Beef en Steak

Eerste keer pizza

robdegekste

Kooltjesharker
Vanavond ga ik voor het eerst mijn pizzasteen van Weber gebruiken. Moet ik nog ergens op letten ? Of gewoon wat briketten in de Weber, steen erop, pizza erop en na 15/20min eten?

Ik ben niet zo van de pizza, maar ik dacht dat je de kolen in een ring er omheen moest leggen voor het beste resultaat en even een vochtige doek over de steen voor de pizza er op gaat. Dat laatste alleen bij de nieuwe weber stenen, de oude vinden dat niet leuk en barsten.

opletten dat de bodem niet verbrand...mij gisteren ook (weer) gebeurd  :(

temp was ong 170 c en lag er toen 18 minuten op..dat was net iets te lang

Rob, ik leg mijn briketten in een rondje aan de buitenkant, een ring of fire.

CIMG1392.JPG

Daar gebruik ik anderhalve starter voor zodat het echt bloedheet wordt in de bbq.

Dan maak ik een dunne pizza bodem en beleg die met niet al te veel ingrediënten, less is more.

De steen heb ik 15 minuten laten opwarmen, dan zoals Dennis zegt afdoen met een schone vochtige doek. Hierdoor koelt de steen even af en voorkomt dat je bodem al zwart is voordat de bovenkant klaar is.

De pizza heeft maar een klein 6 minuten nodig en hij is klaar.

Succes

Thnx! Zo ga ik het doen dan, ben benieuwd. Wel apart dat de tijden zo verschillend zijn. Op mijn webersteen heb ik nog een ijzerenplaat gekregen, gebruiken jullie die altijd?

Die plaat is bedoeld om de pizza op de steen te leggen en er weer af te halen.

He verschil in tijd heeft te maken met de warmte van de Q, bij een temperatuur van 170 graden duurt het meer dan twaalf minuten. Bij een temperatuur van 250 C gaat het in 6 minuten.
Een Big Green Egg kan nog warmer worden waardoor het nog sneller gaat.

Bij de Italiaan gaan de pizza's ook maar kort in de oven, persoonlijk verkies ik de snelle variant boven de langzame.

Tip: om de pizza makkelijk van de schep af te laten glijden moet je deze even met bloem of liever nog wat maismeel bestrooien.

Foto-V7CVZWSH.jpg

Heb gekozen voor spa rood ipv water om het lekker luchtig te houden. Na me werk begin ik vanavond, 20.30

Ik gebruik houtskool voor de smaak en de hitte.(250c)
Deze leg ik in een ring aan de buitenkant,daardoor zal je bodem mindersnel verbranden.
Ik heb meestal zo een 10-15minuten nodig voor een lekkere pizza.

ik ben erg  benieuwd hoe je het vind...
de tips van Frits ga ik volgende keer zeker toepassen...misschien dat het dan wel een keer lukt

(vrouw heeft een beetje spijt van de aanschaf na 4x zwarte bodem)  :(

Het geheim is een echt dunne bodem en niet teveel toppings

Moet k de steen nou even nat maken of de plaat erop? De kolen zijn nu klaar in de starter, spannend!

Heb een hele starter gebruikt van Weber en de 47cm is volgens mij wel erg vol. Even warm worden, ik denk dat 6min zeker genoeg is.

De steen doe je af met een natte doek vlak voordat je met de ijzeren plaat de pizza erop doet

Het was super! Echt zo lekker, alles was perfect. De smaak, de korst, enz

Heb nu bezoek maar vanavond komen de fotos !

Zo zie je maar samen komen we er wel uit :D

Thnx Frits! Mede door jou waren de pizza's heerlijk!

Foto-64RB7RX4.jpg

Foto-ENBF43MC.jpg

Foto-UPMDEQZ3.jpg

Foto-W66BIAZC.jpg

Foto-IY6MAAU8.jpg

Foto-BFCRBZQQ.jpg

3 verschillende pizza's gemaakt.

De eerste was met tomatensaus, kaas, salami en ham, bereiding 16min
De tweede was met tomatensaus, pesto, geitenkaas, rucola en pijnboompitten, bereiding 6min
De derde was met tomantensaus, kaas en salami, bereiding 10min

mmmmmm, wil ik ook hebben zo'n pizza steen, maak ik de meiden hier helemaal blij mee

Terug
Bovenaan Onderaan