BasBQ
Beef en Steak

Eerste keer Longhaas

 
 
 
 

El Fumarole

Gerijpt
Berichten
3.129
'Longhaas?', de verkoopster achter de balie keek mij vragend aan. 'Ik ga het even aan de slager vragen, een klein moment.'
Twee minuten later wist ook zij wat het was. De immer vrolijke slager informeerde wel even wat ik ermee ging doen, want hij had het zelf nog nooit gegeten.
Nou, ik ook nog maar een enkele keer, maar dan als Onglet, in Frankrijk, maar goed, we dwalen af.
Longhaas komt als volgt uit de koe:
20130607_124049_zps5c6a3723.jpg

Dan moet er een zeen uitgesneden worden en dan heb je een aantal porties van pakweg 200 gr/stuk:
20130608_183456_zps06d918ee.jpg

Ik had het ook nog nooit gedaan, dus als er idee?n over bestaan over hoe dit het best te snijden...graag uw op of aanmerkingen...
Goed, eitje voorbereid voor direct en heet, met een beetje Els en erop met de handel. Beetje kwasten met knoflook olie, zout, peper, verder nada en noppes, want eerst even zien hoe dit zelf smaakt.
Bij 48 graden afgenomen:
20130608_185211_zps98cada15.jpg

Opgediend met wedgies en caprese:
20130608_184926_zpsc41442b3.jpg

20130608_184933_zpsd1d1e809.jpg

En snijden maar:
20130608_185740_zps7a7ee7ce.jpg


Lekker?
Jazeker! Wonderbaarlijk mals en zeer rijk van smaak. Beetje kauwen zoals een entrecote, maar eigenlijk lekkerder.
Kortom, deze houden we erin!
 
longhaas is idd een heerlijk stukje vlees, en op zich ook nog betaalbaar
 
Mooi en smakelijk verhaal Jeroen!! :D
 
longhaas is een geweldig stuk vlees! en volgens je foto's was het ook heerlijk!
 
Lekker bordje, en erg mooi stukje vlees Jeroen ! 
Moet deze zelf ook nog een keer proberen
 
BBQ68 zei:
Ziet er smakelijk uit! Ik begrijp dat je deze keer alleen zout en peper hebt gebruikt, zou je de volgende keer een uitgebreidere rub gebruiken?
Ik heb ook knoflook olie gebruikt om te kwasten dit keer. Dat haalt de smaak van zulk vlees mooi op, zonder teveel te maskeren. Lekker puur genieten dus.
Knoflook olie: gewoon beetje knoflook in olie warmen en de knoflook eruit halen als hij bruin is. Bij hoge hitte gaat knoflook zelf teveel bitter toevoegen omdat het snel verbrandt. Dus rubben met geperste of gesnipperde knof zou ik hier niet doen.
Killer olie ook voor over garnalen spiesjes trouwens, maar ik draaf door.
Gezien de smaak van dit stuk zie ik mezelf niet veel toevoegen hieraan. Good as it is..maar dat is maar mijn smaak uiteraard.
 
Longhaas ik had er ook nog nooit van gehoord maar ze zeggen je bent nooit te oud om te leren, maar het ziet er wel lekker uit. ;D
 
Dat is nu zo leuk aan dit forum: je raakt niet uitgekeken, uitgeleerd en uitgeschreven  :D
 
Twee gerechten van dekoe die iknog wil maken, brisket en longhaas. Hoewel ik liever Onglet opdien als Longhaas. :) maar deze zag er heerlijk uit.
 
Mooi stukje vlees, ik zag het al een keer bij b&s toch maar een keer bestellen. Ben alleen nog niet echt op de hoogte hoe alles gesneden/ schoongemaakt moet worden.
 
Lekker vlees en goede info! Maakt de de stap kleiner om dit stuk vlees toch ook eens te gaan proberen!
 
Alflies zei:
Mooi stukje vlees, ik zag het al een keer bij b&s toch maar een keer bestellen. Ben alleen nog niet echt op de hoogte hoe alles gesneden/ schoongemaakt moet worden.

Eigenlijk is het doodsimpel: Het is net een dubbele varkenshaas met een dikke zeen ertussen. Je volgt met je mes het vlees langs de zeen en zo snij je 'm min of meer doormidden en heb je ??n zeenvrij struk. Vervolgens verwijder je de zeen van het andere stuk en heb je twee langwerpige 'haasjes'. Die van mij was ietwat slordig uitgesneden, waardoor hij helaas niet erg symmetrisch was, maar dat is het idee.
Er lopen vrij grove spiervezels door het vlees, dus het is wel zaak om het portioneren haaks op de vezel te doen en 'm niet in lange plakken te snijden ofzo. Korte, dikke stukjes. Dat bakt ook makkelijker ros?.
Ook op het bord is het zaak om het vlees 'op de draad' te snijden, zodat je korte vezels hebt. Dan is het qua kauwstructuur te vergelijken met een goede entrec?te. Steviger dan kogelbiefstuk, maar zeker niet taai. En flink wat stevige smaak.
Ik denk zelfs dat je 'm nog wat malser kunt krijgen door 'm van tevoren te marineren, maar in principe is dat niet echt nodig, zolang je je gasten maar voorbereidt en ze geen door een rietje op te zuigen ossenhaas verwachten.
 
Terug
Bovenaan Onderaan