BasBQ
Beef en Steak

Eerste keer Brisket op de Kamado 31.12-

 

SaproniQ

Sprokkelaar
Berichten
25
Goedemorgen mede Q'ers!

Allereerst voor iedereen het beste voor 2021. Maak er een mooi jaar van en overtref jezelf op de Q!

Een week voor oudjaarsdag was het dan zover. na lang wikken en wegen en twijfelen over andere stukken vlees die makkelijker te bereiden zijn heb ik toch mijn eerste brisket van 4,5 kg besteld bij Beef en Steak. Ik heb inmiddels al aardig wat mooie stukken vlees bereidt maar deze stond toch wel bovenaan het lijstje.
En zo moest het dan gebeuren. op oudjaarsdag. een speciale dag voor een speciaal stukje vlees.

Aangezien ik van te voren geen idee had hoelang het zou gaan duren en mijn enige referentie een brisket is die ik met mijn maatje heb bereidt (hij heeft het voornamelijk gemaakt) was het mijn intentie het vlees rond 06:00 op de Q te leggen zodat het niet te laat klaar zou zijn voor de gasten. (bij hem ging het rond 09:00 op de Q en was het pas om 23:30 klaar).

De avond van te voren heb ik het vlees al getrimd zodat ik dat sochtens niet meer hoefde te doen. Daarna terug in de koelkast om vervolgens rond 05:00 de volgende voorbereidingen te treffen.

Ik heb het vlees eerst geinjecteerd met een runderboullion. Daarna heb ik een rub van peper en zout aangebracht. (aangezien ik nergens kosherzout kon vinden en zeezout groffer is heb ik ipv een 50/50 rub ongeveer rond de 70/30 aangehouden.

Natuurlijk had ik de Kamado van te voren al aangestoken. dit was de eerste keer dat ik de Kamado joe big block gebruikt heb voor een lange sessie en ik moet zeggen, deze bevalt echt heel goed. mijn originele Go-To is The bastard Marabu Cuba.
Richttemperatuur was zo rond de 110°C.
uiteindelijk heb ik om 05:58 4 blokjes hickory toegevoegd waarna ik het vlees op de Q heb gelegd. om geen poeltjes te krijgen op het vlees heb ik ook 2 blokjes rookhout op het rooster gelegd om daar het vlees op te leggen zodat het mooi bol gaat staan. (Zoals je kunt zien op de fotos hieronder paste het maar net op het rooster).
De kern thermometer heb ik nog niet geplaatst omdat ik het vlees pas wou inpakken als de bark goed zat en dit onafhankelijk van de kern temp is.

Nu het vlees op de Q ligt is een van de moeilijkere momenten aangebroken. wachten wachten wachten.... De verleiding om af en toe te kijken is zeer groot maar onder het motto "If your looking, you ain't cooking" heb ik het kunnen weerstaan.
De temperatuur van de Q heb ik tussen de 105°C - 115°C kunnen houden.
2,5 uur later (08:31) vond ik het toch nodig om te kijken of het vlees niet uitdroogde dus op dat moment even kort gekeken. het vlees was nog mooi sappig maar de bark zat nog lang niet vast dus de klep weer dicht en opnieuw wachten.
uiteindelijk heb ik na 4,5 uur (10:31) wederom gekeken en was ik nog niet helemaal tevreden. dit is wel het moment geweest dat ik de kern thermometer heb ingebracht. deze was op dit moment al 70°C.
Een half uur later zat de bark mooi vast en vond ik het tijd om te wrappen. (11:01)

Helaas had ik geen butcherspaper tot mijn beschikking dus heb ik het in Aluminium folie ingepakt. hier twee kopjes koffie bij toegevoegd zodat er wat extra vocht in de verpakking zat en deze zo strak mogelijk terug op de Kamado gelegd.

