Beef en Steak

Eerste sessie op de Bastard - Baby Back Ribs

RuweBolster

Tondelzoeker
Goedemiddag allemaal

Ik heb me zojuist aangemeld op het forum en dacht meteen maar eens m'n eerste sessie te uploaden.
Helaas verschillende delen van de bereiding vergeten te fotograferen, maar dat komt de volgende keren vast goed!

Ik heb dus een Bastard Urban Large 2021 aangeschaft en ben meteen maar in het diepe gesprongen en wat Baby Back Ribs besteld. Al doende leert men, dus kolen erin en aansteken maar. Ik dacht eerst maar proberen die temperatuur een uurtje constant te houden en het verbaasde me hoe makkelijk dat eigenlijk ging op de kamado.

De Bastard lekker constant op 120 laten staan en intussen de ribs uit de koelkast gehaald. Ik heb de varken rub van Van Beekum gebruikt. Half uurtje laten intrekken in de koelkast en vervolgens op de bbq.

Ik heb de ribs elk uur ingesprayed met appelsap en na 2 uurtjes ingepakt in alufolie, ook weer met appelsap.
Toen de ribs ingepakt op de bastard lagen heb ik een lak gemaakt van ketjap manis, sweet chili saus, knoflookpasta en honing, en deze in een gietijzeren sauspannetje bij de ribs gezet.

Na een uur ingepakt op de bastard te hebben gelegen, heb ik ze uitgepakt en terug op het rooster gelegd en ingesmeerd met de saus. De ribs nog een uurtje laten liggen en elke 20 minuten ingesmeerd.

Na totaal 4 uur op de bbq, heb ik de ribs eraf gehaald en geserveerd met een salade en een gepofte aardappel met knoflooksaus.

Voor een eerste keer was ik super tevreden, de ribben hadden wat mij betreft wat malser gemogen. Volgende keer toch iets langer ingepakt laten?

Mitchell
4dfc0a0b58fc1c6a138cd53b92ecba24.jpg
6c2eb2c57340c6e67174068435a483be.jpg
1f3087625c5a2534a815d87a2b31cf76.jpg
c4a165e16e1e4b15aa56a8a59cc571ed.jpg
60795cd57275d46f16873bc798c06cc2.jpg

Verstuurd vanaf mijn SM-N975F met Tapatalk

Welkom en veel plezier met je Bastard.
Zien er heerlijke ribben uit.

Nog zo mooi wit! Dat ben je snel kwijt... Zien er goed uit die ribs. Veel plezier nog met je nieuwe aanwinst!

Het blijft een bijzonder gezicht; zo’n maagdelijk witte kamado. Ribs zijn een prima oplossing om wat aan die kleur te doen. Veel plezier met je Bastard!!

Het blijft een bijzonder gezicht; zo’n maagdelijk witte kamado. Ribs zijn een prima oplossing om wat aan die kleur te doen. Veel plezier met je Bastard!!
Dat witte is er idd snel af :p, dankjewel!

Mooie ribben! Veel plezier ervan, ik weet zeker dat dat gaat lukken!

Mooie ribs, langer in de folie dat kan, sprayen voor de malsheid vind ik onzin, heeft weinig zin daarvoor.
3-2-1 (2-1-1) doe ik al lang niet meer ik doe mijn ribs altijd ongeveer volgens de Easterwood methode van Frits.
ik hou nog van een bite, langer in de folie riskeer je dat ze mushy worden, papperig dus, en dat is niet lekker.
Ribs kunnen vreemde jongens zijn, ook tijdens jureren op wedstrijden merk je veel verschil in "tenderness"
En die mannen en vrouwen trainen/oefenen daarop!
Ik heb eigenlijk pas altijd een constante malsheid sinds ik mijn ribs marineer, je zou ze ook in een brine kunnen zetten.

Mooie ribs, langer in de folie dat kan, sprayen voor de malsheid vind ik onzin, heeft weinig zin daarvoor.
3-2-1 (2-1-1) doe ik al lang niet meer ik doe mijn ribs altijd ongeveer volgens de Easterwood methode van Frits.
ik hou nog van een bite, langer in de folie riskeer je dat ze mushy worden, papperig dus, en dat is niet lekker.
Ribs kunnen vreemde jongens zijn, ook tijdens jureren op wedstrijden merk je veel verschil in "tenderness"
En die mannen en vrouwen trainen/oefenen daarop!
Ik heb eigenlijk pas altijd een constante malsheid sinds ik mijn ribs marineer, je zou ze ook in een brine kunnen zetten.
Dat hele zachte hoeft van mij ook niet , maar ze hadden nu echt een duidelijke bite. Hoe werkt de easterwood methode precies?

Hoi welkom bij het genootschap!
Jouw ribbels zien er lekker uit hoor, zo uit losse handje voor de eerste keer op de Bastard!
Had wel willen aanschuiven! 🔥

mooie ribben en een lekker plankje eten. mooie foto ook.

door te spelen met de tijd 3-2-1 of 2-1,5-1 of 3-1-1 enz enz kan je een beetje op zoek gaan naar de voor jou ideale manier
langer inpakken levert in principe een malsere rib op
Maar let op: de ene rib is de andere niet. Hoeveelheid vlees, vetpercentage, enz zijn hier ook bepalend. Het is dus geen exacte wetenschap.
Veel maken (en eten proeven en testen) is dan ook erg leerzaam. Er zijn slechtere manieren om iets te leren, toch? :)

de Easterwood methode waar Ewald over spreekt is een manier om op een relatief snelle manier lekkere ribben op tafel te hebben.
Er zijn prijzen mee gewonnen, met deze methode dus het is zeker geen "mindere" methode.

uiteindelijk zal je zelf moeten ontdekken wat je lekker en leuk vindt om te doen. Gewoon proberen. succes

mooie ribben en een lekker plankje eten. mooie foto ook.

door te spelen met de tijd 3-2-1 of 2-1,5-1 of 3-1-1 enz enz kan je een beetje op zoek gaan naar de voor jou ideale manier
langer inpakken levert in principe een malsere rib op
Maar let op: de ene rib is de andere niet. Hoeveelheid vlees, vetpercentage, enz zijn hier ook bepalend. Het is dus geen exacte wetenschap.
Veel maken (en eten proeven en testen) is dan ook erg leerzaam. Er zijn slechtere manieren om iets te leren, toch? :)

de Easterwood methode waar Ewald over spreekt is een manier om op een relatief snelle manier lekkere ribben op tafel te hebben.
Er zijn prijzen mee gewonnen, met deze methode dus het is zeker geen "mindere" methode.

uiteindelijk zal je zelf moeten ontdekken wat je lekker en leuk vindt om te doen. Gewoon proberen. succes
Dankjewel! Ik ga zeker eens spelen met de tijden en kijken wat het resultaat dan wordt. Thanks!

Wat een grappig sauspannetje trouwens.👍

Terug
Bovenaan Onderaan