BasBQ
Beef en Steak

Eerste keer Brisket

 
 

BasB

Kooltjesharker
Berichten
164
Enige tijd geleden was Brisket in de aanbieding bij Inamood.
Destijds heb ik een Brisket van 4,5 kg gekocht om deze op een later moment klaar te maken.
Gisteren was het moment daar.

Afgelopen woensdagavond heb ik de Brisket uit de vriezer gehaald, om deze langzaam te ontdooien in de koelkast.
Op vrijdagavond heb ik het overtollige vet weggehaald en heb de brisket voorzien van een laagje mosterd, rub en heb hem geinjecteerd.
Hierbij heb ik het recept van Ralph de Kok aangehouden (zie: https://ralphsbbqtube.nl/brisket-op-de-kamado/).
WhatsApp Image 2023-10-20 at 21.02.23.jpeg

WhatsApp Image 2023-10-20 at 21.02.23 (1).jpeg

WhatsApp Image 2023-10-20 at 21.02.23 (2).jpeg


Gisterenochtend ben ik om 3:30 opgestaan en heb de kamado aangestoken.
Rond 4:00 uur was de temperatuur rond de 100 graden en heb ik de brisket op de kamado gelegd.
Daarna ben ik weer even naar bed gegaan, om rond 7:30 weer even de Brisket te checken.
Helaas bij het controleren kwam ik erachter dat de temperatuur veel te hoog was (thermometer gaf 200 graden aan).
Oorzaak (denk ik), vergeten de lekbak te plaatsen, waardoor er veel vet bij het vuur kwam, met een te hoge temperatuur tot gevolg.
394377646_6530063940375467_8528128370124347204_n.jpg
394549052_6530067500375111_4866648864711453406_n.jpg


Om de brisket te redden heb ik geprobeerd de temperatuur langzaam te laten zakken.
Nadat ik zag dat de temperatuur van de brisket begon te dalen, heb ik deze ingepakt in butcher paper (rond 10:30 uur).
Vervolgens heb ik rond 13:00 uur de brisket in een handdoek gewikkeld en in een koelbox gelegd.

Rond 15:00 uur ben ik begonnen met de bijgerechten.
De volgende bijgerechten heb ik gemaakt:
  • Coleslaw (met spitskool, wortel, ui en een lekkere dressing);
  • Groentemix van paprika, champignons, courgette en wat SPG;
  • Hassleback aardappels met zelfgemaakte kruidenboter (boter, olijfolie knoflook, peper, zout en tijm);
  • Pitmaster X Classic BBQ saus.
Rond 17:15 uur heb ik de Brisket uit de koelbox gehaald.
Omdat deze wat afgekoeld was heb ik deze even opgewarmd in een plastic zak in water.
Het resultaat viel me niet tegen, ik had verwacht dat de brisket enorm droog zou zijn, wat niet het geval was en de smaak was fantastisch.
Wel was de onderkant te hard, dus deze heb ik weg moeten snijden.

We hebben met 8 volwassenen en 2 kinderen alles opgemaakt en iedereen heeft ervan genoten.
Kort samengevat, erg vervelend dat het niet volgens plan is gegaan, maar ik heb er veel van geleerd en uiteindelijk toch erg lekker gegeten.
WhatsApp Image 2023-10-21 at 19.44.46.jpeg


WhatsApp Image 2023-10-21 at 19.44.46 (2).jpeg


Bedankt voor het lezen!
 
ow wat jammer.. het zag er uit als een goede brisket. nou snel overnieuw doen dan maar
 
  • Leuk
Waarderingen: BasB
Dat is wel de bedoeling.
Als ik weer Brisket tegen een dergelijke prijs kan vinden, dan koop ik er weer een

Verstuurd vanaf mijn KB2003 met Tapatalk
 
Leuk verslag! Ik moet m’n eerste brisket nog maken, maar jouw verslag nodigt wel uit! 👍
 
  • Leuk
Waarderingen: BasB
Een brisket moet ik me ook nog eens aan wagen. Maar de tijd he, dat is toch wel een ding. Respect voor iedereen die zich er aan waagt :cool:
Fijn dat het ondanks het niet perfect ging gesmaakt heeft.
Is een brisket vergelijkbaar in smaak als met short ribs?
 
