Beef en Steak

Eerste keer procureur

• Onderwerp starter Onderwerp starter MartijnK
  • Startdatum Startdatum
M

MartijnK

Gast
Gisteren ben ik om 9:30 begonnen. Een stuk procureur van 900 gram op de 47cm Weber BBQ gelegd die zo'n 100 graden was, ik had de procureur de avond ervoor ingewreven met een dry rub. Ik heb de snake methode gebruikt met 3 briketten op elkaar, ik moest de sleuven toch aardig dicht zetten om m op 100 graden te houden. Af en toe ging de temp toch wel naar de 140 graden, dus het stabiel houden moet ik nog even oefenen.
Rond 14:30 heb ik het vlees bestreken met eenBBQ saus, daarna rond 15:30 in folie gewikkeld (vlees was toen ongeveer 67 graden). Om 18:30 het veel eraf gehaald en een half uur laten rusten.

Hieronder het resultaat. De bovenkant van het vlees was super lekker, de onderkant was best droog. Weet niet of dit aan de kwaliteit van het vlees lag of toch teveel warmte straling van de kolen?

2ewfSXG.jpg

Wel erg blij met de mooie rookring, smaakt was verder zeer goed, dus wel tevreden met de allereerste keer!

Heb je hem direct of indirect gegrild?
Wat betreft de stand van de schuifjes, ik neem aan dat je begonnen bent om je snake aan een zijde aan te steken met een paar (? 6 a 8) gloeiende briketten (schuiven beide geheel open) als de temperatuur dan ? 95 gr. C is regel je met de onderste schuif de temperatuur.
Bij mij staat deze dan nagenoeg dicht tot een klein tikkie open, je zal zien dat de temperatuur dan redelijk stabiel op zo'n 105 tot 115 gr blijft gedurende langere tijd.
Als de temperatuur dan toch nog op wil lopen wat kan door invloeden van buiten af (de wind blaast in je lucht inlaat of de zon gaat gedurende sessie wat harder op z'n zwarte huidje schijnen) regel je dat bij met de bovenste schuif.
Op deze manier heb je een goede controle over je temperatuur.

Succes de volgende keer ;)

Ah, ik regelde met de bovenste luchtsleuf, de volgende keer zal ik het met de onderste doen. Ben idd begonnen zoals je het beschreef.

Thanks!

MartijnK zei:
Ah, ik regelde met de bovenste luchtsleuf, de volgende keer zal ik het met de onderste doen. Ben idd begonnen zoals je het beschreef.

Thanks!

De onderste schuif staat als je langzaam opstart meest bijna helemaal dicht en met de bovenste ga je regelen als de temperatuur dan toch te hoog wil oplopen.
Bij mij staat hij dan tussen ? en ? open en blijft de temperatuur redelijk stabiel op 115 a 120 gr.C  gedurende langere tijd.

Ook zou ik hoger gaan zittenin temperatuur. Minimaal 107?. Daaronder is het geen barbecue maar warm roken 120? kan prima voor pulled pork en een enkele uitschieter naar boven zou geen invloed moeten hebben.

Het insmeren met saus kun je ook overslaan. Gewoon na een uur of vijf inpakken. 900 gram is een klein stukje dus dan lopen processen wat anders. Ook heb je niet alles van zo?n snit en het is toch een verzameling van verschillende spieren.

noskos zei:
Ook zou ik hoger gaan zittenin temperatuur. Minimaal 107?. Daaronder is het geen barbecue maar warm roken 120? kan prima voor pulled pork en een enkele uitschieter naar boven zou geen invloed moeten hebben.

Ah check, thanks voor de tip! Slager zei dat het zelfs wel 90 graden mocht zijn, maar zal hij het dan over een oven hebben?

Btw, met de tips hierboven over de temperatuur regeling heb ik nu al een half uur de BBQ op 175 graden stabiel aan het branden met een beer can chicken erop.  :)

De laatste keer dat ik een slager zijn advies volgde had ik een taai droog stuk vlees. Sommige slagers zijn nu ook niet echt top in barbecuebereidingen.

Verstuurd vanaf mijn SM-T533 met Tapatalk

MartijnK zei:
noskos zei:

Ah check, thanks voor de tip! Slager zei dat het zelfs wel 90 graden mocht zijn, maar zal hij het dan over een oven hebben?

Btw, met de tips hierboven over de temperatuur regeling heb ik nu al een half uur de BBQ op 175 graden stabiel aan het branden met een beer can chicken erop.  :)

Bedoelde hij niet 90 graden kerntemperatuur? De 107 graden is roostertemperatuur. Ik zit daar meestal rond de 115/120..

Ik heb nog niet de mogelijkheid om de roostertemperatuur te meten (pakketje uit China is onderweg), maar ik gebruik mijn dome thermometer. Zit daar veel verschil in?

MartijnK zei:
Ik heb nog niet de mogelijkheid om de roostertemperatuur te meten (pakketje uit China is onderweg), maar ik gebruik mijn dome thermometer. Zit daar veel verschil in?

Bij mijn Weber 57 cm zat er zo'n 15 a 20 graden verschil in. Dome thermometer geeft dan hoger aan uiteraard.

Bij mij Is het verschil ca 30 graden tussen de dome thermometer en het rooster.
Dit Is direct boven de kolen.
Hoe het Is als ik de deksel thermometer boven het indirecte deel doe weet ik niet. Doe ik nooit eigenlijk

Het nadeel bij kleinere stukken procureur is toch dat de tijden niet kloppen.

Heb je ook een foto van het vlees voor dat de rub erop ging? Dit stuk vlees ziet er heel mager uit, anders dan ik van een procureur verwacht.

Nee heb ik niet helaas. Wilde idd een volgende keer ergens anders procureur halen.

Vandaag pork belly burnt ends gemaakt, dome temperatuur van 150 graden aangehouden, ging perfect!

Al doende leert men. :)

Terug
Bovenaan Onderaan