriet :D
 
Terug
Bovenaan Onderaan