BasBQ
Beef en Steak

Eerste x Tomahawk

 
 
 

DanBras

Gemarineerd
Berichten
1.563
Al vele keren met het kwijl in de mondhoeken er voorbij gelopen en bij de Sligro laten liggen, met iedere keer het voornemen om de volgende keer er eentje mee te pikken.
Nu op de laatste dag van onze vakantie eindelijk besloten om de daad bij het woord te voegen en een mooie dry-aged Tomahawk van ruim een kilo in de winkelwagen te mikken.

Even gezocht en gekeken naar wat tips om dit stukje het beste te behandelen en daarna hup aan de slag.
Eerst de Tomahawk een uurtje op temperatuur laten komen, terwijl er een volle kleine starter op de OTP zijn werk staat te doen. Hierna het vlees enkel met wat PeZo gekruid en nog een extra half uurtje laten staan. In de 'haast' wel vergeten om het vlees wat te trimmen, maar gelukkig zat er achteraf niet al teveel rommel aan en kunnen we dit als een klein leermomentje voor de volgende keer meenemen.
13778887450021.jpg


Inmiddels de Q redelijk op temperatuur en kan het feest gaan beginnen.
13778889713951.jpg

13778890064041.jpg


Met de snelste versie van de Thermapen (die oranje dus! ;) ) na een kwartiertje gecontroleerd en bij een kerntemperatuur van 42 graden na in totaal ongeveer 20 minuten de steak in alufolie ingepakt en naast de Q 10 minuten laten rusten.

Ondertussen wat extra kolen op het vuur en de boel flink opstoken. Na de 10 minuten rusttijd de Tomahawk nog even anderhalve minuut aan elke kant geschroeid en daarna kunnen we aanvallen.
13778888967891.jpg


En hier stokte het vervolgens wat betreft foto's, maar het was zeer zeker een erg lekker stukkie vlees en voor herhaling vatbaar.
Volgende keer ga ik 1 ? 2 graden hoger zitten qua kerntemperatuur dan deze keer, want er waren nog een paar stukjes met name rond het bot wat meer richting rare ging terwijl onze voorkeur toch meer medium-rare/medium ligt. Ook moet het vuur voor de laatste sear nog heter en de briketten bij voorkeur dichter bij het rooster, want de grillmarks waren helaas afwezig en dat verdient dit stuk vlees toch echt.
Verdere ervaringen en tips van anderen zijn uiteraard ook altijd welkom.

Oh ja, er waren ook nog wat braadworstjes en gevulde champignons van de Q, maar dat is niet gebeurd ;)
 
Ziet er super uit! En trimmen...... Buiten het bot om is alles van een tomahawk eetbaar, zelf de kleine ongelukkige randjes knapperig geworden vet.... Mjammmmmmm  ;D
 
Leuk stuk vlees dit. Ziet er pico uit!

Toevallig heeft mijn slager er deze week ook eentje voor me uit een belgische dikbil gesneden en die ligt me nu al een poosje verleidelijk aan te kijken vanuit de koelkast (de tomahawk, niet de slager...)
Maar aanstaande zondag gaat er hier dus ook eentje de vlammen in :)

 
Ziet er heerlijk uit!!

En trimmen moet kun (je moet niks...) je beter pas achteraf doen. Vet geeft smaak aan het vlees, dus moet je bij het bereiden lekker laten zitten. Vindt je het niet lekker om te eten, snij je het er op je bord vanaf en schuift het opzij. Maar vooraf alles al wegsnijden is zonde...  ;)
 
Ik had duidelijker moeten zijn in mijn verhaaltje wat betreft trimmen, maar dat neemt niet weg dat jullie gelijk hebben.

Maar met trimmen bedoel ik eigenlijk in dit geval het verwijderen van de zilverkleurige vliesjes, die op sommige plekken aan de zijkant van het vlees zitten. Dit zijn taaie frutsels die geen enkel doel hebben bij het bereiden en de smaak. Het vet is yummie en daar zou ik zeker niet aan willen komen voordat het vlees van de Q komt :)
 
Danny dat ziet er TIP-TOP uit!
Komt ook hier wel aan de beurt....
Detail vraagje/opmerking: ik zie dat je de Weber Sear Grate gebruikt, wist je dat de breedte van de "grillmark" verschillend is aan de 2 kanten van de grate?
En hij past ook op 2 manieren in het hoofdrooster. Zo te zien nu bij jou de breedste kan boven.
De grate spijlen lopen als het ware wat taps toe  :)
 
structor zei:
Als ik dit soort dingen te veel zie moet ik ze ook maken, bedankt hoor ;)

