Beef en Steak

Eerste keer pulled pork

Fabian

Sprokkelaar
Ik ben ongeveer een half uur geleden gestart met mijn eerste pulled pork. Het betreft een procureur van 1,4kg. Het leek me verstandig om niet gelijk te beginnen met een te zwaar stuk.

qmgkatpr5wbt9.jpeg

Deze heb ik in de rub gezet en vannacht laten rusten in de koelkast in folie.

cih86pyivsvhv.jpeg

De bbq (Weber 57 ketel) heb ik met een snake van ecobrasa's voorbereid. De snake beslaat ongeveer een halve circel en is opgebouwd van 2 blokjes breed, daar bovenop ook 2 blokjes en een rijtje van enkele blokjes daar bovenop. Aan de start heb ik 12 gloeiende briketten geplaatst. Verder nog wat appel rooksnippers eroverheen gestrooid.

1fefpbkwdb61t.jpeg

Het vlees heb ik direct na het plaatsen van de 12 hete briketten op de bbq gelegd en nu na een half uurtje is de keteltemperatuur zachtjes opgelopen naar 86 graden. Klopt het dat dit zeer langzaam stijgt richting 110-120 of heb ik wellicht te weinig Ecobrasa's gebruikt om te starten? Anders gooi ik er nog een paar bij. De kerntemp van het vlees is inmiddels opgelopen van 8 graden naar 15. Uiteindelijk kom ik er dan wel :)

Edit: de luchtschuif staat volledig open, zowel onder als boven.

Zojuist de bovenste luchtschuif ong. 3/4 dichtgedraaid, wellicht ontsnapt daar wat warmte door. Keteltemp is nu opgelopen naar 90 graden en kern.temp van het vlees is 21 graden. Het geheel ligt er nu 3 kwartier op.

Het zou wel mooi zijn als ik het uiteindelijk een graad of 20 heter krijg in de ketel.

Inmiddels na een ruim uur is dit de stand van zaken:

q81p80tplqe33.jpg

lekker bezig! Dat wordt een heerlijke avond maaltijd!
Je bovenste luchtschuif mag je wel wat knijpen om de temp. binnen te houden. Op je rooster zal het na,eijk nog wat monder warm zijn, warme lucht stijgt nu eenmaal.
Maar niet helemaal sluiten dan verstikt de Q.

Ben benieuwd naar het eind resultaat!

Na bijna 2 uur is dit de stand van zaken. Ik heb ong. een half uur geleden 7 gloeiende briketten toegevoegd aan de snake. De keteltemp. is nu mooi rond de 110 gr.

phtfbvcg6lbk4.jpg

Goed bezig

Ik had bij mijn snake van sligro-briketten 12 hete briketten toegevoegd . De onderste schuif half open en de bovenste ook voor de helft open .
ik hoefde weinig te spelen met de schuiven , temperatuur bleef netjes tussen de 107-112 gr.
Geduld is een schone zaak en word beloond op het einde van de dag ;)
Succes

Bedankt voor de reacties! Net even de klep open gedaan om het vlees wat in te sprayen met een mengsel van appelsap en appelciderazijn.

De stand van zaken na 3 uur:

gjnlx9m1ksblw.jpg

Ik heb de schuif onder iets geknepen aangezien de keteltemp. langzaam opliep naar 116. Inmiddels is het weer 112.

Gelijk even een foto gemaakt van het vlees.

ook5t9lzqfmob.jpg

Ik begin ook te vermoeden dat ik veel te veel briketten in de snake heb liggen als ik zie dat er nu na 3 uur pas 1/5de tot 1/4de deel gebruikt is. Maar goed, je moet ergens beginnen. De rest gaat gewoon weer terug de doos in.

Succes, komt goed

Stand van zaken na 4 uur:

akinynfnvhc4g.jpg

Zojuist het vlees ingepakt in folie bij 70 graden. Ik gebruik hiervoor de instructie op de site van BBQ-helden. Bij ong. 85 graden kerntemp. het vlees uit de folie en het vocht bewaren. Het vlees daarna weer op de bbq tot een kerntemp. van 88 graden. In die fase wil ik het ook gaan insmeren met bbqsaus.

Gaat helemaal goed.
Beter te veel briketten dan te weinig, wat over is kan je volgende keer gebruiken. (zelfs de half verbrande)
Na ? 5uur of ? 74 graden gaat hij bij mij gedurende 2 uur in de gleze (voor een mooie bark)
Daarna ga ik door tot de eind temperatuur bereikt is.

Succes verder en eet smakelijk straks  :) !

Dank je. Inmiddels zit het vlees een half uur in de folie. Daarvoor heb ik niet geglazed. De bark was ook niet zo donker zoals ik vaak zie op foto's. Meer een beetje zoals de laatste foto van het vlees in deze post. Had ik misschien langer moeten wachten met inpakken voor een meer donkere bark? Of komt de bark nog als ik na het uitpakken uit folie het vlees nog insmeer met saus en terugleg op de bbq, zodat het kan karameliseren?

Inmiddels zit ik ook een ruim half uur op de 70-72 graden kerntemp. Ik neem aan dat het vlees nu in de zone is?

Na ong. 5 uur begint de kern.temp langzaam aan op te lopen.

l3ui3o1rlbwsf.jpg

Begint er op te lijken. Nu 6 uurtjes onderweg. Mag uit het folie bij 85 graden.

fqgnjmvkiuepe.jpg

Zojuist het vlees uit de folie gehaald.

d8jnccm41kqdj.jpg

Daarna weer terug op bbq, en ingesmeerd met een mengels van bbq-saus, wat appelsap, bruine suiker en worcestershiresaus.

v11fdq1lcarmj.jpg

Na het insmeren met saus is de kerntemp. wel weer iets zakkende naar 81 gr. op dit moment. Moet dus nog wel even erop zo te zien. Had de saus wel even verwarmd in een pannetje.

Na het uitpakken uit folie en moppen is de kerntemp. inmiddels gezakt tot 76 graden. Voelt alsof ik weer opnieuw moet beginnen. Hij zat mooi op de 85 gr. toen ik het uit de folie haalde. Zie nu de kerntemp. langzaam maar zeker dalen, dat demotiveert enigzins. Hopelijk wordt het vlees niet erg droog omdat het nu wederom door moet verwarmen tot 88 gr.

Fabian zei:
Na het uitpakken uit folie en moppen is de kerntemp. inmiddels gezakt tot 76 graden. Voelt alsof ik weer opnieuw moet beginnen. Hij zat mooi op de 85 gr. toen ik het uit de folie haalde. Zie nu de kerntemp. langzaam maar zeker dalen, dat demotiveert enigzins. Hopelijk wordt het vlees niet erg droog omdat het nu wederom door moet verwarmen tot 88 gr.
Het zal uiteindelijk goed komen...
De volgende keer Noskos' wedstrijdrecept proberen. Inpakken na 7 uur en dan ingepakt laten tot 88gr. Dan even prikken met een sat?prikker, als deze overal makkelijk door het vlees gaat is het klaar. Zo niet, na een half uur nog eens prikken.

Eet smakelijk alvast!

Terug
Bovenaan Onderaan