BasBQ
Beef en Steak

Eerste keer Brisket

 
 
 

Zaagmans

Stoker
Berichten
370
Hoi,

Gisteren bij de Makro een Brisket gekocht van ongeveer 3,5kg.
Het leek alleen de flat en bij het prepareren vanochtend leek dat inderdaad zo te zijn.

Ik heb al wel een keer brisket ear gemaakt, maar nog nooit brisket zelf.

Na wat vet te hebben verwijderd heb ik de brisket ingesmeerd met Worcestershire saus en daarna Bovine Bold van de Plow Boys erop.
Genoeg gepraat:





7:10u


8:39u


10:27u
Temperatuur staat al langer dan een uur op 69 graden. (stall denk ik)
Bark is nog niet naar volle tevredenheid dus ik laat 'm nog even liggen.


13:00u
Temp zit al een tijdje op de 70 graden. Tijd om de boel iets te versnellen dus ik heb 'm in folie ingepakt. De bark was mahonie, dus nog niet echt "zwart" zoals je wel eens ziet op de youtube filmpjes. Ik heb gedurende de sessie elk uur met water/azijn gesprietst, dus misschien had ik iets van appelsap kunnen gebruiken om door die suikers het wat donkerder te kunnen laten zijn?

15:30u
De temperatuur is al een tijdje boven de 90 graden. Eerst op 92 graden geprikt, voelde nog wat stug, op 94 ook en uiteindelijk op 96 van de barbecue afgehaald. In nieuw folie gewikkeld en ingepakt in een handdoek in een koelbox (piepschuimen doos) gelegd. Ik heb de jus afgegoten in een bakje voor straks. Is dat voornamelijk vet of zal het daadwerkelijk jus zijn en goed te gebruiken zijn bij het serveren?

Straks van het aansnijden zal ik nog wel een foto plaatsen ;-)

17:30u
Eten!




Was prima gelukt. Droogt wel snel op. Dus een kwastje met de jus (die overgebleven was voor het rusten in de koelbox) eroverheen en daardoor blijft het wel allemaal wat sappiger. Verder prima smaak. De korst was aardig pittig gekruid maar verder niet overheersend.
Conclusie: goed gelukt (maar ik heb geen vergelijkingsmateriaal met iemand anders/restaurant of whatsoever)

Toch heeft m'n vrouw liever een flat iron steak of een ordinaire sparerib dus ik ga dit niet elke maand maken. Neemt niet weg dat het leuk was om te doen en dat ik het zeker nog wel een keertje ga maken.
Nogmaals, hij viel niet tegen maar ik had ook niet een "wow" gevoel dus waarom die amerikanen er dan zo dol op zijn??
 
Laatst bewerkt:
Succes

Verstuurd vanaf mijn SM-A202F met Tapatalk
 
mooi avontuur, eet smakelijk later
 
Veel plezier ;)
 
Denk dat het koetje wel verdiend is alvast gefeliciteerd.;)
 
Brisket is een van de moeilijkste stukken vlees, echt niet iets dat je zomaar goed klaar maakt. Mijn eerste vijf gingen rechtstreeks naar de kliko. Maar jij hebt je eerste gemaakt en de tweede is altijd beter.
welkom bij de grote drie.
 
Brisket is een van de moeilijkste stukken vlees, echt niet iets dat je zomaar goed klaar maakt. Mijn eerste vijf gingen rechtstreeks naar de kliko. Maar jij hebt je eerste gemaakt en de tweede is altijd beter.
welkom bij de grote drie.
Dank je Frits, dat zal het vast zijn. Gelukkig was deze wel goed binnen te houden dus kreeg deze geen enkeltje Kliko ;-)
 
Jij hebt zo te zien een soortgelijk stuk te pakken als ik vorige week had. Voor de eerste keer ziet het er erg goed uit! Gefeliciteerd met je koetje!
 
Gefeliciteerd, met je koe!

Mooi project hoor.

Dit moet toch echt op de to-do-lijst.
Heb het gegeten bij Blake Smoke, Rotterdam. Het was super lekker.
 
Mooie run. En de rookring ziet er ook goed uit. Ik heb het enkel van gras gevoed rund gemaakt. Dat smaakte me zeer goed. Maar moet nog steeds een 2e hypotheek nemen en een echte vette graan gevoede kopen. Om het eens goed over te doen.
Iig gefeliciteerd met je koei.
 
Dank je Frits, dat zal het vast zijn. Gelukkig was deze wel goed binnen te houden dus kreeg deze geen enkeltje Kliko ;-)
Dat gevoel is herkenbaar. Mijn eerste was alleen de flat en ook dat wow gevoel ontbrak.
Heb al wel een paar keer hetzelfde idee met een chunk uit de nek gemaakt. Fractie van de kosten en veel makkelijker door meer vet.

Maar wie weet

Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk
 
Dat gevoel is herkenbaar. Mijn eerste was alleen de flat en ook dat wow gevoel ontbrak.
Heb al wel een paar keer hetzelfde idee met een chunk uit de nek gemaakt. Fractie van de kosten en veel makkelijker door meer vet.

Maar wie weet

Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk
Ah da's een goeie. Ga ik ook wel een keer proberen. Heb ook al eens een Brisket Ear gehaald van B&S maar die was niet zo mals als deze flat, dus misschien dat ook nog een keer proberen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan