BasBQ
Beef en Steak

Eerste keer gerookt ontbijtspek/bacon

Ik ga hem 7 dagen pekelen. Maar denk dat deze niet veel zouter wordt als je hem bijvoorbeeld 10 dagen laat pekelen. Op een gegeven moment is het zoutpercentage in de
pekel gelijk aan het zoutpercentage in het spek, lijkt me.
De spekblokjes die ik uit de supermarkt heb liggen, zijn 3,5% en niet overdreven zout.
Maar gelukkig ga ik twee stukken halen, dus dan gaan we zien wat beter bevalt!
Dat het met die 3% erg zout wordt, heb je dat zelf ervaren, of is dat een vermoeden?
Anders ga ik namelijk graag op jouw ervaringen af

Dat bedoel ik met langer pekelen, als je maar 1 tot 2 dagen pekelt zal (ligt ook aan de dikte vh vlees) niet alle pekel doorgedrongen zijn tot de kern en is het dus minder zout dan als je het een week laat pekelen waarbij veel meer pekel is doorgedrongen tot de kern.
Inderdaad probeert de pekel een balans met het vlees te krijgen. op een gegeven moment maakt het dan inderdaad niet meer uit of je nog langer pekelt.
Paul van Trigt (Schrijver Charcuterie2) houdt voor zijn vleeswaren 1,8% zout aan velen van ons hier vinden een zoutgehalte van verse worst van 1,5% al zout, 1% wordt door de meeste mensen als prettig ervaren
Het ligt er ook een beetje aan wat je er uiteindelijk mee van plan bent, bak je het door de nasi of bami of ga je het zo consumeren.
koud gerookte zalm doe ik wel met 2,5% zout en die is heerlijk.
Ik zou voor deze eerste keer gewoon 2,5% gebruiken, en anders zou ik zeker een fles water op je nachtkastje zetten als je toch voor 3% wil gaan.;)
 
Dat bedoel ik met langer pekelen, als je maar 1 tot 2 dagen pekelt zal (ligt ook aan de dikte vh vlees) niet alle pekel doorgedrongen zijn tot de kern en is het dus minder zout dan als je het een week laat pekelen waarbij veel meer pekel is doorgedrongen tot de kern.
Inderdaad probeert de pekel een balans met het vlees te krijgen. op een gegeven moment maakt het dan inderdaad niet meer uit of je nog langer pekelt.
Paul van Trigt (Schrijver Charcuterie2) houdt voor zijn vleeswaren 1,8% zout aan velen van ons hier vinden een zoutgehalte van verse worst van 1,5% al zout, 1% wordt door de meeste mensen als prettig ervaren
Het ligt er ook een beetje aan wat je er uiteindelijk mee van plan bent, bak je het door de nasi of bami of ga je het zo consumeren.
koud gerookte zalm doe ik wel met 2,5% zout en die is heerlijk.
Ik zou voor deze eerste keer gewoon 2,5% gebruiken, en anders zou ik zeker een fles water op je nachtkastje zetten als je toch voor 3% wil gaan.;)

Aaahh dankjewel! Ben van plan er plakken van te snijden, voor gebakken spek of de Moinkballs. Dan vertrouw ik op jouw advies (en dat van Paul van Trigt), en doe ik het rustig aan met het zout! Maar die fles water staat er de laatste tijd toch wel


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Terug
Bovenaan Onderaan