BasBQ
Beef en Steak

Eerste zalm op een plankie

 
 

groundhog667

Stoker
Berichten
406
Hoi Luitjes,

Ge?nspireerd door Bobby Flays Cedar Plank Salmon en het feit dat Frits voor plankjes gezorgd heeft gaan we weer een nieuwe stap maken op de BBQ. Zalm van de BBQ.

Ik heb het uiteraard over dit recept:
http://www.bbq-nl.com/2009/06/bobby-flays-cedar-plank-salmon.html

Ik heb een mooi stuk zalm gehaald bij de Makro die ligt inmiddels lekker te ontdooien:


Op de foto lastig te zien maar het is een moot van ongeveer 900 gram. Dus een flink stuk!

Ook alvast het BBQ-Genootschap plankie in het water gelegd:


Zojuist even gemeten maar de zalm past perfect op de plank! Aan alle kanten nog een stukkie over.

Vanavond gaat ie op mijn Weber OTO47. Volgens recept middels de directe methode.
Ben heel erg benieuwd!

[Edit]
Bij deze de foto's van het resultaat!
Ik had toch besloten, op het laatste moment, om 2 smaken te maken. Hier ligt de mediteriaanse variant in te trekken:


De 'mosterd-suiker' variant:


Samen op het plankie:


Op de Q:


Lekker aan het roken (het roken viel wel mee vond ik):


De foto's van het eindresultaat komen nog die krijg ik niet overgezet.

IK vond beide visjes heerlijk! Vooral de zoete variant is erg lekker.
Helaas was de rest van de familie.... euh ... minder enthousiast :)

Hier een foto van het eindresultaat:


De zalm had een ietsiepietsie korter op de BBQ mogen liggen.

Vraagje:
HOE halen jullie zo'n plankje van de BBQ? Op enig moment stond de hele plank in lichterlaaien. :)
 
Ben benieuwd!! Hier is de BF zalm op plank favoriet!!
 
H?, ik heb ook nog plankjes....wat een goed idee! :D
 
lekker!
 
succes
 
Zo, de laatste fotootjes staan erbij!
Op naar mijn ribjes die lekker hebben liggen marineren....
 
Ziet er goed uit!! 1 van de favoriete bbq gerechten van mijn vrouw!

groundhog667 zei:
Vraagje:
HOE halen jullie zo'n plankje van de BBQ? Op enig moment stond de hele plank in lichterlaaien. :)

Of ik leg de plank met de visjes erop in een ovenschaal van de Ikea ?f ik haal de vis eraf met een spatel. Heb trouwens ook wel eens gehad dat die plank helemaal in de fik stond, teveel olie gebruikt :)
 
[me=SteenErts]moet dat ook maar eens gaan doen[/me]

Ziet er lekker uit

[me=SteenErts]gaat eens op zoek naar planjes[/me]
 
Ziet er lekker uit! Ik doe mijn zalm alleen op temperatuur; 47 graden in het dikste deel. Daar is ie dan rare, terwijl de dunnere gedeeltes medium en done zijn. Voor elk wat wils!
Ik haal het plankje met een tang van het rooster en leg deze op een natte doek, je kunt ook alleen de zalm eraf halen en het plankje laten liggen....
 
Bedankt allemaal. Ik zal eens kijken of wat do it yourselven kunnen verzinnen want het eraf halen van het plankje zorgde voor hilariteit alom.
De regels van het veilig BBQ-en waar een ietsiepietsie geschonden hahahaha
 
Ach, beetje spektakel is toch ook wel leuk :p
 
Ziet er lekker uit hoor!
Ik houd de plank vast met een tang en schep de vis er vanaf met een brede spatel.
Ik gaar het zo altijd bij 250 graden tot de zalm van binnen zo'n 48 graden is. Maar dat is persoonlijk. Ik houd ervan als de vis van binnen Nog iets glazig is.
 
Beertje53 zei:
Plankjes goed nat maken verkleind de kans dat ze in brand vliegen

Denk dat het aan de marinade heeft gelegen. Plankies hebben een uurtje of 6 in bad gelegen :)
 
Beertje53 zei:
Ik leg de vis er altijd ongemarineerd op dan komt de smaak die het plankje afgeeft meer tot zijn recht.

inderdaad... dat dacht ik zelf ook. De smaken waren echt lekker maar 'pure zalm smaak' is ook niet verkeerd
 
Terug
Bovenaan Onderaan