BasBQ
Beef en Steak

Eerste keer ribeye.... smullen!

 
 

jvdheuvel

Sprokkelaar
Berichten
43
Bij de Makro zag ik een mooi stuk ribeye aan een stuk liggen en aangezien dat al een tijdje op mijn verlanglijstje staat om eens te bereiden op de barbecue heb ik het maar eens meegenomen.

Na het uit de koelkast te hebben gehaald en op kamertemperatuur te laten komen heb ik er een aantal plakken van ongeveer 2,5/3cm te snijden.



Met alleen wat peper en zout heb ik de barbecue aan ??n zijde gevuld met een starter gloeiende kooltjes. Daarna de ribeye's eerst indirect laten garen tot ongeveer 48 graden kerntemperatuur



Daarna de ribeye's nog even afgegrild direct boven de kooltjes voor mooie grillstrepen





Daarna nog heel even laten rusten om de sappen weer mooi door het vlees te laten verdelen. Toen we het vlees aansneden was het echt perfect gegaard en smolt werkelijk waar op je tong. Zelfs de kids hebben een hele ribeye op.... kwam mijn vrouw mooi bedrogen uit, want die wilde wel delen samen met de kids...  :D Uiteindelijk hebben we het overgebleven stuk ribeye dezelfde avond ook nog bereid en veroberd.... heerlijk met alleen wat kruidenboter....



Echt een heerlijk stuk vlees dat ik zeker vaker op de barbecue ga klaarmaken...  :)
 
Dat ziet er zalig uit zeg, vooral dat mooie gele vetje vind ik magistraal!

Mocht je eens met rookhout willen experimenteren, pecan, hickory of mesquite is zalig bij ribeye. Je kunt dan ook die eerste stap (op kamertemperatuur laten komen) overslaan en het vlees zo uit de koelkast hup op het rooster leggen, dan pakt het de rook nog iets beter op!

Hele mooie bereiding zo, die garing ziet er perfect uit!
 
Mooie ribeye. Als je eenmaal zn stuk van de BBQ geproefd hebt blijven de pannen voortaan in de kast. Mits gietijzer. Daarmee kan je ook een hele mooie korst krijgen op de BBQ.
 
Bram zei:
Mooie ribeye. Als je eenmaal zn stuk van de BBQ geproefd hebt blijven de pannen voortaan in de kast. Mits gietijzer. Daarmee kan je ook een hele mooie korst krijgen op de BBQ.

geen gietijzeren pannen in mijn bezit, behalve een DO..... maar wellicht kan ik het deksel daarvan gebruiken.... dat past ook precies in de GBS-opening van het rooster.... zal het eens proberen bij een volgende keer dat we ribeye gaan bereiden....
 
Sander72 zei:
Dat ziet er zalig uit zeg, vooral dat mooie gele vetje vind ik magistraal!

Mocht je eens met rookhout willen experimenteren, pecan, hickory of mesquite is zalig bij ribeye. Je kunt dan ook die eerste stap (op kamertemperatuur laten komen) overslaan en het vlees zo uit de koelkast hup op het rooster leggen, dan pakt het de rook nog iets beter op!

Hele mooie bereiding zo, die garing ziet er perfect uit!

was er zelf ook helemaal content mee.... gewoon trots op wat je op de barbecue hebt kunnen klaarmaken.... zal het roken ook een volgende keer eens gaan proberen, bedankt voor de tip! ;)
 
jvdheuvel zei:
Bram zei:
Mooie ribeye. Als je eenmaal zn stuk van de BBQ geproefd hebt blijven de pannen voortaan in de kast. Mits gietijzer. Daarmee kan je ook een hele mooie korst krijgen op de BBQ.

geen gietijzeren pannen in mijn bezit, behalve een DO..... maar wellicht kan ik het deksel daarvan gebruiken.... dat past ook precies in de GBS-opening van het rooster.... zal het eens proberen bij een volgende keer dat we ribeye gaan bereiden....
Big bazar heeft wel leuke gietijzeren pannentjes voor leuke prijsjes.

Lekker hoor zo'n Ribeye.  :)
 
Zalig!
Qua rookhout is eiken ook erg lekker ;)
 
Lekker hoor! Ook snel weer eens maken!

Verstuurd vanaf mijn SM-G975F met Tapatalk

 
Heerlijk die rib eye
 
Terug
Bovenaan Onderaan