Beef en Steak

Eerste keer Spareribs 3-2-1 methode

Markklooster

Sprokkelaar
Berichten
33
Goedemiddag allen,
Vorige week heb ik mijn allereerste kamado mogen ontvangen. De GG Large. Eerst geoefend met wat snackgerechtjes zoals de MOINKballs e.d.
Vandaag voor het eerst spareribs bereid volgens de 3-2-1 methode.

Spareribs zijn van Vuur en Rook
Rub: Varken van van Beekum specerijen
Glaze: ketjap manis, bbq saus, honing, donkere bastard suiker

Voor de rooksmaak een smokerbox toegevoegd met hickory pellets.

Best tevreden met mijn eerste 'echte' bereiding op de kamado.

1000026570.jpg


1000026569.jpg


1000026564.jpg


1000026553.jpg


1000026532.jpg


1000026538.jpg
 
Ribbels, lekker!
 
Ziet er lekker uit.
Waarom gebruik je een smokerbox ipv rookhout
Ik had ergens gelezen dat wanneer je de pellets in een smokerbox doet deze langer de rooksmaak blijft geven. Geleidelijker, vandaar de keuze. Ik heb ook chunks liggen, die had ik ook kunnen gebruiken. Ben nog zoekende naar wat voor mij prettig werkt.

Heb je tips??
 
Heb in het begin ook zo’n smokerbox gebruikt van de ah. Gebruik nu al aantal jaar alleen chunks en chips die ik dan los in de kolen gooi.
 
Ik gebruik in mijn houtskool barbecues alleen maar blokjes rookhout. Dat werkt het beste en makkelijkste. Zo’n box beinvloed de luchtstroom in je barbecue en dat is nergens voor nodig.
 
de eerste ribbels zijn altijd een uitdaging. Blij dat deze goed gelukt zijn.
Wellicht enkele tipjes.
- Gebruik volgende keer chuncks, wel zo handig en geeft je ruimte op het rooster
- Zo op de foto's lijkt het erop dat de glaze (voor mijn smaak erg zoet trouwens) wat verbrand is.

Ahum,
Ik mis nog een foto waarbij de ribbies zich lekker laten verwennen op een boven de kooltjes geplaatst rooster.
 
Laatst bewerkt:
Ziet er goed uit, een goed begin is het halve werk. Op naar de volgende uitdaging. :)
 
Ik gebruik in mijn houtskool barbecues alleen maar blokjes rookhout. Dat werkt het beste en makkelijkste. Zo’n box beinvloed de luchtstroom in je barbecue en dat is nergens voor nodig.
Bedankt voor het advies. Het is nu nog echt een kwestie van alles uitproberen en kijken wat het best werkt! Neem dit advies zeker mee
 
de eerste ribbels zijn altijd een uitdaging. Blij dat deze goed gelukt zijn.
Wellicht enkele tipjes.
- Gebruik volgende keer chuncks, wel zo handig en geeft je ruimte op het rooster
- Zo op de foto's lijkt het erop dat de glaze (voor mijn smaak erg zoet trouwens) wat verbrand is.

Ahum,
Ik mis nog een foto waarbij de ribbies zich lekker laten verwennen op een boven de kooltjes geplaatst rooster.
Ik had de smokerbox direct op de kolen geplaatst, dit had gelukkig geen effect op de ruimte op mijn rooster.

Ik had inderdaad zelf ook het idee dat de glaze te lang erop heeft gezeten, deze wil.ik de volgende keer later opbrengen.

Bij deze een foto van de rib op de Q!

1000026595.jpg
 
Nu we het toch over spareribs hebben. Welke (online) slager halen jullie je lekkerste ribs? Wat zijn de goede ervaringen?
 
Nu we het toch over spareribs hebben. Welke (online) slager halen jullie je lekkerste ribs? Wat zijn de goede ervaringen?
Bij de vakslager in het dorp of bij de sligro
 
Terug
Bovenaan Onderaan