  • Leuk
Waarderingen: BasB
Een brisket moet ik me ook nog eens aan wagen. Maar de tijd he, dat is toch wel een ding. Respect voor iedereen die zich er aan waagt :cool:
Fijn dat het ondanks het niet perfect ging gesmaakt heeft.
Is een brisket vergelijkbaar in smaak als met short ribs?
Het evenaart elkaar in smaak, waarbij ik brisket een wat intensere smaak vind hebben.

Verstuurd vanaf mijn KB2003 met Tapatalk
 
Het evenaart elkaar in smaak, waarbij ik brisket een wat intensere smaak vind hebben.

Verstuurd vanaf mijn KB2003 met Tapatalk
He verdikkeme. Dan moet ik er toch een keer aan geloven. Ik vind namelijk short ribs het lekkerste stukje vlees. (Tot nu toe :ROFLMAO: )
 
  • Leuk
Waarderingen: BasB
Een brisket moet ik me ook nog eens aan wagen. Maar de tijd he, dat is toch wel een ding. Respect voor iedereen die zich er aan waagt :cool:
Fijn dat het ondanks het niet perfect ging gesmaakt heeft.
Is een brisket vergelijkbaar in smaak als met short ribs?
De tijd is geen probleem, plan lekker een dag barbecueen in om het te maken. als het er eenmaal op ligt hoef je alleen maar de temperatuur in de gaten te houden. En voor moeder de vrouw doen alsof je heel druk bent. Eventueel gelijk de tuin even op orde maken....
Het resultaat van een dag low en slow is het zeker waard.
 
Volgende keer kan je beter de thermometer gebruiken om de rooster temperatuur in de gaten te houden.
temperatuur van het vlees hoef je je weinig zorgen over te maken de eerste uren. Als je twee probes hebt zou ik ze beide inzetten, een voor het vlees en een voor de rooster temperatuur. Alarm op min en max waarde en lekker slapen tot er eventueel een alarm gaat.
 
  • Leuk
Waarderingen: BasB
Volgende keer kan je beter de thermometer gebruiken om de rooster temperatuur in de gaten te houden.
temperatuur van het vlees hoef je je weinig zorgen over te maken de eerste uren. Als je twee probes hebt zou ik ze beide inzetten, een voor het vlees en een voor de rooster temperatuur. Alarm op min en max waarde en lekker slapen tot er eventueel een alarm gaat.
Die heb ik en dat ga ik de volgende keer zeker doen.

Verstuurd vanaf mijn KB2003 met Tapatalk
 
Jemig!

3:30 am opstaan om een Brisket te maken!

Mijn zegen heb je 😅

Jammer dat de temperatuur zo hoog was toen je ging kijken.

Ik snap eigenlijk nooit zogoed waarom mensen midden in de nacht opstaan om een brisket te maken ? Als je lekker in de ochtend begint heb je tijd zat. Ik zelf maak hem altijd alla Noskos. Geen stress en altijd mooi resultaat

18EA6D67-DAE8-405B-9C94-5B4C03D30A85.jpeg
 
@Sticky Fingers : yeah mijn persoonlijke ervaring is ook dat als ik om een uurtje of 9 a 10 in de ochtend begin, een 4-5kg brisket (bij bbq-temp van 130-140) rond een uurtje of 16 wel klaar (en HEERLIJK) is...

Maargoed, ik heb nooit geprobeert om het ECHT slow (dus op 100C zoals TS het van plan was) te doen: wellicht wordt het dan NOG lekkerder...
 
@Sticky Fingers : yeah mijn persoonlijke ervaring is ook dat als ik om een uurtje of 9 a 10 in de ochtend begin, een 4-5kg brisket (bij bbq-temp van 130-140) rond een uurtje of 16 wel klaar (en HEERLIJK) is...

Maargoed, ik heb nooit geprobeert om het ECHT slow (dus op 100C zoals TS het van plan was) te doen: wellicht wordt het dan NOG lekkerder...
Ik bereid mijn brisket altijd tussen de 110c en 120c, ik doe er de eerste uren echt buiten het sprayen van de brisket helemaal niks aan.
Pas na uurtje of 5 / 6 ga ik de bark checken en als die hard is pak ik hem in en doe ik er een thermometer in. als de temp dan wat hoger is als de 120 c is geen ramp want hij is toch ingepakt.
 
  • Leuk
Waarderingen: BasB
Terug
Bovenaan Onderaan