Als je de bol neemt langs bovenkant en onderkant in de bloem/semolina steken. Het overtollige kan je er toch afkloppen als je gaat stretchen.
En nadat je de vorm van je pizza hebt, "snel" werken. En kijk als hij niet blijft plakken voor je er iets op doet. Desnoods doe je dit al op de schep.
Maar vooral geen "uur" laten liggen voordat hij op de schep moet. En doe je het op de schep zelf, dan na elke topping effe kijken als hij nog schuift.
Bakpapier is een andere truc, maar zelf nooit gebruikt. Je hebt ook van die pizza screens, die kan je gewoon zo in je toestel schuiven zelfs van De Buyer hebben ze dat, en die kosten 8-9 euro het stuk ofzo. Bakpapier kan nog als eens snel fikken, die screens niet.
En als je problemen hebt met opscheppen, oefenen

. Nee, kijk dat je oppervlak waarop je de pizza maakt niet te warm is. Dat maakt het scheppen veel gemakkelijker. En geen 2kg tomatensaus en andere toppings op de pizza. Ik gebruik zo een bakmatje van silicone voor mijn pizza op klaar te maken en dat gaat enorm goed, dit kan wat warmte/koude van het oppervlak weghalen en is eigenlijk al een tikkeltje non stick. Niet dat er niks kan blijven aanplakken, maar dan moet je toch al serieus je best doen.
En als je het bevalt dan investeren in een degelijke schep, dat maakt het zoveel gemakkelijker qua scheppen. En best eentje nemen met gaatjes in, dan gaat er nog wat overtollige bloem af. Als die er al niet afgeklopt is. En een turning peel, maar aangezien je een kamado gebruikt is een turning peel beetje overbodig. Maar 2 scheppen kan ook helpen. Als je schep warm is, kan hij al simpelweg blijven plakken door de warmte. 1ntje om je pizza erop te gooien. 1ntje om er af te halen en te draaien. Nu draaien op een kamado is misschien ook niet echt nodig. Veel hangt af hoe snel je de volgende pizza erop kan gooien en hoeveel tussentijd er is tussen de pizza die je eraf haalt en de volgende er terug op gooit. Ik zit met hout op mijn weber aan zo een 80 - 100 seconden baktijd. Dus heb niet echt veel tijd tussen de huidige en de volgende om tussendoor al de volgende pizza klaar te leggen, aangezien ik toch 2 keer draai. Ik haal er de bol uit, in de bloem zetten, 1/3 draai, stretchen, 1/3 draai, finale stretch, afhalen op een warming/cooking rack leggen, dan blijft de bodem krokanter dan rechstreeks op een bord. Vrouw komt het rack halen en tegen dat zij weg is de volgende klaar om erop te gooien. Eventueel nog een klein blokje hout ondertussen bijgooien ofzo. Maar hoe meer je het doet hoe beter je "flow" zal worden.
Gewoon veel oefenen zeker met stretchen en scheppen.Desnoods maak je eens een bol of 2 of als je er eentje over heb, ga je daar wat mee oefenen. En als je op youtube gaat kijken Vito Iacopelli kan ik wel aanbevelen zeker qua scheppen/stretchen. Ik maak geen poolish bijvoorbeeld, meestal is het hier ... wat gaan we vandaag eten ... hmm geen regen vanavond ... pizza time ! Dus ik maak deeg dag zelf en die is ook "crunchy & fluffy". Maar dag op voorhand is iets meer qua smaak, maar niemand klaagt hier over als het de dag zelf is gemaakt, dus doe ik de moeite ook niet. En een pizza hoeft ook niet perfect rond te zijn, ik kijk daar ook helemaal niet naar. Als het wat rond is, is het goed, maar hoe meer je het doet, hoe beter het resultaat.