Een half uur later kom ik erachter dat ik een gigantische misser heb gemaakt... toen ik het vlees in eerste instantie op de Q gelegd heb heb ik dit over twee hickory blokjes gedaan zodat het bol staat. toen ik het vlees verwijderde van de Q voor het inpakken heb ik dit met een pizza schep gedaan. het Alufolie lag al klaar in de keuken dus ik heb het vlees zo van de pizzaschep op het folie gelegd. nooit meer bij stilgestaan dat die blokjes er nog onder lagen.
maar goed wat doe je dan. het vlees weer van de Q halen en opnieuw inpakken of zo laten. na nog een kwartier twijfelen heb ik toch besloten het opnieuw in te pakken.
om 11: 55 lag het er weer op.
Ik heb twee kern thermometers gebruikt zodat ik op twee plaatsen kon meten en daar het gemiddelde van kon nemen.
temperatuur had ik ingesteld op 92°C. op dit moment zou ik de eerste priktest doen.
Tot mijn verbazing ging dit echt heel snel. om 13:30 gaf de ene meter 94° aan en de andere 89°C. De eerste priktest voelde ik nog redelijk wat weerstand. Hier was ik nog niet tevreden over dus de thermometers opnieuw ingesteld. de ene op 98°C en de andere op 95°C
Een uur later was de temperatuur bereikt en heb ik wederom een priktest gedaan. het resultaat was ik super tevreden mee dus dit is het moment geweest om het vlees van de Q af te halen.
Even laten uitdampen om vervolgens opnieuw strak in te pakken in folie. daarna inwikkelen in een handdoek en in een koelbox gedaan om uiteindelijk om 19:00 uit te pakken en aan te snijden.

Om het op de goede manier aan te snijden heb ik bij het trimmen een kleine incissie gemaakt haaks op de grain zodat ik dit als uitgangspunt kon gebruiken.
plakken ongeveer een vingertopje dik gehouden.
De eerste twee plakken zagen er enorm droog uit dus het zweet begon me al uit te breken.
Gelukkig waren de volgende slices allemaal enorm sappig en tender. wat een genot is het dan om dit vlees te zien.
Pull test en bend test waren allemaal perfect.
Het enige wat ik de volgende keer anders wil is dat na het wrappen de bark ook nog goed is. deze was helaas iets zachter geworden. is Butcherspaper hier een betere oplossing voor?

De Foto's vinden jullie hieronder.

Tips voor de volgende keer zijn altijd zeer welkom

Brisket.jpg
Brisket1.jpg
Brisket2.jpg
Brisket3.jpg
Brisket4.jpg
Brisket5.jpg
Brisket6.jpg
Brisket7.jpg
Brisket8.jpg
Brisket9.jpg
 
Wat een verhaal! Mooie reportage zeg. Naar mijn idee lijkt de smoke ring wat mager, uiteraard zie je dit pas aan het einde. Die bark ziet er fantastisch uit. Los van de geslaagde bend en pull test; Is het een lekker stukje vlees?
 
Wat een verhaal! Mooie reportage zeg. Naar mijn idee lijkt de smoke ring wat mager, uiteraard zie je dit pas aan het einde. Die bark ziet er fantastisch uit. Los van de geslaagde bend en pull test; Is het een lekker stukje vlees?
Smokering vond ik ook zeer mager. geen idee waardoor dit kwam. het heeft uiteindelijk toch 4,5 uur in de rook gelegen. de rook smaak zat er overigens wel gewoon aan. en de smaak was natuurlijk fantastisch.
 
Mooi verslag. Verbeterpuntjes zijn er altijd maar als de smaak geweldig is heb je het toch heel goed gedaan.
 
Gaaf hoor, wat een stuk vlees zeg! Mooie run zo te zien. Ik ben even benieuwd: Wat is de reden van die blokjes hout onder je vlees? Bedoel je met "poeltjes" het vet wat er anders op zou blijven liggen?

Dank voor het delen. Leerzaam aangezien ik nog geen brisket heb gemaakt. Het lijkt overigens alsof de uiteindes van je stuk vlees hier en daar wat directe hitte mee hebben gekregen (in het begin, voor het krimpen misschien?). Dat zou een verklaring kunnen zijn waarom de randen iets droger waren? Is ook maar een gokje :)
 
Gaaf hoor, wat een stuk vlees zeg! Mooie run zo te zien. Ik ben even benieuwd: Wat is de reden van die blokjes hout onder je vlees? Bedoel je met "poeltjes" het vet wat er anders op zou blijven liggen?

Dank voor het delen. Leerzaam aangezien ik nog geen brisket heb gemaakt. Het lijkt overigens alsof de uiteindes van je stuk vlees hier en daar wat directe hitte mee hebben gekregen (in het begin, voor het krimpen misschien?). Dat zou een verklaring kunnen zijn waarom de randen iets droger waren? Is ook maar een gokje :)
Ja zeker een heel mooi stuk vlees. absolute aanrader. de reden van de blokjes hout heb ik in het verslag aangegeven. dat is inderdaad om poeltjes te voorkomen. bijomend voordeel is dat het vlees eigenlijk te groot voor mijn Q is dus als het in een soort van dakje ligt is het net wat kleiner.

de kant waar ik de markeer snede heb gemaakt heeft idd wat directe hitte meegekregen. gelukkig was dit het dunste deel van de brisket waardoor het toch al niet goed zo worden. volgende keer snij ik dat deel er ook af zodat het uiteinde wat dikker is.
 
