Beef en Steak

Eerste keer pizza

Mooie, rustieke pizza's. Staan ook op mijn lijstje, steen is al een tijdje in huis...

@ Frits (of ander forumlid in dit draadje): hoe warm kan ik mijn OTP57 krijgen met ecobrasa of flamy briketjes en hoeveel moet ik ervan gebruiken?
Ik heb alles voorbereid gisteren voor een salami pizza (tomatensaus a la Dominique en 2 bolletjes van 220gram pizzadeeg gemaakt).
De DPR komt eind volgende maand maar ik wilde niet wachten tot die tijd dus vandaag toch pizza bakken......ik heb zowel een weber steen als een cordieriet steen van lidl die ik afgelopen week heb gescoord

Jammer geen foto's meer :(

Redfox, ik gebruik anderhalve Weber starter, die leg ik een rondje tegen de buitenkant van de ketel (ring of fire).

De steen in het midden als het goed is krijgt hij de warmte indirect, goed warm laten worden (10 minuten).

Ik neem de steen vlak voordat de pizza erop gaat af met een vochtige doek, hierdoor koelt de steen een klein beetje af en hierdoor wordt de bodem niet gitzwart.

Succes

ja ik vond het ook jammer dat de foto's niet meer gelinked zijn...
@Frits: dank voor je tip! Zal ik vanmiddag gaan uitproberen.
Wat voor temperatuur heb je daarmee kunnen halen?

Mike, ik heb voor de pizza sessie van vandaag alvast gisteren jouw tomatensaus recept gemaakt, echter dan aan het einde nog wel met de blender glad gemaakt....

Redfox ik krijg de temp in de OTG 57 dan tot 290 C dat zakt dan langzaam naar de 270 C.

Let op werk merk met dunne bodems, dikke bodems werkt niet deze als deze gaar zijn is de bodem zwart :(

Doe er ook niet teveel toppings op, less is more, wil je toch veel toppings proberen maak dan een pizza met verschillende delen.

Frits, ik heb hier zowel enkele dozen ecobrasa als flamy's op voorraad nog.
Welke geven de meeste warmte bij 1,5 starter ring-of-fire?
De pizza deegbollen hier zijn 220gram, hebben vannacht in de koelkast gestaan nadat ik ze gisteren heb laten rijzen.
Ik zal de bodems mooi dun houden (3-4mm okay?)
Als topping de tomatensaus, schijfjes buffelmozarella en parmezaanse kaas, en om het af te maken italiaanse salami...dus niet al te veel

Wat Mike al schreef het maakt niet veel uit. Bodem zo dun mogelijk eerder 2-3 dan 3-4.

ik heb de 1,5 starter met eco's als een ring of fire op het rooster rondom gelegd, de eerste volle starter eerst goed laten branden in de de starter, daarna een halve starter met eco's op de brandende verspreid rondom. ik denk dat ik hier de fout in ben gegaan want de temperatuur komt niet boven de 210 C uit........geduld is een goede zaak, mogelijk worden de "koude" eco's alsnog ook warm.....en anders?

Sorry ik bedoelde dat je  nadat je de hele starter geheel brandend hebt je er een halve starter bij gooit die ook brandt kan misschien beter andersom bedenk ik me nu.

Voor nu alles helemaal openzetten boven en onder

Even je deksel er af om meer trek te cre?ren...

dank voor de tips Frits en Dennis!
de situatie was als volgt, zie foto, ik zal de deksel er idd eens afhalen....en heb nog een extra halve starter nu aangestoken....

ring_zpse3fb9db2.jpg

Als je de DPR gaat gebruiken, zou ik trouwens even je mooie handvatten omruilen voor de oude ;)

ja dat is een goede aanwijzing! ik had me dat zelf ook al eens afgevraagd i.v.m. de hoge temperatuur die dan gaat ontstaan......de kunststof grepen heb ik om die reden dan ook bewaard....voor nu eerst maar eens zien dat ik dadelijk naar de 270 C kom voor de pizza sessie van nu...

Dit is een beetje het idee waar je naar toe moet ;)

IMG_0820.JPG

ik kom inmiddels ook in de buurt van waar we moeten zijn, temp is nu net tegen de 280 C, dus we kunnen aan de slag!

hot_zps7ec2af47.jpg

temp_zps8eaeb964.jpg

Terug
Bovenaan Onderaan