Ik heb geen tips wel een vraag.
Waarom het rusten voor de end sear?
Graag gedaan hoor Emiel! Dat heb ik ook altijd met al die verhalen hier, dus ben blij dat ik het een keertje terug kan doen ;)

Wat betteft dat rusten voor de end sear; dat was ??n van de tips die ik gevonden had. In de tussenliggende tijd kan je dan het vuur goed hoog opstoken voor je end sear. Daarnaast is de filosofie dat het vlees toch moet rusten en dat als je dat voor je end sear doet, dat je dan na de sear niet hoeft te wachten en het vlees direct van de Q kan aansnijden.
En ik moet zeggen dat het goed gegaan is. Er is heel weinig vocht vrijgekomen ondanks dat er tussen het einde van de sear en het aansnijden max. 2 minuten heeft gezeten.

RedFox zei:
Detail vraagje/opmerking: ik zie dat je de Weber Sear Grate gebruikt, wist je dat de breedte van de "grillmark" verschillend is aan de 2 kanten van de grate?
En hij past ook op 2 manieren in het hoofdrooster. Zo te zien nu bij jou de breedste kan boven.
De grate spijlen lopen als het ware wat taps toe  :)
Geert, dat is een mooie tip want dat wist ik nog niet. Ik heb dat rooster er altijd op deze manier opliggen.
Ik denk dan wel dat de grate iets hoger komt te liggen als ik deze omdraai, toch? Nu ligt het oppervlak gelijk met die uitsteeksels welke in het rooster vallen, maar dat zal niet zo zijn als ik de grate omdraai denk ik dan. Niet dat het wat uitmaakt :)
 
DanBras zei:
Geert, dat is een mooie tip want dat wist ik nog niet. Ik heb dat rooster er altijd op deze manier opliggen.
Ik denk dan wel dat de grate iets hoger komt te liggen als ik deze omdraai, toch? Nu ligt het oppervlak gelijk met die uitsteeksels welke in het rooster vallen, maar dat zal niet zo zijn als ik de grate omdraai denk ik dan. Niet dat het wat uitmaakt :)

Ja, de grate komt een paar millimeter hoger te liggen, maar dat maakt idd niets uit.
Maar persoonlijk vindt ik de wat smallere grillmarks mooier  ;)
 
In het kader van " Danny en Geert vochten, en ik vrat maar" had ik me zo door die brede grillmarks willen eten hoor! Zitten we op een naaikransje of zijn we aan het Q-en? HEERLIJK ziet het eruit, en zalig ook nog!
 
Ziet er goed uit moet ik ook maar eens doen.
 
Lekker vlees !
En een leuke tip over de sear grate er bij :)
 
Haha.....geen vechten hoor Dominique! Ik wist dit van de sear grate echt nog niet, dus die tip van Geert is toch maar mooi iets wat ik er weer bij geleerd heb :)

En die grillmarks komen de volgende keer er zeker bij. Vuur c.q. grate was helaas toch niet heet genoeg om dit voor elkaar te krijgen.
 
interessante tip van het rusten v??r de eind sear, ga ik ook eens proberen.

zeker met een groter stuk lijkt het me ook beter, want ik gooi toch altijd wat alu folie over het vlees bij het rusten en ik denk dat de buitenkant daardoor net dat beetje crisp verliest. las laatst de suggestie je er vlak voor het serveren nog even met de gasbrander over gaat om dat op te krikken, maar ik vind jouw methode eleganter  :)
 
Mooi stuk vlees hoor Danny!! Lekker oer!! :p
 
Zalig

Dit vlees kan je toch niet vaak genoeg eten.
Mooie reportage
Dat je al foto's kon maken.
Ik vergeet het 9 van de 10 keer uit pure concentratie
 
Ziet er erg lekker uit. Ik moet ook maar eens langs de sligro....
 
Nou Danny dat is een schitterend stukje vlees hoor, Leuke sessie
 
dat is iets wat ook nog hoog op mijn lijstje staat.
En de conversatie is ook nog heel interressant, ik wist dat ook niet, dat zijn de betere tips
 
Terug
Bovenaan Onderaan