BasBQ
Beef en Steak

Eerste Picanha op de BGE (incl ontharing)

 
 
 

grillmeister

Kooltjesharker
Berichten
132
Gisteren hebben we (Wollywan en ik) een heerlijke culinaire BBQ gehouden met mijn ouders en zus.
Voor het vlees hebben we een mooie Picanha bij Beef&Steak besteld die overigens keurig op tijd en nog diep bevroren aankwam.
De mee bestelde Tomahawk houden we nog even voor later...

Net als zovelen hebben we het kruiden simpel gehouden: vers gemalen peper en grof zeezout.
Als eigen inbreng hebben we wat teentjes knoflook in plakjes gesneden en die tussen de ingesneden vetlaag gestoken.
Dit zag er leuk uit en brengt op deze manier ook een subtiele smaak over aan het vlees.

Als bijgerecht hadden we vers brood gebakken van een pakje Zeeuwse Vlegel en gebakken krieltjes,
En als toetje: clafoutis (ik vertaal het even naar een soort pudding met in ons geval perziken uit eigen tuin).
Dit allemaal van de BGE uiteraard.

Zelf was ik niet alleen benieuwd naar de smaak, maar als BBQ pyromaan ook naar de eventuele vlammen  :D
Nou dat is mij niet bespaard gebleven, want het haar op mijn linker onderarm is behoorlijk weg geschroeid  :blush:
Let dus op als je het deksel sluit en weer wil openen: even "boeren" was bij mij duidelijk niet voldoende.

Het vlees is op zo'n 160 graden indirect gegaard tot een kerntemperatuur van 48 graden. Daarna in folie tijdens de ombouw en opstoken van directe methode op 220+
Toen het vlees 52 graden was kon het wederom in de folie en konden de krieltjes op de gril.
In de tussentijd werd hard gewerkt aan het toetje zodat deze op de BGE kon.

En dan het aansnijden en de eerste hap.

Een paar weken geleden hadden we voor het eerst Picanha gegeten bij Brasil Binkie in Rotterdam
Dit zou een grill restaurant zijn, maar dan wel de enige in zijn soort: geen echte grill te bekennen en dat proef je duidelijk terug in de gerechten. De Picanha daar was grijs doorbakken en ontnomen van alle malsheid. Zonder grillsmaak was het een stuk schoenzool met een iets beter smakend vetlaagje.


We waren dus heel erg benieuwd naar ons resultaat en dat was waan-zin-nig!
Iedereen vond dit verreweg het beste, lekkerste en malste stuk rundvlees wat we ooit geproefd hadden!
Dit doen we zeker vaker.

Hierbij wat foto's












Hemelse malsheid



Whoops....
 
Superlekker!
Ik vind een picanha nog lekkerder worden als je hem op een lagere temperatuur gaart, zeg 120 graden. Aanrader om eens te proberen!
 
Mooie sessie!
 
ziet er lekker uit!! ik zou ook gaan voor de lagere temp...wordt "egaler" rose.
 
Dat ga ik de volgende keer zeker doen!
Bijna niet te geloven dat dit dan NOG beter kan worden he :D

@DMM: dat is helaas iets uit de richting, maar Granny's Grill staat op de short-list
 
Was het een australian angus picanha (lijkt er wel op, voorzover ik dat als niet slager kan zien).
Zo nee, ook eens proberen,  weet je helemaal niet wat je meemaakt zo lekker!
 
We hebben "USA Grain-Fed picanha" besteld, maar volgens mijn vriendin stond er "Angus" op de vlees stikker.
 
Ziet er goed uit! En voor mij fijn om er even een te zien omdat ik er vandaag een ontvangen heb voor zondag. Leuk om te zien dat je ook 48 graden aanhoudt alvorens hem af te grillen, ik zat hier zelf ook aan te denken om deze temp aan te houden voor het afgrillen.

Vraagje, als je het vlees in plakken snijdt, koelt t dan niet erg snel af? Zou je hierom bijvoorbeeld een houten snijplank kunnen voorverwarmen op bijvoorbeeld 60 graden in een oven?
 
Ziet er goed uit, lekker stuk vlees!
 
Dank je allemaal, tja en ach: die flames waren het verschroeien meer dan waard :)
Volgende keer deksel maar open houden en steeds maar oppakken en verleggen .

@maarten: een houten plank is sowieso beter dan een wat kouder bord, maar lauw / lauwwarm is al meer dan voldoende voor dit vlees.
Een mooie snijplank staat op wish-list btw
 
grillmeister zei:
Dank je allemaal, tja en ach: die flames waren het verschroeien meer dan waard :)
Volgende keer deksel maar open houden en steeds maar oppakken en verleggen .

@maarten: een houten plank is sowieso beter dan een wat kouder bord, maar lauw / lauwwarm is al meer dan voldoende voor dit vlees.
Een mooie snijplank staat op wish-list btw

Je moet maar zo denken vrouwen betalen grof geld om te ontharen :)
 
grillmeister zei:
We hebben "USA Grain-Fed picanha" besteld, maar volgens mijn vriendin stond er "Angus" op de vlees stikker.

Lekker vlees hoor, super zelfs!
 
Ziet er heerlijk uit! Lekkere Picanha.
Heeft iemand wel eens geprobeerd om de Picanha te searen en daarna rustig naar zij ideaal temperatuur te brengen?
Gisteren hier ook Picanha gemaakt en voor de tweede keer vond ik hem eigenlijk te well doen. Kern was 48 toen ik hem van de Q haalde (na de reverse sear) en steeg door naar 52 graden. Vlees was voor het grootste deel grijs vanbinnen.
Vandaar dat ik er aan zit te denken om het eens anders te proberen.
 
Grijs bij 52 graden? Onmogelijk zou ik haast zeggen.
Digitale meter gebruikt en misschien een keer ijken in kokend water?
 
Terug
Bovenaan Onderaan