Beef en Steak

Eerste low & slow oefening: beenham

JosvanB

Tondelzoeker
Sinds een paar maanden heb ik een weber OTP.
Gisteren als eerste low & slow oefening een beenham bereid.
Ter voorbereiding hierop een flink aantal uren op dit forum doorgebracht.

Hieronder een verslag van deze sessie.

Bij de lokale slager een beenham van 1,2 kilo gehaald.
Als eerste heb ik hier een simpele rub op gedaan (potje van een supermarkt volgens mij), en deze in folie even op temperatuur laten komen.

Ik heb een soortgelijke beenham al eerder bereid in de oven, en vond de zwoerdlaag erg lekker: knapperig korstje, en daaronder gesmolten.
Daarom de slager gevraagd deze te laten zitten, en alvast in te kerven.

Vervolgens begonnen met het aansteken van de BBQ.
Aangezien ik deze alleen nog op vol vermogen heb gebruikt, ben ik extra vroeg gestart, om te oefenen met het laag houden van de temperatuur.

Gelijk ook maar even een fikkie gestookt, blijft leuk :)

Het op temperatuur houden ging wonderbaarlijk goed. De tip om eerst af te tekenen hoever de luchttoevoer openstaat, heeft hierbij erg geholpen.

Na flink wat lezen heb ik trouwens gekozen voor de minion methode. Hieronder zie je hoe ik dit had voorbereid:

Om 15:45 het vlees er op, en afwachten maar!
De ikea fantast thermometers kwamen goed van pas, ideale dingen!

Omdat ik zo vroeg was begonnen, moesten er tussendoor nog wel extra briketten bij.
Les 1: betere briketten, deze waren na 2,5 uur volledig uitgebrand...

Wachten, wachten, dan maar een biertje.

In het laatste uur heb ik het vlees twee keer ingesmeerd met een honing-moster-whiskey mengsel.
De beenham er afgehaald om 18:15, met een kerntemperatuur van 62 graden. Na een kwartier rusten was deze nog gestegen naar 64 graden.

Het honing-mosterd-whiskey mengsel heb ik met mayo nog omgebouwd naar een vleessaus, als bijgerecht nog hasselback aardappels in de oven gemaakt. Toen kwam de vraag of ik ook nog aan groentes had gedacht.....  Deze lagen helaas nog in de koelkast :) dan maar een zakje kant en klare sla erbij.

Toen was het grote moment daar: het aansnijden en eten van het vlees.
In alle haast om snel te gaan eten, vergeten foto's te maken. Daarom alleen een foto van het laatste stukje:

Op het bord zag dit er zo uit:

Nou, en dan afwachten hoe alle eters reageren (en hoe je het zelf vind...).
Iedereen vond het vlees erg lekker. Het was ook nog erg sappig. Dat was dus goed gelukt.
Wat was er minder? Het vlees was ondanks dat het sappig was, en goed op temperatuur, een beetje lastig snijden.
Dit ben ik normaal gesproken anders gewend bij beenham. Nu heb ik het idee dat ik meestal een hogere kerntemperatuur heb.
Kan dat een oorzaak zijn?

Al met al een goede eerste poging vond ik zelf!

Groet,
Jos

lekker hoor

Ziet er smakelijk uit!

Ziet er lekker uit. Lust ik wel.

Lekkah!

AV zei:
mooie sessie en foto s

JosvanB zei:
Kan dat een oorzaak zijn?
Al met al een goede eerste poging vond ik zelf!

denk t wel.
in mijn oven komt de temp bijna nooit boven de 100 graden.
lees deze maar eens..http://www.bbqgenootschap.nl/forum/index.php?topic=12651.msg212875#msg212875

denk wel dat t met en weber bbq moeilijker is om de temp zo laag te houden.
maar met minder en vaker bijvullen kom je een end
Ok bedankt, wellicht was dat het dan.
Temperatuur was meestal tussen de 110-120 graden. Vermoed dat iets onder de honderd nog wel moet lukken.

Lekker hammetje!

Ziet er prima uit. Mooi stuk vlees om mee te oefenen. Nu je de temperatuur onder controle gaat krijgen wordt het ook tijd voor meer 'spectaculaire' stukken vlees.

