Sinds een paar maanden heb ik een weber OTP.
Gisteren als eerste low & slow oefening een beenham bereid.
Ter voorbereiding hierop een flink aantal uren op dit forum doorgebracht.
Hieronder een verslag van deze sessie.
Bij de lokale slager een beenham van 1,2 kilo gehaald.
Als eerste heb ik hier een simpele rub op gedaan (potje van een supermarkt volgens mij), en deze in folie even op temperatuur laten komen.
Ik heb een soortgelijke beenham al eerder bereid in de oven, en vond de zwoerdlaag erg lekker: knapperig korstje, en daaronder gesmolten.
Daarom de slager gevraagd deze te laten zitten, en alvast in te kerven.
Vervolgens begonnen met het aansteken van de BBQ.
Aangezien ik deze alleen nog op vol vermogen heb gebruikt, ben ik extra vroeg gestart, om te oefenen met het laag houden van de temperatuur.
Gelijk ook maar even een fikkie gestookt, blijft leuk
Het op temperatuur houden ging wonderbaarlijk goed. De tip om eerst af te tekenen hoever de luchttoevoer openstaat, heeft hierbij erg geholpen.
Na flink wat lezen heb ik trouwens gekozen voor de minion methode. Hieronder zie je hoe ik dit had voorbereid:
Om 15:45 het vlees er op, en afwachten maar!
De ikea fantast thermometers kwamen goed van pas, ideale dingen!
Omdat ik zo vroeg was begonnen, moesten er tussendoor nog wel extra briketten bij.
Les 1: betere briketten, deze waren na 2,5 uur volledig uitgebrand...
Wachten, wachten, dan maar een biertje.
In het laatste uur heb ik het vlees twee keer ingesmeerd met een honing-moster-whiskey mengsel.
De beenham er afgehaald om 18:15, met een kerntemperatuur van 62 graden. Na een kwartier rusten was deze nog gestegen naar 64 graden.
Het honing-mosterd-whiskey mengsel heb ik met mayo nog omgebouwd naar een vleessaus, als bijgerecht nog hasselback aardappels in de oven gemaakt. Toen kwam de vraag of ik ook nog aan groentes had gedacht..... Deze lagen helaas nog in de koelkast dan maar een zakje kant en klare sla erbij.
Toen was het grote moment daar: het aansnijden en eten van het vlees.
In alle haast om snel te gaan eten, vergeten foto's te maken. Daarom alleen een foto van het laatste stukje:
Op het bord zag dit er zo uit:
Nou, en dan afwachten hoe alle eters reageren (en hoe je het zelf vind...).
Iedereen vond het vlees erg lekker. Het was ook nog erg sappig. Dat was dus goed gelukt.
Wat was er minder? Het vlees was ondanks dat het sappig was, en goed op temperatuur, een beetje lastig snijden.
Dit ben ik normaal gesproken anders gewend bij beenham. Nu heb ik het idee dat ik meestal een hogere kerntemperatuur heb.
Kan dat een oorzaak zijn?
Al met al een goede eerste poging vond ik zelf!
Groet,
Jos
Gisteren als eerste low & slow oefening een beenham bereid.
Ter voorbereiding hierop een flink aantal uren op dit forum doorgebracht.
Hieronder een verslag van deze sessie.
Bij de lokale slager een beenham van 1,2 kilo gehaald.
Als eerste heb ik hier een simpele rub op gedaan (potje van een supermarkt volgens mij), en deze in folie even op temperatuur laten komen.
Ik heb een soortgelijke beenham al eerder bereid in de oven, en vond de zwoerdlaag erg lekker: knapperig korstje, en daaronder gesmolten.
Daarom de slager gevraagd deze te laten zitten, en alvast in te kerven.
Vervolgens begonnen met het aansteken van de BBQ.
Aangezien ik deze alleen nog op vol vermogen heb gebruikt, ben ik extra vroeg gestart, om te oefenen met het laag houden van de temperatuur.
Gelijk ook maar even een fikkie gestookt, blijft leuk
Het op temperatuur houden ging wonderbaarlijk goed. De tip om eerst af te tekenen hoever de luchttoevoer openstaat, heeft hierbij erg geholpen.
Na flink wat lezen heb ik trouwens gekozen voor de minion methode. Hieronder zie je hoe ik dit had voorbereid:
Om 15:45 het vlees er op, en afwachten maar!
De ikea fantast thermometers kwamen goed van pas, ideale dingen!
Omdat ik zo vroeg was begonnen, moesten er tussendoor nog wel extra briketten bij.
Les 1: betere briketten, deze waren na 2,5 uur volledig uitgebrand...
Wachten, wachten, dan maar een biertje.
In het laatste uur heb ik het vlees twee keer ingesmeerd met een honing-moster-whiskey mengsel.
De beenham er afgehaald om 18:15, met een kerntemperatuur van 62 graden. Na een kwartier rusten was deze nog gestegen naar 64 graden.
Het honing-mosterd-whiskey mengsel heb ik met mayo nog omgebouwd naar een vleessaus, als bijgerecht nog hasselback aardappels in de oven gemaakt. Toen kwam de vraag of ik ook nog aan groentes had gedacht..... Deze lagen helaas nog in de koelkast dan maar een zakje kant en klare sla erbij.
Toen was het grote moment daar: het aansnijden en eten van het vlees.
In alle haast om snel te gaan eten, vergeten foto's te maken. Daarom alleen een foto van het laatste stukje:
Op het bord zag dit er zo uit:
Nou, en dan afwachten hoe alle eters reageren (en hoe je het zelf vind...).
Iedereen vond het vlees erg lekker. Het was ook nog erg sappig. Dat was dus goed gelukt.
Wat was er minder? Het vlees was ondanks dat het sappig was, en goed op temperatuur, een beetje lastig snijden.
Dit ben ik normaal gesproken anders gewend bij beenham. Nu heb ik het idee dat ik meestal een hogere kerntemperatuur heb.
Kan dat een oorzaak zijn?
Al met al een goede eerste poging vond ik zelf!
Groet,
Jos