BasBQ
Beef en Steak

Eerste keer Spareribs

 
 

Bramster

Gemarineerd
Berichten
1.852
Beste BBQers,

Eindelijk mijn eerste echte post na mijn voorstelrondje.
Ik wil jullie graag meenemen naar het eerste echte gerecht wat ik heb bereid op mijn Kamado en het verhaal erachter.

Na de eerste keer mijn Bastard te hebben opgestookt voor een standaard lapje van de supermarkt, zeg maar om een beetje het gevoel te krijgen, heb ik mezelf direct voor de leeuwen gegooid.
De ouders van mijn vriendin uitgenodigd voor een low en slow sessie om Spareribs op de 3-2-1 methode op tafel te krijgen. Direct drie grote spareribs gekocht met een goede hoeveelheid vlees.
Dus eerst even inlezen op internet, youtube filmpje opzoeken en nog een bbq boek doornemen. Ik ben er klaar voor! of toch niet! toch nog maar ??n keer kijken hoe het moet. :-S

Met de druk die ik mezelf heb opgelegd en met de zorgen of ik de temperatuur niet teveel laat doorschieten, ga ik vol enthousiasme en met een positieve dosis spanning aan de slag om mijn gasten en mezelf te trakteren op echte ribs van mijn eigen Kamado.  B-)

Tijd om ??n en ander voor te bereiden. Wat vet eraf snijden, de spareribs ontvliezen! Gelukkig, dat ging makkelijker dan ik dacht mede dankzij alle tips die ik hier heb gelezen.
BBQ aansteken met een aanmaak wokkel! Vervolgens een basis bbq dryrub aanbrengen op de ribs. Vooral het mezelf niet te moeilijk maken de eerste keer!
Dan ongeveer 3 uur de ribs op de Kamado laten garen rond de 120 graden. Daarna nog 2 uur maar nu in aluminium folie waarbij appelsap is bijgevoegd. De ribs insmeren met saus en dan nog een uurtje na-garen en 10-15 minuten voor het einde nog een extra laagje aanbrengen voor kleur en smaak. Ik heb bewust gekozen voor twee bbq sausen. Een pittige bbq-saus voor twee van de drie ribs en voor de laatste een meer neutrale fris zoetige bbq saus voor de mensen die niet van pittig houden.

Nou Toen was het zover! Na het laten rusten kon ik de ribs gaan aansnijden!

= Schietgebedje! =

Fantastisch, het mes sneed door het vlees als door boter en de avond werd ??n groot feest.
Het vlees heeft daar zeker aan bijgedragen, oh wat enorm lekker!  =P~

Hoewel dit verhaal zich enkele weken geleden heeft afgespeeld, kan ik nog steeds vol trots zeggen dat ik hiervan heb genoten en dat ik niet meer stuk bij haar familie.
In de tussentijd heb ik al enkele andere gerechten bereid die als hiervoor interesse is graag met jullie wil delen. Door de focus geen fouten te maken, is het maken van goede foto's er soms bij ingeschoten.
Desalniettemin hierbij enkele foto's van ribs van deze geslaagde avond!  <:p

Dryrub aangebracht
64iCcQyl.jpg


Op de Kamado
yaDmfILl.jpg


Even laten Rusten
p2q671wl.jpg


Met vriendelijke groet,
Bram
 
Mooie ribben, Bram.
Zullen best gesmaakt hebben. ;)
 
Die eerste keer goede ribs vergeet je nooit :D
 
Lekker hoor
 
Die ervaring klinkt heel bekend  ;)

Je kunt de ribben trouwens in het rekje laten staan om ze te garen, hou je wat meer ruimte over voor de bijgerechten (of nog meer ribben)
 
Ziet er lekker uit

Verstuurd vanaf mijn SM-A202F met Tapatalk

 
Mooie ribben. Vanaf nu zullen de ribben in het restaurant nooit meer het zelfde zijn
 
Henk zei:
Je kunt de ribben trouwens in het rekje laten staan om ze te garen, hou je wat meer ruimte over voor de bijgerechten (of nog meer ribben)

Thanks, handig voor de volgende keer :)
 
Hahaha. Mooi verhaal man.
Gefeliciteerd met je ribbels. Zien er goed uit.

Tip:
Denk goed na voordat je ze besteld in een restaurant. Beter dan dit Is in een restaurant bijna niet te krijgen.
Don't waste your money  :D
 
Terug
Bovenaan Onderaan