BasBQ
Beef en Steak

Eerste keer MOINK balls

 
 

vanburkenmark

Sprokkelaar
Berichten
49
Ik ben sinds kort in bezit van een kamado, de Grill Guru elite, en het werd tijd om de befaamde MOINK balls te gaan proberen.

Ik heb het noskos recept aangehouden, en aangezien ik nog rub en saus had van de spareribs van vorige week heb ik die gebruikt. Dat is de piggy mix rub en de Smokey Goodness bbq saus uit het gelijknamige boek van Jort.

De temperatuur op het rooster heb ik gemeten door de probe in een stuk aluminiumfolie te steken. Dat had ik hier ergens gelezen en wilde ik uitproberen. De temperatuur kreeg ik niet hoger dan 115 graden, terwijl ik wel het vermoeden had dat het warmer was. Ik heb later een kernthermometer tussen de deksel door gestoken en die gaf 160 graden aan.
Mijn logische beredenering is dat die temperatuur hoger is door de warmte die langs de platesetter komt via de zijkant. De andere probe lag meer in het midden. Kan dit verschil zo groot zijn?

Na een uur de ballen in de bbqsaus gedompeld en na een half uur van het rooster gehaald.

Ze waren gaar en smaakten voortreffelijk! Die ga ik zeker vaker maken! Dan probeer ik een andere rub en saus.

8612b9fe448a48984ef2ec56f490f427.jpg
6a187998821c8b9b25e17bbdc2e54d90.jpg
9d7c88e362c94f03bb878d10d3f67cbb.jpg
3869b09570e9a689551d4ddd0625c3cb.jpg


Verstuurd vanaf mijn MIX met Tapatalk

 
Lust ik wel
 
Je kunt je thermometer controleren door hem in kokend water te doen. 100? zou hij dan aan moeten geven. Verder klopt het wel dat de lucht aan de zijkant heter kan zijn als daar het vuur direct langsstroomt.
 
Prima ballen. ;)
Het originele recept van Moinkballs is met een "frambozen chipotle" saus maar je kan natuurlijk met van alles combineren en experimenteren.
Wel zo leuk.
Succes bij je volgende lading. :) 
 
Moinkballs. Heerlijk
 
Lekker ballen!
 
Zien er lekker uit die lust ik ook wel

Verstuurd vanaf mijn LG-K420 met Tapatalk

 
Terug
Bovenaan Onderaan