Wat een heerlijke reportage! Ook verbeterpunten die ik mijn eerste run zal meenemen, dus bedankt hiervoor :)
Heb je de smaak van de koffie nog opgemerkt?
 
Smokering vond ik ook zeer mager. geen idee waardoor dit kwam. het heeft uiteindelijk toch 4,5 uur in de rook gelegen. de rook smaak zat er overigens wel gewoon aan. en de smaak was natuurlijk fantastisch.
Ben absoluut geen expert, maar volgens mij is een smokering geen garantie toch? Ookal is het stuk vlees goed gerookt. Ziet er wel heerlijk uit!
 
Wat een heerlijke reportage! Ook verbeterpunten die ik mijn eerste run zal meenemen, dus bedankt hiervoor :)
Heb je de smaak van de koffie nog opgemerkt?

Dankjewel!

De koffie heb ik voornamelijk toegevoegd om meer vocht te hebben. Ik denk dat als je weet dat er koffie bij zit je het proeft maar de mensen die het niet wisten hebben het denk ik niet geproefd. Had ook runderboullion toe kunnen voegen.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Ben absoluut geen expert, maar volgens mij is een smokering geen garantie toch? Ookal is het stuk vlees goed gerookt. Ziet er wel heerlijk uit!

Eerlijk gezegd heb ik ook geen idee wat uiteindelijk de rookring bepaald.

Heb ook wel andere stukken vlees bereidt die korter in de rook hebben gelegen met lichtere houtsoorten waar de rookring wel dikker was dus ik heb geen idee.

Als iemand weet hoe dit kan hoor ik het graag zodat ik het de volgende keer beter kan doen.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Mooi verslag, moest lachen bij je blokjes onder het vlees dat is mij ook al gebeurd. Rookring is een chemisch proces, dat gebeurd niet altijd. Waar het om gaat is de rooksmaak en daar doet het ontbreken van een rookring niks aan af.
Had je ook burnt ends gemaakt?
Aluminiumfolie is zeker zo goed als butcherpaper en veel fijner om dicht te vouwen. Een droge bark klinkt leuk maar daar zit vaak droog vlees onder 😉
 
Mooi verslag, moest lachen bij je blokjes onder het vlees dat is mij ook al gebeurd. Rookring is een chemisch proces, dat gebeurd niet altijd. Waar het om gaat is de rooksmaak en daar doet het ontbreken van een rookring niks aan af.
Had je ook burnt ends gemaakt?
Aluminiumfolie is zeker zo goed als butcherpaper en veel fijner om dicht te vouwen. Een droge bark klinkt leuk maar daar zit vaak droog vlees onder

Bedankt!

Haha ja echt zoiets wat je een keer overkomt en daarna nooit weer. Baalde wel omdat het vlees dus twee keer van de Q af moest ipv één.

Een rookring is dus eigenlijk puur iets visueels? De rook smaak was zeker aanwezig dus dat is gelukkig goed gegaan! Is er nog wel iets wat een rookring kn versterken!”?

Nee geen burnt ends. Alleen slices gesneden.

En wat de droge bark betreft kan ik me ook wel in vinden. Sappig vlees is vele malen beter!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Leuk en volledig verslag! Resultaat ziet er ook heerlijk uit!

Dankje! Voordat ik Brisket ging maken heb ik natuurijk veel videos op youtube enzo bekeken en zo veel mogelijk info op het forum opgezocht maar op het forum kon ik lastig een heel compleet verslag vinden dus vandaar het uitgebreide verslag.

Is wel ff een stukkie lezen...

De Brisket was overheerlijk!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Colorozo zout geeft een kunstmatige rookring. Aangezien het kunstmatig gecreeerd kan worden, mag er niet op gejureerd worden bij KCBS wedstrijden.
 
Colorozo zout geeft een kunstmatige rookring. Aangezien het kunstmatig gecreeerd kan worden, mag er niet op gejureerd worden bij KCBS wedstrijden.

Oke. Leuk om te weten maar ik zou het nooit gebruiken als het niet iets van smaak toevoegt.

Liever een minimale rookring waar de rook wel goed proefbaar is als een mooie rookring zonder smaak.

Het liefst natuurlijk een mooie rookring met een mooie rooksmaak


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Dat is een hele mooie brisket geworden, 1 van mijn meest favoriete stukjes vlees🥰 ik geloof graag dat het gesmaakt heeft.
 
Terug
Bovenaan Onderaan