RV zei:
'spectaculaire' stukken vlees.

welk vlees mag dat zijn dan?
ik vind:
een flinke naturelle ham voorbereiden, 5 dagen wachten en dan met beleid heeel langzaam 6 tot 8 uur garen en dan t moment van aansnijden en waarnemen dat ie sappig mals is,mooi van kleur, en dan t proefen /beleven dat bepaalde smaken toegevoegd in de brine miniem waarneemt wat ook de bedoeling was.
dan hoe verwerken we de ham : plakken dik uit t vuistje  en veel dunne op een broodje ,,warm of koud eten,aan een prikker als borrelhap.
en na een tijdje als de als de kinders komen snel ffn een portie vacuum uit de vriezer halen voor broodje beenham met saus .
en dan weer ervaren hoe goed die ham smaakt en dus goed gelukt is...
  spectaculair genoeg.,dan wel een hele belevenis

dan is bv  t bereiden/garen van ribs: pinda dan wel stuk of koekie , en t opeten  ffn een  snelle Henkie climax..
PP : tja  die lukt altijd.en t spektakel zal dan misschien t pullen zijn?
buikspek: kan rustig en snel,,niks an de hand,, maar voor de echte liefhebber een uitdaging om dr wat bijzonders van te maken.
gehakt: draai m rond druk m plat,, goed gekruid heb je altijd wat.

tja  :-/  ??

AV zei:
RV zei:
'spectaculaire' stukken vlees.

welk vlees mag dat zijn dan?
ik vind:
een flinke naturelle ham voorbereiden, 5 dagen wachten en dan met beleid heeel langzaam 6 tot 8 uur garen en dan t moment van aansnijden en waarnemen dat ie sappig mals is,mooi van kleur, en dan t proefen /beleven dat bepaalde smaken toegevoegd in de brine miniem waarneemt wat ook de bedoeling was.
dan hoe verwerken we de ham : plakken dik uit t vuistje  en veel dunne op een broodje ,,warm of koud eten,aan een prikker als borrelhap.
en na een tijdje als de als de kinders komen snel ffn een portie vacuum uit de vriezer halen voor broodje beenham met saus .
en dan weer ervaren hoe goed die ham smaakt en dus goed gelukt is...
  spectaculair genoeg.,dan wel een hele belevenis

dan is bv  t bereiden/garen van ribs: pinda dan wel stuk of koekie , en t opeten  ffn een  snelle Henkie climax..
PP : tja  die lukt altijd.en t spektakel zal dan misschien t pullen zijn?
buikspek: kan rustig en snel,,niks an de hand,, maar voor de echte liefhebber een uitdaging om dr wat bijzonders van te maken.
gehakt: draai m rond druk m plat,, goed gekruid heb je altijd wat.

tja  :-/  ??

Wellicht dat de woordkeuze spectaculair vlees niet helemaal de juiste is. Wat ik er mee bedoelde te zeggen is dat een stuk beenham tegenwoordig bij de AH ligt, waarop exact omschreven staat wat er mee moet gebeuren, in sommige gevallen zelfs ook nog vergezeld met een 'temperatuurpin'. Daar kan niks aan mis gaan. Als je dat wel eens gemaakt hebt, heb je een mooie referentie hoe het ongeveer eruit moet zien en moet proeven. Lukt dit op de Q (met alle variabelen van dien) is dat een mooi resultaat. Naar aanleiding daar van kun je gaat pielen met temperatuur, rubs, tijdsduur, snijmethode, etc. om te komen tot hetzelfde stukkie vlees, maar dan wat spannender.

tja : voorgezouten hammetje van de super  en de ham van Jos en mij,,dat is appels en peren vergelijken.
net als de voorgemarineerde ribs van de aldi garen.handig voor ffn snel maar niks geen eer aan te behalen.

maar okee,,met een hammetje van een paar euro oefenen is dr financieel niks overboord as t fout gaat.

haal ze zelf ook wel eens in de aanbieding voor in de vriezer,,altijdhandig als je acuut vrij bent, niks in de marinade of pekel hebt staan en met mooi weer toch buiten wilt stoken.

Terug
Bovenaan Onderaan