Beef en Steak

Eerste keer kalkoen aan het spit

diesel4666

Pitmaster
Ik wil op kerstavond kalkoen op de kamado bereiden. Liefst aan het spit.

Ik wil deze pekelen volgens het Apple brine recept van @noskos :

Mijn kalkoen is maar 3kg (ipv 4-4,5kg in het recept). Ik zit nog met wat vraagjes:

1. Ik ga wat minder pekel nodig hebben. Moet gewoon de verhouding vocht-zout van de pekel dezelfde blijven? (M.a.w. kan je ook een kippetje in 100l pekel steken, zolang de verhouding vocht-zout maar goed is? Of is de verhouding pekel-vlees ook belangrijk?)
2. Sommige recepten gebruiken nitrietzout. Is dit beter? Zoja, welke verhouding?
3. Ik wil dus het spit gebruiken met een halve kolenmand in de kamado. Dat is dus redelijk direct vuur. Welke temperatuur hou ik best aan? Ik dacht een 150°C en eventueel op het einde wat hoger te gaan.
4. Hoe lang schatten jullie de bereidingsduur in?

Bedankt alvast!!
En fijne feesten!

Laatst bewerkt:
Meestal rekenen we een uur per pond op 110 graden. Dat zou 6u betekenen, maar ik zou er voor de zekerheid 8 van maken zodat je altijd nog flexibiliteit hebt als het toch langer duurt. Mocht je voor een hogere temperatuur gaan dan verkort dat natuurlijk de bereidingstijd. Ik zou even googelen naar de verschillende temperaturen en tijden, maar ik denk dat je met 6-8u aardig uitkomt.

Zou rustig beginnen 120 graden uurtje dan meten is hij boven de 40 dan temperatuur op laten lopen tot 160 voor een half uurtje weer meten, is hij dan boven de 60 dan naar 180 graden oplopen tot gaar (75graden) . Is hij dan niet bruin genoeg dan vol gas laten gaan tot mooi bruin. Denk zelf dat het niet meer dan 3 uur in beslag neemt.

Heb er precies zo een in de brine staan voor morgen. Ook aan het spit. Heb niet moeilijk gedaan en dezelfde hoeveelheid en verhoudingen aangehouden van die van een wat groter exemplaar. Ik hou altijd 175 graden aan voor kip & kalkoen en bevalt prima. Lager wordt ie niet bruin genoeg en het velletje niet knapperig is mijn ervaring. Ik hou rekening met 2 a 2,5 uur. Worst case moeten we een half uurtje wachten, maar dat heb ik liever dan dat ik te vroeg klaar ben.
IMG_8243.jpeg

Laatst bewerkt:
1) alles steeds naar verhouding. Dus inderdaad klein kipje in 100 l pekel kan gewoon.
2) geen nitriet gebruiken!
Succes!

Heb er precies zo een in de brine staan voor morgen. Ook aan het spit. Heb niet moeilijk gedaan en dezelfde hoeveelheid en verhoudingen aangehouden van die van een wat groter exemplaar. Ik hou altijd 175 graden aan voor kip & kalkoen en bevalt prima. Lager wordt ie niet bruin genoeg en het velletje niet knapperig is mijn ervaring. Ik hou rekening met 2 a 2,5 uur. Worst case moeten we een half uurtje wachten, maar dat heb ik liever dan dat ik te vroeg klaar ben.Bekijk bijlage 72513
Past dit in je koelkast of kun je dit door de brine buiten de koelkast bewaren ? Altijd lastig met zulke grote stukken vlees.

Past dit in je koelkast of kun je dit door de brine buiten de koelkast bewaren ? Altijd lastig met zulke grote stukken vlees.
Hebben een tweede koelkast die ik hiervoor kan gebruiken. Maar een zo'n vediepingsplaatje moet wel er wel ff tussenuit ja!

Deze al 4 keer gemaakt met kerst.
Gewoon het lekkerste kalkoen recept ooit.
Nooit meer anders.
Afkruiden is not done wordt het veel te zout.
Waarom denk je dat je hem anders in de brine zet?
Het drogen van het vel in de koelkast is wel essentieel als je het vel ook wilt eten, anders is het vel niet eetbaar (rubber), drogen eventueel met baking soda gemengd met wat zout, dit moet je er de volgende wel weer vanaf spoelen onder de koude kraan en de kalkoen weer goed droogdeppen.
2 linkjes: staan er nog meer.

Onderwerp 'Apple Brined Turkey' https://www.bbqgenootschap.nl/threads/apple-brined-turkey.20461/

Onderwerp 'Apple Brined Turkey en een Jellypuddinkje als toetje' https://www.bbqgenootschap.nl/threads/apple-brined-turkey-en-een-jellypuddinkje-als-toetje.26292/

Laatst bewerkt:
En ik kan nu bevestigen dat het een zeer lekker recept is!
(Ik heb wel nog wat zwarte peper op de buitenkant gedaan)
Als dat lampong peper is, is dat altijd goed;)

Terug
Bovenaan Onderaan